Vinterbilen i designkläder

Frågan är om det någonsin tidigare har hänt att ett nytt bilmärke har tagit fram en så komplett och harmonisk bil som Cupra Formentor. Men det är klart, Cupra är en del av Volkswagen-gruppen och har därför en gedigen låda med tekniska lösningar att gräva i. Lägger man sedan en utmärkt spansk design till det så blir det faktiskt en riktigt trevlig bil. En utmärkt vinterbil för besvärliga svenska vinterförhållanden och en bil som lyser upp nattlivet med sina lysande kopparfärgade fälgar och Cupra-loggor.

Cupra har har blivit välkänt som lite fräckare Seat-modeller. Det har hela tiden handlat om design och prestanda. Nyckelordet i båda design och marknadsföring har varit Cupra ända från start. Cupra som betyder koppar, en metall som blev högsta mode i designvärlden för fem-sex år sedan och som nu pryder den första Cupra-modellen som inte är en Seat, inte en Volkswagen utan just en Cupra med det välklingande namnet Formentor. Ett namn som den fått från en välkänd spansk udde på Mallorca där det står en ikonisk fyr. Udden heter Cap de Formentor. Passande för den första helspanska bilen på många år.

Helspansk ska naturligtvis tas med en nypa salt, bilen är byggd på samma plattform som senaste VW Golf och drivlinan är komponerad av VW-gruppens motorer och växellådor.

Frågan är hur stora bekymmer det egentligen är att flera bilmodeller delar teknik. Jag skulle vilja säga att det är positivt eftersom det håller nere utvecklingskostnader och ger kunden tryggheten av att det är vida spridd och välutvecklad teknik under skalet. Ett skal som verkligen signalerar att det handlar om en bil som sticker ut när det gäller Cupra Formentor. Den provkörda bilen har stor kopparfärgad Cupra-logga i grillen och på ratten. Fälgarna är kopparfärgade och det finns gott om kopparfärgade detaljer både inne i bilen och exteriört. Just den här testbilen är lackad i en perfekt matchande mörkt blågrå matt färg.

Allt andas självsäkerhet och exklusivitet, men Cupra säger att de positionerar sig emellan massproducerade bilar och premiumbilar. Detta i en bilvärld där i stort sett alla tillverkare beskriver sig som premium. Volvo har exempelvis i åratal inlett sina pressreleaser med orden premiumbiltillverkaren Volvo. Vi som konsumenter ska ta begreppet premium med en nypa salt. Det är ett begrepp som trummats fram för att kunna ta lite extra betalt för sina bilar och det begreppet är redan upptaget i VW-gruppen så Cupra får helt enkelt finna sig i att vara lite mer premium än Seat och lite mindre premium än Audi.

Vad är då Cupra Formentor för bil?

Den beskrivs som en sportig SUV. Se där nu har vi ännu ett nyckelord från bilindustrin och det är begreppet sportighet, vilket antyder att bilen ska gå att köra fort med. Det antyder också att man har offrat lite av det praktiska till förmån för designen. Ur det perspektivet är Formentor även här lite av mitt emellan. Den är faktiskt praktisk med utrymmen som en SUV men den är också en bil det går att köra snabbt med. 

Jag har haft förmånen att köra Formentorn en sydsvensk vinter och det betyder varierande väglag, dålig sikt och slabbigt värre på vägarna. Ingen dröm för den som älskar sin bil och gärna håller den snygg och fräsch. Förmånen skriver jag eftersom det är här bilen visar sin kapacitet. Det är inga svårigheter att bygga en bil som går fort, men det är värre att bygga en bil som både är en robust och säker bil för den som måste ut i alla väglag och samtidigt är en bil som bjuder på det där lilla extra som ger ägaren en känsla av att ha en unik bil. Cupra är där ännu så länge, samtidigt har Formentorn ett pris som betyder att den kanske inte kommer att vara så unik i framtiden. Ett gott betyg som visar hur Cupra har lyckats med allt från design till prestanda. Bilen är riktigt trevlig att köra både om man kör den hårt på krokiga vägar och på motorväg, men också på is och snö, som jag har fått uppleva nu senast. Servostyrningen har en måttlig servoverkan, vilket ger bra vägkänsla och hjulupphängningen är av det hårdare slaget utan att vara för hård för vårens tjälskadade vägar. Cupra må vara snygg att titta på, men styrkan ligger i de väl avvägda vägegenskaperna och harmonin i helheten.

Fakta

Cupra Formentor Launch Editition.

Pris: Från 459 900:-.

Motor: Bensin, 4 cyl, 2,0 liter.

Effekt: 310hk/228 kW. 

Max vridmoment: 400 Nm.

Växellåda: 7-stegad automatisk dubbelkopplingslåda.

Prestanda: Toppfart 250 km/t, 0-100 km/t: 4,9 s.

Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 4 450/1 839/1 511/2 680 mm.

Tjänstevikt/max last/släp: 1 721/419/1 800 kg.

Garantier: Nybil: 3 år. Vagnskadegaranti: 3 år. Rostskydd: 12 år (gäller genomrostning). Assistans: 3 år i upp till 10 år om bilen servas enligt plan.

Dekl förbrukning blandad körning (WLTP): 8,2-9,0 liter/100 km. Uppmätt motorväg: 8,3, blandat 9,4.

CO2: 186-203 g/km. (WLTP).

Varför?

För att Spanien vill bygga annat än Fiat och Land Rover kopior.

För vem?

För Spanjorer är stolta bilbyggare

Summering

Vinterbilen i designkläder

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

20 − femton =