Teknisk perfektion för ultimata Autobahn-bilen som även tar dig tvärs över Island

Helt klart är Porsche Cayenne en livsstilsbil, kanske till och med den allra främsta livsstilsbilen. Vad signalerar den egentligen? Gott om pengar? Ja med alla sannolikhet, på gott och ont. Viktigast av allt är ändå att den signalerar en känsla för det ultimata. En bil som är överlägsen både på Autobahn och långt ut på Sprengisandurvägen eller djupt in i Odadhahraun på Island.

Kort och gott maxad teknik för långkörning på bästa vägarna utan att behöva ge avkall på framkomligheten när äventyret börjar.

Det är dags för Porsche Cayenne 3 och toppmodellen vid lanseringen blir Cayenne S som får en V6-motor på 2,9 liter med biturbo. Den här motorn, som är nyutvecklad, ger 324 kW (440 hk med ett maximalt vridmoment av 55 Nm – 15 kW (20 hk) mer än föregångaren. Det innebär att bilen accelererar från 0 – 100 km på bara 5,2 sekunder (4,9 sekunder med Sport Chrono-paketet). Toppfarten är 265 km/tim.

En viktig komponent för att drivlinan ska leverera i alla lägen, både vad gäller sport och komfort, är den nya åttastegade automatlådan Tiptronic S. Snabbare växlingar och sportigare utväxling på de lägre växlarna ger bättre prestanda både på väg och i terräng. I andra änden av det ökade spannet mellan komfort och sport innebär det åttonde stegets höga utväxling låga varvtal, optimerad bränsleförbrukning och avslappnad körning.

Även i terräng erbjuder Cayenne okomplicerad körglädje. Programmerade off-road-inställningar gör det lätt för föraren att välja rätt inställning för sin körning. Normalinställningen är Onroad-programmet. Fyra andra inställningar aktiverar förutsättningarna för lättare terrängkörning: lera, grus, sand eller stenig terräng. Beroende på val kommer drivning, chassi och differentialspärr anpassas till relevant scenario. För kraftöverföringen använder Porsche aktiv fyrhjulsdrift i alla modeller av Cayenne. Det intelligenta, helt variabla Porsche Traction Management (PTM) fördelar kraften mellan hjulaxlarna. Dess hang-on koncept är nyckeln till Cayennes mycket goda, sportiga prestanda. Samtidigt möter det alla krav på framkomlighet i svår terräng.

Nya Cayenne kombinerar tre chassikoncept i samma nya design, sportbil, terrängbil och långfärdsbil. Därför utvecklades ett nytt lättviktschassi och framaxel med individuell upphängning och multi-link bakaxel. Ett typiskt kännetecken för sportbilar är däck av olika storlekar fram och bak. De ökar stabiliteten och köregenskaperna i kurvor. Cayenne har minst 19 tum stora hjul men Porsche erbjuder fälgar med upp till 21 tum.

Sportbilar kräver en lättviktskonstruktion. Med 911 och Panamera som förebild är karossen i nya Cayenne en intelligent kombination av lättmetall och stål. Ytterplåtarna är helt i aluminium. Bottenplattan, frontsektionen och nästan alla chassikomponenter är också gjorda av aluminium. En speciell teknisk innovation att framhäva är startbatteriet i litium-jon polymer, som ensamt svarar för en viktminskning med tio kg jämfört med föregångaren. Totalt har tomvikten på Cayenne minskats från 2 040 kg till 1 985 kg – trots avsevärt utökad standardutrustning. I den utökade standardutrustningen ingår nya strålkastare av LED-typ, större hjul, ParkAssist (fram och bak), en LTE-telefon modul inklusive en WiFi hotspot, Porsche Connect-tjänster och ett förutseende fotgängarskydd.

Mer om tredje generationen Porsche Cayenne här

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

två × 3 =