Velar, en mix av Morgan, Jaguar och Discovery

 

Land Rover har en av marknadens finaste dieslar, om inte den finaste, i den trogna och pålitliga V6:an på 3,0 liter. Den motorn i kombination med marknadens bästa drivlina för kompromissen mellan terrängkörning och landsvägskörning har gjort Discovery 3, 4 och 5 till förstahandsvalet för den som kör långt och mycket. Gärna med släp och gärna resor där delar av resan är riktigt avancerad terrängkörning. Definitivt för resor oavsett väder. Få bilar, om ens någon, kan matcha en Discovery eller en Range Rover i snöstorm.

Så långt är allt väl även om jag inte helt köper Land Rovers slogan ”The best four by four by far”. Tyvärr måst jag nog säga att Land Rover kastade in handduken vad det gäller robusta arbetsfordon i och med att Defendern och Discovery 2 försvann ur produktionen.

Världen är full av Land Rover-puritister, -fanatiker eller bara -fantaster. Några sågar alla modeller som inte har bladfjädrar. Andra sätter gränsen vid skruvfjädringen. Några sätter gränsen vid den mekaniska luftkonditioneringen i form av ventilationsluckorna under Defenderns vindruta. Sanna fanatiker kräver 101 FC, en mittmotorbil med V8-motor byggd för brittisk försvaret.

Nåväl, ingen av dessa jublade när Land Rover presenterade Range Rover Velar på Geneve-mässan 2017. Helt klart fanns det de som gillade utseendet, men konceptet som mest liknar en XC70 i Range Rover-kläder gick knappast hem hos hard core Land Rover fans.

Ok, bäst att döda den där XC70-stämpeln per omgående. Range Rover Velar är tystare, mer komfortabel, vägsäkrare på krokiga asfaltsvägar och bättre i terrängen än XC70. Men, och det är viktigt. Velar är inte en klassisk SUV. Den är heller inte en fånig och helt meningslösa SUV-coupé. Den är en klassisk Shooting Brake, eller kort och gott rymlig kombi, på det där fina chassit och med den där fina motorn jag talade om i början. Testbilen har V6:an på 300 hk, men bilen erbjuds med dieslar från 180 till 300 hk, samt bensinmotorer från 250 till 380 hk. Man kan också säga att Range Rover Velar är en Land Rover Discovery 5 som tryckts ihop på höjden och fått en sportigare design utvändigt och invändigt.

Det första som imponerar på mig och som sätter sig djupast i upplevelsen är hur den dryga två ton tunga bilen beter sig på krokiga och gropiga landsvägar. Här finns ingen konkurrens. Jag säger kort och gott att Land Rover lyckats bygga en bil som kan mäta sig med en klassisk Morgan på krokiga småvägar, en Jaguar XJ på ändlösa motorvägar och en Land Rover serie 3 i terrängen. Ärligt talat är Velar en GT-bil om man går tillbaka till vad GT står för. En motorstark och bekväm milslukare för riktigt långa resor med andra ord. Teknikutvecklingen gör det möjligt att bygga en sådan som även har utrymme för både fem personer och last, samtidigt som den är en kompetent terrängbil.

Pirellidäcken i kombination med Land Rovers fina luftfjädring fungerar riktigt bra både på landsväg och vid sidan av densamma.

 

 

Styrningen är mycket exakt och du känner precis var du har bilen hela tiden. Detta är naturligtvis något där Pirelli kan ta åt sig en stor del av äran. Testbilen är utrustad med Pirellis året-runt däck: Pirelli Scorpion Zero All Season i dimension: 265/40 R22. Däcken som bevisar att det här snacket om att det inte går att tillverka året runt däck är förlegat. Jag testade däcken på sand, i skogsterräng och på landsväg. Jag blev inte besviken en enda gång. Kombinationen av de här däcken och Land Rovers chassi är helt suverän. Jag misstänker dock att de antingen är så mjuka att de slits hårdare sommartid eller så hårda att de inte kan mäta sig med de bästa dubbfria vinterdäcken.

Det intressanta är att Land Rover lyckats tillverka en stor kombi med sportbilsegenskaper på vägen och detta utan att kalla den en coupé och utan att offra terrängegenskaperna. Det enda man offrat, utöver möjligheten at ha hatten på när man kör, är möjligheten att välja ett lågväxelläge för krypkörning i terrängen, men det kompenseras till stor del av den fina 8-stegade automatlådan som gör det möjligt att smyga fram i terrängen. Jag antar att det är avsaknaden av lågväxel som gör att Velar ”bara” har en dragvikt på 2,5 ton medan Discovery klarar 3,5 ton. Bilen har faktiskt ett i övrigt komplett Terrain response-system med inställningmöjligheter för olika underlag som påverkar gaspådrag, växling och antispinnfunktionen samt, viktigast av allt de två differentialspärrarna. Tack vare den här lösningen tacklar Velar terrängen bättre än alla konkurrenter i klassen.

HUD vid terrängkörning.

Dessutom har den HDC, Hill Decent Control, som gör det enkelt att överlåta till bilens dator att hantera gaspådrag och bromsar för en säker körning nedför branta backar. Bilen har också Torque vectoring som hjälper till vid kurvtagning genom att bromsa innerhjulet.

En riktigt intressant notering är att både komfort och säkerhet är ljusår bättre än Land Rovers klassiska 109 Safari serie 3. Range Rover Velar skuggar i EuroNCAP:s tester Volvo XC60, som faktiskt lanserades på samma Geneve-mässa 2017 som Range Rover Vekar.

 

 

 

Terrain response och backkamera med osynlig motorhuv

Terrain response och drivlinans funktioner

Range Rover Velar kostar från 626 900:-, med minsta dieseln eller bensinaren, vilket ändå rör sig om motorer med effekter på: 180 eller 250 hk. Den provkörda bilen, First Edition, kostar med V6:an, 8-stegad automat och luftfjädring samt en lång lista med extrautrustning dryga miljonen.

Förarmiljön är, låt mig säga unik. Det är mycket high tech och det tar en stund att hitta rätt men man lär sig och det ser ju väldigt flashigt ut. Inte minst när det runda växelväljarvredet skjuts upp när bilen startas. Intsrumentclustern är en bildskärm, precis som infotainmentpanelen och panelen för inställningar. Den senare visar bilder på en Range Rover Velar i olika terrängsituationer som matchar valt Terrain response-läge.

En hard core Land Rover entusiast lägger benen på ryggen inför den här upplevelsen, men kostar hen på sig att sätta sig i bilen och njuta av de genomtänkta och riktigt bra stolarna med

Proffsigt med vridreglage för justering av instrumentbelysningen istället för att behöva gå in i menyer.

massagefunktion och en rad inställningsmöjligheter kanske vederbörande skulle börja fundera på sittkomforten i sin 109 serie 3. Jag noterade att Land Rover fixat ett riktigt bra justerbart lårstöd som liksom rullas ut under läderklädseln istället för att det handlar om en dyna som skjuts ut och lämnar en glipa där allt möjligt skräp samlas. Riktigt bra!

Varför tar nu Land Rover det här steget?

Ja, egentligen är det helt logiskt. Företaget har ända sedan 1970, då Range Rover lanserades, sökt bästa kompromissen mellan terrängegenskaper, komfort, landsvägsegenskaper och lyx. En väg där Land Rover må ha tappat själen ur många entusiasters synvinkel men kanske plockat upp en ny själ som mer söker lyx, eller bästa allround-egenskaperna. På något sätt så visar Land Rover vad som går att göra med en bil och ändå behålla möjligheten att ge sig ut i terrängen med den på allvar.

 

Kort om Range Rover Velar 3,0D HSE

Varför?

För att Range Rover vill hitta kunder bland dem som inte vill skylta med en stor SUV.

För vem?

För Land Rover entusiaster som fått ömt i de ädlare delarna efter att ha åkt Serie 3 i årtionden.

Slutsats?

Land Rover har ännu en gång skapat en bil som är unik.

 

Faktaruta:

Range Rover Velar 3,0D HSE

Biltyp: Fyrhjulsdriven kombi.

Motor: 3,0 liters V6 diesel.

Effekt: 221/300 kW/hk.

Växellåda: 8-stegad automat.

Max vridmoment: 700 Nm.

Acceleration: 0-100 km/t: 6,5 sekunder.

Toppfart: 240 km/t.

Vändradie: 11,6 meter.

Vadningsdjup: 650 mm.

Markfrigång: 251 mm.

Tjänstevikt: 2 270 kg.

Max totalvikt: 2 610 kg.

Max släpvagnsvikt: 2 500 kg.

Bränsleförbrukning: 6,4 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln. Uppmätt: 8,3 liter/100 km blandat och 7,8 liter/100 km på motorväg.

CO2: 167 g/km.

Pris: 1 117 900:- (som provkörd First Edition), från: 626 900:- (med 180 hk diesel, eller 250 hk bensin).

 

Titta också på: Audi A6 Allroad, Mercedes E-klass All-Terrain och Volvo V90 CC.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

thirteen − one =