Nya Isuzu D-Max bygger på en kraftigare och mer vridstyv ram. För att säkerställa hållbarhet på lång sikt och onödiga driftsstörningar har den även väl tilltagna starka drivaxlar. Nya D-Max är redo att ta sig an de tuffaste utmaningarna.
De längsgående rambalkarna är 14 procent högre och 34 procent bredare med högre andel höghållfast stål, vilket gör konstruktionen avsevärt starkare. En extra tvärgående balk har adderats och konstruktionen är nu 26 procent mer vridstyv.
Drivaxlarna är nästan 9 procent grövre och saknar den annars vanligt förekommande kragen (eller nacken) som försvagar konstruktionen och medför klenare splines, vilket osvikligt leder till större risk för drivaxelbrott.
Den nya hjulvinkelgeometrin och kraftigare karossbussningarna möjliggör att hjulen håller sig stabila även i skarpa undanmanövrar.
Även bromsskivor och trummor, som redan innan var bland de kraftigast dimensionerade i klassen, har graderats upp för att garantera den balans och kraft som krävs för att få säkert stopp på ett fullastat ekipage.
– Ett redan kompetent arbetsfordon har helt enkelt blivit mycket bättre. Vi är stolta över vårt DNA och är de facto den enda pickup på marknaden som konstrueras och byggs av en lastbilstillverkare, säger Per Håkansson, varumärkesdirektör för Isuzu Sverige.
Helt nya Isuzu D-Max har Sverige-premiär inom kort och går att boka redan nu.