Två Panamera 4 E-hybrider med V6:or och el

Porsche utökar sitt utbud av drivlinor för sportsedanen Panamera. Som en del av E-Performance-strategin har Panamera 4 E-Hybrid och Panamera 4S E-Hybrid lagts till i portföljen från och med nu. Det är Porsches svar på det särskilt stora intresset för effektiva och dynamiska laddhybriddrivlinor på många marknader.

Optimerad laddhybriddrivlina

Panamera 4 E-Hybrid är särskilt effektiv och mångsidig. För att åstadkomma kraftfull acceleration har Porsche kombinerat en ny laddhybriddrivlina med en markant uppgraderad 2,9-liters V6-biturbomotor (224 kW/304 hk). Systemeffekten på 346 kW (470 hk) och det maximala vridmomentet på 650 Nm möjliggör acceleration från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder och en topphastighet på 280 km/h. Den helelektriska räckvidden för Panamera 4 E-Hybrid ökar till 96 kilometer enligt WLTP-cykeln (EAER City).

Panamera 4S E-Hybrid lägger större vikt vid kördynamik och konstant kraftutveckling i det övre varvtalsområdet. Den sexcylindriga 2,9-liters biturbomotorn har en effekt på 260 kW (353 hk). Systemet har en effekt på 400 kW (544 hk) och ett maximalt vridmoment på 750 Nm. Det gör att Panamera 4S E-Hybrid kan accelerera från 0 till 100 km/h på 3,7 sekunder och nå en topphastighet på 290 km/h.

Jämfört med föregående generation erbjuder de nya Panamera E-Hybrid-modellerna längre elektrisk räckvidd, snabbare laddningshastighet, bättre gasrespons och bättre körprestanda i nästan alla situationer. Med 25,9 kWh (brutto) ger det nya högvoltsbatteriet cirka 45 procent mer kapacitet på ett jämförbart utrymme. Samtidigt förkortar den nya fordonsmonterade 11 kW-laddaren laddningstiden till två timmar och 39 minuter. Med 140 kW (190 hk) och 450 Nm vridmoment erbjuder den helt nya elmotorn betydligt mer effekt än sin föregångare. Den är även integrerad i huset på ett effektivt och viktoptimerat sätt och i PDK-växellådans oljekylkretslopp. Den interna rotorkonstruktionen (rotorn roterar inuti statorn) minskar masströgheten med 50 procent, vilket förbättrar gasresponsen. Med en regenerering på upp till 88 kW bidrar elmotorn också till den betydligt större elektriska räckvidden hos Panamera E-Hybrid-modellerna.

E-Hybrid-körlägen med optimerad strategi 

De fyra optimerade E-Hybrid-specifika körlägena samt de förbättrade Sport- och Sport Plus-lägena optimerar effektiviteten hos E-Hybrid-modellerna ytterligare. Fordonen startar alltid i det helelektriska läget E-Power. Om batteriets laddningsnivå underskrider ett visst minimivärde växlar systemet automatiskt till läget Hybrid Auto, som anpassar driftstrategin till den aktuella körsituationen. Vid aktiv ruttstyrning i Hybrid Auto optimeras dessutom driftstrategin ytterligare med hjälp av information om den kommande rutten. På så sätt kan andelen elektriskt körda sträckor i stadstrafik maximeras och effektiviteten ökas. Systemet använder både fordons- och navigationsdata för detta.

I E-Hold-läget bibehålls batteriets aktuella laddningsnivå. I E-Charge-läget laddar däremot förbränningsmotorn batteriet till upp till 80 procent utanför städer och i hastigheter över 55 km/h, medan Panamera utnyttjar hybriddriftens effektivitetsfördelar i stadstrafik. I lägena Sport och Sport Plus sänker Porsche batteriets målladdningsnivå till 20 respektive 30 procent (tidigare 30 respektive 80 procent). Detta ökar effektiviteten utan att kompromissa med prestandan.

E-Hybrider med innovativ aktivt chassi 

Porsche utrustar som standard alla varianter av nya Panamera med en adaptiv tvåkammarsluftfjädring inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM) med tvåventilsdämpare. Som tillval till E-hybrid-modellerna finns det innovativa aktiva chassit Porsche Active Ride. Det kombinerar förmågan att erbjuda optimerad väghållning och kurvtagningsförmåga med hög komfort. Varje enskild dämpare – även dessa utrustade med tvåventilsteknik – har en elektriskt manövrerad hydraulpump som drivs av 400-voltssystemet och kan användas för att aktivt bygga upp krafter i fjädrings- och kompressionsriktningen. På så sätt absorberar chassit nästan helt karossrörelser som orsakas av ojämnheter i vägbanan och håller bilen horisontell vid dynamiska körmanövrer. Dämparna arbetar med upp till 13 Hz, vilket innebär att de kan anpassa inställningen upp till 13 gånger per sekund och därmed reagera blixtsnabbt på den aktuella körsituationen. Tekniken möjliggör även innovativa funktioner som överkompensering av krängnings- och nigningsrörelser samt höjning av karossen vid in- och urstigning.

Sportiga detaljer och utökad grundutrustning 

De nya E-Hybrid-modellerna har fått samma uppdaterade och atletiska design som övriga nya Panamera-modeller. Frampartiet kännetecknas som standard av Matrix LED-strålkastare i omarbetad design och ett nytt horisontellt luftintag som kompenserar för drivlinans ökade luftbehov. Baktill utmärker sig nya Panamera med ett tvärgående bakljus i ny design och en ramlös bakruta som skapar harmoniska linjer över bakpartiet.

Som standard är Panamera 4 E-Hybrid utrustad med 19”-fälgar, svarta bromsok och LED Matrix-strålkastare. Det innovativa högupplösta LED-belysningssystemet HD Matrix finns som tillval. Panamera 4S E-Hybrid särskiljer sig med 20”-fälgar i Panamera AeroDesign, silverfärgade sportavgasrör och röda bromsok. Bromsok i Acid Green och högglanssvart finns som tillval. Panamera 4S E-Hybrid bromsar som standard med tiokolvsbromsok på framaxeln. Som alternativ finns PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) i kombination med 21-tumsfälgar för denna modell. De keramiska kompositskivorna är 440 millimeter på framaxeln och 410 millimeter på bakaxeln.

Marknadsintroduktion och prissättning 

Porsche Panamera 4 E-Hybrid och Panamera 4S E-Hybrid kan beställas redan nu. Till den utökade standardutrustningen i Panamera hör ParkAssist och en kyld smartphone-hållare för trådlös laddning med upp till 15 watt. Tillval som bakaxelstyrning, Remote ParkAssist, Porsche InnoDrive inklusive Active Lane Keeping, passagerardisplay och luftkvalitetssystem finns också att tillgå.

De nya modellerna levereras till de första kunderna under andra kvartalet 2024. Priserna börjar på 1 340 000 kronor för Panamera 4 E-Hybrid och 1 490 000 kronor för Panamera 4S E-Hybrid.m

Panamera 4 E-Hybrid

Bränsleförbrukning blandad körning (viktad): 1,4 – 1,0 l/100 km (WLTP); CO2 -utsläpp blandad körning (viktad): 32 – 22 g/km (WLTP); Elektrisk förbrukning blandad körning (viktad): 27,6 – 25,3 kWh/100 km (WLTP); Elektrisk räckvidd (EAER): 79 – 93 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 89 – 96 km.

Panamera 4S E-Hybrid

Bränsleförbrukning blandad körning (viktad): 1,4 – 1,1 l/100 km (WLTP); CO2 -utsläpp blandad körning (viktad): 33 – 24 g/km (WLTP); Elektrisk förbrukning blandad körning (viktad): 28,6 – 25,9 kWh/100 km (WLTP); Elektrisk räckvidd (EAER): 78 – 90 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 83 – 92 km.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

3 × 5 =