Vill du ta steget upp från en vanlig 3,5 tons pickup så erbjuder MAN en seriös fyrhjulsdriven bil med upp till 5,5 tons totalvikt. Bilen har fyrhjulsdrivning, men saknar lågväxelläge och MAN talar om en elektroniskt inkopplingsbar differentialspärr i bakaxeln, vilket kan vara antingen antispinn eller en elektriskt inkopplingsbar differentialspärr. Bilen blir ett komplement till de existerande TGE-modellerna med fyrhjulsdrift och den kommer i versioner med 5,0 tons (Den kan nedklassas till 3,5 tons totalvikt och 3,5 tons släpvagnslast) eller 5,5 tons tillåten totalvikt. MAN har etablerat ett samarbete med österrikiska Oberaigner, och alla nya modellerna kan beställas från fabrik.
- Permanent fyrhjulsdrift med belastningsberoende dragkraftsfördelning (Torsen-differential som lägger mesta kraften på den axel som har bäst grepp)
- Optimal mobilitet i terrängen med hög nyttolast
- Breda användningsområden som brandväsen, kommuner och anläggningsfordon
Med de nya TGE-varianterna, som MAN redan har många kundorder på, erbjuder nu MAN fyrhjulsdrivna fordon i intervallet 3,0–5,5 tons tillåten totalvikt, som alla kan anpassas efter kundernas behov. Det existerande programmet av lätta fyrhjulsdrivna modeller som chassi, skåpbil eller minibuss kompletteras nu med modeller på 5,0 till 5,5 tons totalvikt, som MAN har utvecklat tillsammans med det österrikiska företaget Oberaigner. Typiska användningsområden är bl. a. brandbilar och utryckningsfordon, kommunalfordon, anläggningsfordon eller terränggående fordon för persontransporter.
Gemensamt för de nya modellerna på 5,0 till 5,5 ton är permanent fyrhjulsdrift med enkelreduktionsframaxel och en fördelningsväxellåda som säkrar en belastningsberoende fördelning av dragkraften mellan axlarna (Torsen-differential). Om väggreppet skulle svikta på den ena axeln tillförs automatiskt och utan fördröjning mer moment till den andra axeln.
Grundfordonet för de konverterade versionerna är standard TGE skåpbilar och TGE-chassier med bakhjulsdrift, bakaxelutväxling 4,7:1, dubbelhjul bak samt den kraftigaste 2.0 liters dieselmotorn på 130 kW (177 hk) och ett vridmoment på 410 Nm. Man kan välja mellan en sexstegs manuell växellåda eller en åttastegs automatväxellåda samt axelavstånd på 3 640 eller 4 490 mm. TGE-skåpbilarna kan också levereras med super singel-däck bak.
Konverteringen till fyrhjulsdrift har inte påverkat höjden så instegshöjden är densamma vilket är ett plus vid användning som ambulans eller minibuss. Det är dock möjligt att som extrautrustning få 30 mm högre chassihöjd vilket ger högre markfrigång.
Nyttolasten är också nästan oförändrad, den extra vikten för fyrhjulsdriften är bara ca 130 kg. Därmed har en 177 hk 5,5 tons TGE med kort förarhytt och kort axelavstånd trots fyrhjulsdriften en nyttolast på omkring 3 370 kg.
MAN:s svenska försäljningsdirektör, Fabian Knappik, ser fram emot att kunna leverera ännu en stark och professionell 4×4-lösning till de svenska kunderna. ”Vi vill gärna visa de svenska transportbilskunderna att MAN är en stark leverantör på en professionell marknad. Vi ska kunna erbjuda våra företagskunder precis det som de behöver för att sköta sitt företag. Till de kunder som har behov av extra framkomlighet på byggarbetsplatsen, i skogen eller andra platser, där terrängen ställer krav på framkomlighet erbjuder vi gärna vår assistans och know how”.