Skoda har gett sig in i en SUV-offensiv med den stora Kodiaq och nu tar man sig an den tuffa uppgiften att ersätta Yeti, snömannen. Resultatet är en krympt Kodiaq, eller en vattenkammad Yeti.
Förnuft är och har länge varit ett ledord när det gäller Skoda. Lite av Bror Duktig i Volkswagen-familjen och min favorit är den lilla SUV:en Yeti. En bil som har sin egen lådformade, lätt kärva, karaktär. en praktisk bil med en tydlig brukskaraktär. Ett hjul i varje hörn, precis som klassiska hundkojan, och tillräckligt högt i tak för att köra med hatten på. Bilen har skaffat sig vänner bland de som behöver en SUV som tar sig fram på riktigt dåliga vägar och till och med bredvid dem. Yeti tillhör de mer terrängkompetenta stadsjeeparna utan att för den skull behöva skämmas om det går undan på de större vägarna. Kort sagt en ovanligt användbar kompromiss utan större svagheter.
När det nu är dags för generationsskifte ersätter Skoda snömannen (Yeti betyder snömannen) med Karoq, som ska stå för orden bil och pil. Ordet har sina rötter i Alaska och blir därmed en parallell till Kodiaq som är döpt efter en ort och en björn i Alaska.
Det är en slak lina som Skoda balanserar på men man har lyckats bra på många plan. Körmässigt är nya Karoq riktigt bra och bär med sig Yetins styrkor i terrängen plus ett väl så bra beteende på vägen. Skillnaden bakom ratten är mindre än väntat med tanke på att nya Karoq byggs på en helt ny bottenplatta, som den delar med bland annat nya VW T-Roc. Bilen är smidig, vägsäker och lättkörd utan att bjuda in till hårdkörning. Den är oväntat pigg även med minsta trecylindriga bensinmotorn på 115 hk.
Det som saknas är Yetins egna karaktär. Karoq är smartare, säkrare och komfortablare, men inte lika rå och bruksig som Yeti. Jag tvekar inte att säga att Karoq är en bättre bil på alla sätt, men kanske Skoda gör samma miss som Toyota gjorde när Corolla blev Auris. Man slängde ett starkt varumärke på soptippen helt i onödan.
Ok, låt oss glömma Yeti och koncentrera oss på Karoq. Vad är det för bil?
Rent spontant så känns Karoq som en modell mellan VW Tiguan och VW T-Roc, en Seat Ateca med fokus på det praktiska istället för fokus på design. Den klassiska isskrapan innanför tanklocket finns där liksom paraplyfacket som nu finns under passagerarstolen fram. En annan smart detalj är den vändbara mattan bak med en tålig yta för tuff last och en finare yta för ömtåligare bagage.
Karoq har i grunden den klassiska instrumenteringen med två runda instrumentklockor och bra placerade reglage, knappar och varningslampor. Från mitten av 2018 kommer den även att erbjudas med digital instrumentering där man kan välja den klassiska stilen eller en instrumentering med fokus på navigeringen som då visas i instrumenthuset framför föraren och på mittdisplayen medan hastigheten enbart visas i siffror.
När det gäller förarstöd och säkerhet finns det allra mesta, trötthetsvarnare, autobroms, adaptiv farthållare, filhållare med mera, som standard.
Överhuvudtaget är Karoq välutrustad redan från start. En finess som Skoda valt att ha som standard i Sverige är baksätet som kallas VarioFlex. Det handlar om tre individuellt justerbara och uttagbara baksäten som hjälper till att ge bilen en imponerande lastvolym. Beroende på baksätenas placering rymmer bilen 479 till 588 liter under insynsskyddet bak. Med baksätena uttagna rymmer den hela 1 810 liter. Andra finesser är telefonficka med trådlös laddning, uppkoppling med automatiskt larm vid olycka och uppkoppling mot Apple CarPlay där mobilens hela låtlista kan spelas på bilens musikanläggning, mobilens sms kan läsas in och avlyssnas med talsyntes samt mobilens gps användas för navigering.
Så till det viktiga i en ny bil, motorer och växellådor. Skoda Karoq erbjuds med två moderna och snåla bensinmotorer, fyrcylindrig 1,5 liters på 150 hk med cylinderavstängning, för att spara bränsle, samt en trecylindrig 1,0 liters på 115 hk. Dieslarna är alla fyrcylindriga med en 1,6 liters på 115 hk som billigaste alternativ och sedan två 2,0 liters på 150, respektive 190 hk. Växellådorna är antingen sexstegad manuell eller sjustegad DSG automat. Framhjulsdrivning gäller för de svagare motorerna medan de tre starkare kan köpas med fyrhjulsdrivning.
Faktaruta:
Skoda Karoq 2,0 TDI 150 4×4.
Biltyp: Fyrhjulsdriven hög kombi.
Motor: 2,0 liters fyrcylindrig diesel.
Effekt: 150 hk vid 3 500-4 000 varv/minut.
Max vridmoment: 300 Nm vid 1 750-3 000 varv/minut
Acceleration: 0-100 km/t: 8,7 s, (9,3 s med automatlåda).
Toppfart: 196 km/t.
Tjänstevikt: 1 561 kg.
Max totalvikt: 2 100 kg.
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg.
Bränsleförbrukning: 5,0 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln.
CO2: 131 g/km.
Pris: 281 700:-, från: 215 600:- (framhjulsdriven manuellt växlad 115 hk bensin).
Titta också på: VV Tiguan och T-Roc, Toyota Rav4, Renault Koleos, Nissan Qashqai med flera.