Skoda Kodiaq är inte en terrängbil. Den är inte en stadsjeep. Den är inte ett arbetsfordon. Skoda är tämligen unika i bilvärlden där de flesta beskriver sina bilar som sportiga, överlägsna tekniskt och för en ungdomlig köparkategori. Skoda säger att bilen helt enkelt är duktig, och det ligger väldigt mycket i det. Skoda Kodiaq är som en stor omtänksam björn som ser till att du kommer dit du ska med allt du vill ha med dig och det oavsett väglag.
Det har gått sju år sedan Skoda tog steget fullt ut och lanserade sin stora SUV, Kodiaq. En bil tillräckligt stor för att få bära samma namn som vår störst brunbjörn, kodiakbjörnen som lever i Alaska. Bilen är egentligen en arvtagare till Skodas numera kultförklarade Yeti, en mindre SUV som delar namn med snömannen. Kodiaq är mer av en renodlad SUV, medan Yeti är lite som en tuffare kombi. Kodiaq kan köpas som sjusitsig.
Kodiaq blev snabbt populär tack vare en bra mix av rejäla utrymmen, smarta detaljer och en image av bror duktig utan överdrivna prestanda. Här prioriteras det praktiska framför det sportiga. I takt med att elektrifieringen blivit allt viktigare har Kodiaq tappat i popularitet eftersom den inte finns som laddhybrid och därmed inte kunnat dra nytta av miljöbilspremier samt lägre skatt och förmånsvärde. Nu när miljöbilspremien är borta blir plötsligt Kodiaq mer intressant och då med en fyrcylindrig bensinmotor på 190 hk. Detta när dieselpriserna ökat och ökar mer än bensinpriserna.
Stor, stark, pålitlig och rymlig men samtidigt är det nog komforten och priset som är de viktigaste skälen till att köpa en Skoda Kodiaq. Så mycket bil är svårt att skaka fram under 500 000:-. Dragvikten på 2,2 ton för modellen med bensinmotor (190 hk) eller 2,3 ton för modellerna med dieselmotor (150 alternativet 200 hk) gör naturligtvis bilen extra intressant för den som behöver dra tungt. Detta i kombination med att 7-stegad dubbelkopplingsautomat och fyrhjulsdrivning är standard i alla modeller på svenska marknaden gör bilen till en lättkörd och utmärkt dragbil för alla som inte behöver ännu högre dragvikter.
Den som kör mycket med tunga släp bör välja den stora dieseln med ett vridmoment på 400 Nm från 1 750 varv/minut även om bensinfyran är ovanligt dragvillig med ett vridmoment på 320 Nm från 1 500 varv/minut. Dieslar är i grunden snålare vid hög belastning, men å andra sidan så är dieseln så mycket dyrare idag.
Så till den intressanta frågan om vad man får för bil för 420 200 kronor, vilket är priset för den billigaste bensindrivna Kodiaqen och då med en utrustningsnivå som Skoda kallar Style. Prisspannet ligger på 406 500 (150 hk diesel lägsta utrustningsnivå) till 467 200 (200 hk diesel högsta utrustningsnivå).
Skoda Kodiaq Style är en välutrustad bil, eller kanske man ska säga omtänksamt utrustad bil. Här finns alla tänkbara säkerhetssystem som autostopp, avståndshållare, trötthetsvarnare, filhållare och så vidare. Här finns också de riktigt bra Matrix-strålkastarna där helljusautomatiken bara bländar av en liten yta där det finns en bil framför, eller en mötande bil. Kör du i viltrika områden är de här strålkastarna en värdefull hjälp eftersom de ger helljus på hela ytan, även vänstersidan, där det inte finns någon som bländas.
Skoda har skaffat sig en liten image av att vara omtänksamma med små finesser som isskrapan på insida av tanklocket och den finns även på Kodiaq, liksom paraply i ett dränerat fack i förardörren och små plastlister som skjuts ut och skyddar dörrarna på trånga parkeringsplatser. I omtänksamheten finns också en rad med tillbehör där Skoda tänkt extra mycket på de som använder den här bilen i vardagen. Här finns exempelvis gummimattor och vattentäta bagagerumskorgar liksom ett gummiskydd som fälls ner över bakre stötfångaren. Det går med andra ord att lägga in en välanvänd motorsåg utan att förstöra bagageutrymmets klädsel.
På vägen är Kodiaq stabiliteten själv. En stor lång bil med seriös fyrhjulsdrivning och relativt långt axelavstånd är en trygg bil även om det ligger snö på vägen. För de flesta av oss är detta en viktigare egenskap än de så kallade sportiga köregenskaperna som betyder att det går att köra snabbt i kurvorna eller runt gathörnen. Visst går det att köra fort även med Kodiaq och visst är den trygg även på krokiga småvägar men den här bilen väljer man inte för att köra ikapp med andra bilar med. Den här bilen väljer man för alla andra tillfällen som långresor, där den låga ljudnivån och rymligheten är ett stort plus, och i jobbet där den tar dig ut på snöiga och gropiga skogsvägar utan problem. Markfrigången på dryga 19 cm är ett stort plus där.
Fakta
Skoda Kodiaq 2,0 TSI
Pris: Från 420 200 kr (Utrustningsnivå Acenta) 5 säten 12 000 kr billigare.
Motor: 4-cylindrig 2-liters bensinmotor
Effekt: 210 hk/142 kW vid 6 000 varv/minut.
Vridmoment: 320 Nm vid 1 500 – 4 100 varv/minut
Växellåda: 7-stegs dubbelkopplingsautomat.
Prestanda: Toppfart: 216 km/h. 0–100 km/h: 7,5 sekunder.
Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 470/188/168/279 cm.
Tjänstevikt/last/släp: 1 722/688/2 200 kg.
Markfrigång: 19,2 cm.
Garantier: Nybil: 3 år eller 10 000 mil/Vagnskada 3 år/Lack: 3 år/Rostskydd (genomrostning): 12 år/Tillbehör & reservdelar 2 år.
Dekl. bränsleförbrukning, enl. WLTP: 7,9 l/100 km.
CO2: 179 g/km WLTP
+
Förarmiljö
Låg ljudnivå
Effektiv fyrhjulsdrivning
–
Relativt låg dragvikt (1 650 kg för modellen med 7 säten)
Trångt i tredje raden
Hög ljudnivå vid hård acceleration
Varför?
Oändliga utrymmen
För vem?
För oändliga resor
Slutsats?
För den oändlige samlaren som vill ha allt med sig