Subaru med boxermotor 4WD och elhybrid

Subaru Lägre förbrukning och högre säkerhet är trumfkorten när nu även Subaru tar steget in i elektrifieringens värld. Man överger naturligtvis inte boxermotorn, fyrhjulsdrivningen och Foresterns genuina suv-egenskaper, dock. Subarus skogvaktare, forester på engelska, är fortfarande en robust bil med bra dragegenskaper och bra framkomlighet på vägar som sedan länge glömts bort och i lättare terräng. Subaru e-Boxer är här och den drivs med el och bensin.

Subaru e-Boxer ”Best in Class” i Euro NCAP, mer på tankesmedjantrafik.se

Medvinden för dieselmotorn har bedarrat och biltillverkarna tittar nu mer på att hitta lösningar för snåla bensinmotorer. Det kan vara färre cylindrar, mindre cylindervolym eller hybriddrivlina. Subaru gick sin egen väg när dieselvinden blåste starkt och skapade sin boxerdiesel. Nu gör man likadant och skapar en e-Boxer, vilket är en bensindriven boxermotor som jobbar tillsammans med en elmotor i en hybriddrivlina och detta i nya Forestern. Boxermotor är en motor där cylindrarna ligger ner och jobbar mot varandra i 180 grader med vevaxeln i mitten.

Subaru har en väljare för olika körlägen beroende på underlag och en funktion som håller bilen vid start i backen, samt kameror som hjälper till vid parkering och i trånga lägen.

Subaru är måna om att Subaru-ägarna ska känna igen sig när det kommer en ny modell och nya Forester är inget undantag. Det syns att det är företagets mer suv-betonade modell trots att bilen är helt ny rakt igenom. Det är med andra ord en mer dramatisk skillnad under skalet än när det gäller den delen av bilen man dagligen möter som Subaru-ägare. Forestern är fortfarande en robust suv med konstant och seriös fyrhjulsdrivning. Kort sagt en bil som tar dig lite längre ut i väglöst land eller genom lite större snödrivor än många andra suv:ar. Den är också en erkänt bra dragbil med dragvikten på 1.870 kg. Bra för att vara en bil som inte är rambyggd men inte bäst i klassen. Forestern är kortare och högre än Subaru Outback som mer har formen av en höjd kombi.

Grunden för nya Forestern är Subarus nys plattform som är byggd för att kunna husera både dagens drivlinor med förbränningsmotor och den nya hybridrivlinan samt kommande drivlinor med mer elektrifiering. Den nya plattformen sägs sänka tyngdpunkten och öka vridstyvheten och det betyder bättre vägegenskaper men också bättre komfort och krocksäkerhet. Subaru säger att den nya plattformen nästan dubblar bilens vridstyvhet. Ökad vridstyvhet betyder mindre rörelse i karossen och det i sin tur gör det möjligt att förbättra fjädringskomforten genom mjukare och mer följsam fjädring när bilen ändå upplevs stabil tack vare att fjädringsrörelserna inte påverkar karossen lika mycket.

Baksätet är fällbart med delningen 40/60 och takhöjden är utmärkt både fram och bak.

När det gäller just komforten så lovar Subaru bättre fördelning av värmen i bilen och helt nya bättra stolar. Stolarna håller vi med om. De känns riktigt bra. Värmen var det inte riktigt läge att kontrollera då det stora bekymret var att bli av med värmen när vi testkörde bilen. Det ordnade dock luftkonditioneringen riktigt bra.

Subaru utmanar Volvo och har satt upp målet att bygga världens mest krocksäkra bilar. Här är den nya plattformen en viktig bit då den har bättre förmåga att ta upp krockvåld. Subaru säger att man höjt den förmågan med 40%. Tittar man på redan gjorda krocktester av Forestern, som ännu inte testats i Euro NCAP, och andra Subarur-bilar har de goda möjligheter att leva upp till målet. Nya Forestern har fått topplaceringar både i Japanska och amerikanska tester.

Batteriet är placerat under lastutrymmet bak.

Idag handlar säkerhet både om krocksäkerhet, teknik som strålkastare och väghållning samt förarstöd. Går vi på stråkastarna så har e-Boxern led-strålkastare både för hel- och halvljus. De har även en kurvljusfunktion, men flera konkurrenter har de utmärkta Matrix-strålkastarna som bara bländar av där det finns ett annat fordon. De har betydligt bättre upplysning av vänstra vägrenen med andra ord och det är viktigt vid nattkörning i viltrika delar av världen. Läs Sverige med fokus på exempelvis Småland, Närke och Norrland.

Fjädringen är följsam i terrängen och har lite längre slag än de flesta SUV:ar.

När det gäller väghållning så briljerar ju Subaru på grus och snö, men den är ingen stadsracer som ligger som ett strykjärn runt gathörnen, om man nu skulle få för sig att ägna sig åt den pubertala leken med bilen i stadsmiljö. På landsväg är den ett stabilt lok med bra fjädringskomfort och trygga vägegenskaper. Den här bilen är definitivt en långresefavorit i de lägen det finns risk för vintervägar eller norska tjälskadade fjällvägar. Mer trygghet än lek med andra ord.

Ett vist skydd frö drivlinan under bilen.

Sammanfattningen av bilens vägegenskaper gäller även drivlinan. Körningen blir både lugn och trygg med bensin/el-hybriden som ger en sammanlagd effekt på167 hk och ett sammanlagt vridmoment på 259 Nm. En intressant notering är att drivlinan upplevs mycket som en dieseldrivlina tack vare att elmotorn ger ett massivt vridmomenttillskott redan från start. Bilarna som säljs i Sverige får Subarus 7-stegs automatlåda och tre olika körlägen där två är anpassade för specifika terrängkörningssituationer.

Sportiga metallpedaler, gott om knappar till vänster om ratten och en seriös inställningsratt för instrumentbelysningen.

Så till förarstödet där Subaru, precis som de flesta tillverkare idag, har en rad med funktioner som autobroms (även vid backning), filbytesvarnare, avståndshållare och så vidare. Sammanlagt 7 funktioner finns programmerade i systemet som Subaru kallar EyeSight. Det finns även en kamera som är vänd mot föraren och känner igen vederbörande, hälsar artigt när man satt sig i bilen och ställer in backspeglar och stolar efter tidigare önskemål.

Kort sagt så är nya Forestern en snålare och säkrare bil än föregångaren och det paradoxala är att här har vi bilen som lockar alla unga sportiga friluftsmänniskor som så gott som alla biltillverkare säger att de vänder sig till med just sina bilar. Skogvaktaren tar den äventyrlige lite längre ut i skogen eller upp på berget som det ska hoppas fallskärm på. Det viktigaste är att den är en trygg allväders- och allvägsbil.

Varför?

För att hålla nere CO2-utsläppet

För vem?

För Skogvaktare, bilen heter ju Forester som är engelska för skogvaktare

Slutsats?

Tryggare kan ingen vara oavsett väglag.

Faktaruta:

Subaru Forester e-Boxer.

Biltyp: Fyrhjulsdriven hög kombi, suv.

Motor: 2,0 liters fyrcylindrig boxer, bensin och en elmotor.

Effekt: 150 hk/110 kW vid 5 600-6 000 varv/min.

Max vridmoment: 194 Nm vid 4 000 varv/min.

Sammanlagd effekt hybriddrivlina: 167 hk.

Sammanlagt maximalt vridmoment hybriddrivlina: 259 Nm.

Acceleration: 0-100 km/t: 11,8 sekunder.

Toppfart: 188 km/t

Tjänstevikt: Inte fastställt.

Max totalvikt: 2 185 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 870 kg. 

Bränsleförbrukning: 6,8 liter/100 km vid blandad körning enligt bränsledeklarationen, 8,1 liter/100 km vid testekörningen. 

CO2: 154 g/km (NEDC).

Pris: från: 374 900 kr (Basmodellen).Testbilens pris: 449 900 kr (maxutrustade Summit).

Titta också på: Toyota RAV4, Lexus NX,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tretton − fem =