Treuddiga stjärnan räds inte leran

Pickupmarknaden blir allt hetare och allt fler vill vara med och dela på kakan. Nu kliver Mercedes in med sin X-klass. Ett kompetent arbetsfordon förpackat i en Mercedes-kostym med treuddig stjärna i grillen och en interiör med allt det där vi vant oss vid från Mercedes övriga bilar. Mercedes X-klass är här. Den håller vad Mercedes lovat. Den är terrängkompetent, den är genomtänkt, den är praktisk och den är en Mercedes i allt vad gäller förarmiljö, men inte under huven. Inte ännu så länge, men en tysk sexcylindrig diesel är på gång.

Mercedes X-klass breddar Mercedes redan breda modellutbud med en pickup av det klassiska slaget. Det finns redan pickuper i Mercedes sortiment av lätta lastbilar, men nu är det dags för den där pickupen som har nästan samma terrängegenskaper som G-klass men är en femsitsig bil med komfort och inredning mer i stil med märkets SUV:ar som GLE.

X-klass är den tredje modellen i samarbetet mellan Nissan, Renault och Mercedes. Den har samma tekniska grund som Nissan Navara, men med vissa mindre skillnader. Ram, motor, växellådor och axlar är desamma, men det kommer en X-klass med V6-diesel och drivlina från GLE vad det lider. Den bilen ska enligt uppgift få permanent fyrhjulsdrivning i stil med VW Amarok, som även den har en sexcylindrig diesel under huven.

Mercedes har lagt ner mer krut på att skapa sin egen version av Navaran än vad Renault har gjort. X-klass har 6 cm bredare spårvidd, skivbromsar bak (Navara och Alaskan har trumbromsar). Totalvikten för X-klass är 3.200 kg, medan Navara och Alaskan når 3.035 kg, vilket betyder en högre lastvikt på närmare 200 kg. X-klass lastar 1031 kg med automatlådan. Alla tre drar 3.500 kg. Mercedes och Renault har i dagsläget bara den femsitsiga dubbelhytten på programmet. Nissan har två olika hyttalternativ. Nissan och Renault erbjuder både 160 hk enkelturbo och 190 hk dubbelturbo, medan Mercedes ännu bara erbjuder 190 hk. Den kraftigare Mercedes-dieseln kommer längre fram.

När det gäller flaket har Mercedes tack vare en bredare spårvidd och skivbromsar bak fått till ett rymligare flak. Den nog så viktiga bredden mellan hjulhusen är 1.130 mm på Renault och Nissan, medan Mercedes har fått till 1.215 mm mellan hjulhusen på flaket. Det betyder 85 mm mer. Det viktiga är att man får in en Europapall på bredden mellan hjulhusen på Mercedes. Den har 1.200 mm som längsta mått. I övrigt är bredden densamma på alla tre, medan Mercedes flak är 9 mm längre.

Den stora skillnaden är bilarnas interiörer. Alla som kört Mercedes känner igen sig i X-klass. Förarstödssystemen som autobrom, filhållare och så vidare är desamma. Instrumenten, friskluften och navígation/infotainment-displayen är typiska Mercedes, medan vredet som hanterar fördelningslådans lägen med hög-/lågväxel och bakhjulsdrivning eller fyrhjulsdrivning ser ut som ett Nissan-arv. Stolarna är Mercedes, men där har även Nissan och Renault bra stolar. Det mesta är en smaksak när det gäller interiör design. Alla tre märkena erbjuder backkamera och 360 graders kamera med fågelperspektiv. Alla tre erbjuder låsbar differential i bakaxeln.

När vi får tillfälle att provköra bilarna har Mercedes inte hunnit registrera dem så vi får hålla oss på en avlyst bana men vi får tillfälle till avancerad terrängkörning och körning med släp.

På fyra punkter anser jag att Mercedes X-klass är överlägsen sina två syskon. Det är lastförmågan med nästan 200 kg mer samt bättre bredd mellan hjulhusen. Rent subjektivt upplever jag den som bättre dragbil. Det kan hänga ihop med den bredare spårvidden och skivbromsarna bak, men det kan också hänga ihop med däckvalet. Detsamma gäller ljudnivån som känns lägre i Mercedes. I båda fallen handlar det inte om någon avgörande skillnad. Bilarna är likvärdiga vad gäller terrängkörning och det betyder med beröm godkända, men inte riktigt lika följsamma mot ojämnt underlag och lika hög markfrigång som Toyota Hilux. Av någon anledning är Mercedesen dock törstigare än sina franska och japanska syskon. Mercedes uppger en blandad förbrukning på 7,7 liter/100 km för den automatväxlade versionen, medan Nissan och Renault uppger 6,9 liter/100 km för motsvarande modell.

Det jag tror kommer att vara det som avgör vilken bil kunderna väljer är tidigare relationer till återförsäljare, pris och den eventuellt högre statusen i att ha en treuddig stjärna i grillen, samt naturligtvis tycke och smak när det gäller både exteriör och interiör.

Pris och garantier är naturligtvis också oerhört viktiga. Nissan har ett omfattande garantipaket med bl.a. 5 års nybilsgaranti, lackgaranti och vägassistans. Mercedes har å andra sidan alternativet att du kan köpa på dig ännu längre garantier om du servar din bil på godkända serviceställen. Kort sagt kolla upp vilka garantier och erbjudanden som gagnar dig mest.

Priset på en Mercedes X-klass 250 d med 7-stegs automat börjar på 315.900:- exkl moms, medan motsvarande Nissan Navara (2,3 dCi 190 hk N-Connecta) kostar 291.990:- exkl moms och Renault Alaskan Zen kostar 306.900:- utan moms. Men som sagt det handlar som vanligt när det gäller yrkesbilar väldigt mycket om hur säljaren paketerar det hela. Man kan exempelvis få en manuellt växlad Nissan Navara dubbelcab med 160 hk diesel för 240.990:- exkl moms. En bil som gör samma jobb som de dyrare modellerna men med några färre kusar under huven, handpetad växellåda och lite mer spartansk utrustning men med samma fina terrängegenskaper.

 

Faktaruta Mercedes X-klass 250 d

Årsmodell: 2018

Motor: R4, diesel med dubbelturbo

Cylindervolym: 2,3 liter

Effekt: 190 hk/140 kW vid 3.750 varv/minut

Max vridmoment: 450 Nm vid 1.500-2.500 varv/minut

Växellåda: 7-stegad automat

Drivning: 2WD hög/4WD hög eller 4WD låg.

Bakaxel: Stel med femlänksupphängning och skruvfjädrar.

Framaxel: Dubbla länkarmar och fjäderben med skruvfjädrar

Däck: 255/60R18

Fälgar: 17, 18 eller 19 tum

Tankvolym: 73 liter

Tjänstevikt: ca: 2.169 kg

Totalvikt: 3.200 kg

Max släpvagnsvikt: 3.500 kg

Lastutrymmets längd/bredd: 1.587/1.560 mm

Bränsleförbrukning: Uppgiven vid blandad körning: 7,7 liter/100km

Koldioxidutsläpp: 203 g/km

Pris: från 315 900:- exklusive moms.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fjorton + 15 =