Vintercab för körglädje och säkerhet

Vintern är här med snö, is och mörker. Sommarbilen borde stå och vänta på nästa säsong, eller vänta lite, det kanske ändå är läge att åka cabriolet. I alla fall en ombonad fyrhjulsdriven sådan med riktigt bra strålkastare.

 

Det är kvällning. En sådan där kväll då man inser att det inte längre är sommar. Jag går ut till cabben och trycker på fjärren för upplåsning. Cabben är en Mercedes-AMG C43 och den hälsar mig med blå LED-signaturramp i strålkastarna samt belysning vid dörrarna. Just där och just då ler jag och njuter av det faktum att det är vinter och smhi avrått bilister från att ge sig ut på vägarna. Bilen har Mercedes fyrhjulsdrivning och de utmärkta strålkastarna som bara bländar av där en mötande bil finns, Mercedes Adaptiva LED-strålkastare med ILS

 

Kan man säga att en bil hälsar mig? Har en bil en själ?

Ja, hur som helst så har teknikerna på Mercedes och AMG gjort sitt yttersta för att jag ska få en positiv relation till deras senast baby, en fyrsitsig cabriolet baserad på nya C-klass. På något sätt är det en del i paketet. Du ska känna dig unik och välkomnad. Du ska längta efter att få köra just din bil, och kanske visa upp den, förstås.

De där lysande dioderna finns i överflöd och jag kan välja färg på dem som lyser upp interiören. När jag ska kliva in dra bilen ödmjukt undan ratten så att jag skulle fått med mig magen om jag varit en välsituerad äldre gentleman med så kallad pondusbuk. Det ger en vink om vilka kunder som väljer den här cabben, även om Mercedes och AMG, precis som alla andra biltillverkare, säger att bilen är byggd för en yngre generation med en aktiv livsstil.

I vårt klimat är ju egentligen en cabriolet lite av den exhibitionistiske fakirens bil. I det här fallet kan man lägga till den statusberoende fakiren. Ändå drar jag mig inte för att hylla den här bilen när snön yr runt husknutarna och endast halkbekämparna är sovande. Varför denna motsägelsefulla entusiasm?

Mercedes varmluftsscarf

Jo just den här cabrioleten har en hel del plusvärden jämfört med de flesta andra cabrioleter. Den är fyrsitsig med bra komfort även i baksätet. Den kan köpas med Mercedes varmluftsscarf som blåser varm luft från nackskyddet mot stelnande nackar när exhibitionismen blir övermäktig och taket körs ner trots höst- eller till och med vintertemperaturer. Det går att öppna och stänga cabrioleten i hastigheter upp till 50 km/t. Bilen har till och med ett bagageutrymme som kan beskrivas som stort. Men enbart om andra cabrioleter är bilar som det relateras till. Jämfört med exempelvis en helt vanlig Mercedes E-klass sedan så är bagageutrymmet i den här bilen diminutivt.

På vägen då?

Mercedes C-klass är i grunden en otroligt stabil vägbil med den där känslan av kontroll och mjuk men exakt vägkontakt som är unik för bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna bilar. Det handlar om subjektiva värderingar, naturligtvis, men det finns en avslappnad känsla av kontroll vid körning både på bra underlag och riktigt dåligt underlag som is och snö. Mercedes chassi med luftfjädring och valbara körprogram från komfort till sport+ gör en tydlig skillnad för den som sitter bakom ratten och det ökar körupplevelsen ännu mer.

Komforten?

Jodå, bilen är komfortabel och ljudnivån är imponerande låg i alla hastigheter.

Men, det där med tygtak, är det verkligt något som fungerar med vinter och kyla?

Ja, den som är mest lämpad at svara på den här frågan borde vara en medeltida riddare. Jag gissar att han, om han inte är i färd med att slåss, hellre har en varm ylletröja än sin plåtrustning när det fryser på ute. Kort sagt en tygcabriolet fungerar utmärkt även vintertid, men jag kan rekommendera att vara försiktig med att öppna och stänga den med snö på. Det kan skada mekanismen och det kan betyda att den fastnar i öppet läge. Då sitter man med skägget i brevlådan om man ska göra en längre körning.

Kort sagt: Mercedes-AMG C43 är en utmärkt vinterbil för våra förhållanden. Den har en ombonad och välkomnande interiör, sofistikerade och bra strålkastare samt riktigt bra stolar och bra instrumentering. Det som saknas är utrymme. Jag skulle kunna säga att en Mercedes E-klass All-Terrain är ett mycket bättre val, men då är jag alldeles för realistisk och tittar bara på utrymme och valuta för pengarna.

Vill jag njuta av livet och uppmärksamheten i en cabriolet är det den här bilen som gäller och gillar jag prestanda, väghållning och den där härliga känslan av kontroll som en fyrhjulsdriven bil med prioritet på bakhjulsdrivning ger finns det inte många alternativ.

Å andra sidan så tar ja mig från A till B en svensk vinterdag lika fort med en Skoda Kodiaq och då får jag med mig tre personer mer och får råd att betala en flygresa till Rivieran för alla sju och fyra Fiat 124 Spider som hyrbilar en vecka för hela gänget. Det skiljer en hel del i pris på en C43 AMG och en Kodiaq.

Faktaruta:

Mercedes-AMG C43.

Biltyp: Fyrhjulsdriven cabriolet.

Motor: 3,0 liters V& bensin.

Effekt: 367/270 hk/kW vid 5 500-6 000 varv/minut.

Max vridmoment: 520 Nm vid 2 000-4 200 varv/minut.

Acceleration 0-100 km/t: 4,8 s

Toppfart: 250 km/t elektroniskt begränsad.

Tjänstevikt: 1 945 kg.

Max totalvikt: 2 315 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 000 kg.

Bränsleförbrukning: 8,3 l/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln, uppmätt: blandad körning 10,2 l/100 km, motorväg 9,6l/100 km.

CO2: 194 g/km.

Pris: 740 00:-.

Titta också på: Audi A3 cabriolet, kanske en Ford Mustang cab eller en BMW 430i cabriolet.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

5 × fem =