Volvo 360c, shuttle till flyget, elller en konkurrent

Föreställ dig en värld där du reser långa sträckor utan att behöva ta dig till några flygplatser. En värld där du slipper gå igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen, stå i kö i timmar och vänta, och bullriga, trånga flygplan. Tänk om du istället kunde åka i din helt egna förstaklasskupé som hämtar upp dig hemma och tar dig från dörr till dörr?

– Verksamheten kommer att förändras de kommande åren och Volvo bör leda den förändringen i vår bransch, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Cars. Autonom körning kommer att göra att vi kan ta nästa stora steg när det gäller säkerheten, men också öppna upp för nya spännande affärsmodeller och göra att konsumenterna kan ägna tiden de tillbringar i bilen till det de vill göra.

360c representerar en potentiellt lukrativ konkurrent till korta flygresor, en miljardindustri som består av flygbolag, flygplanstillverkare och andra tjänsteleverantörer. I synnerhet kortare rutter där avståndet mellan avreseorten och destinationen är cirka 30 mil är huvudkandidaterna att störas av alternativa färdsätt.

Volvos koncept kan också ses som ett komplement till flyget då du kan välja att bli hämtad hemma, eller på arbetsplatsen, och körd till entrén på flygplatsen, järnvägsstationen eller färjeterminalen. Där kliver du bara ur bilen och den ger sig iväg på nya uppdrag. Du slipper allt trassel med parkering och shuttle-bussar.

Till exempel i USA, där det gjordes mer än 740 miljoner resor med inrikesflyget förra året. Det amerikanska inrikesflyget är också värt miljarder dollar i intäkter. För flera populära inrikeslinjer, som New York till Washington DC, Houston till Dallas och Los Angeles till San Diego, tar det längre tid att flyga än att ta bilen om man inkluderar bland annat resor till flygplatsen, säkerhetskontroller och väntetid.

– Att ta inrikesflyget känns som en bra idé när du köper din biljett, men är det i själva verket inte. 360c representerar vad som kan komma att omdefiniera branschen, säger Mårten Levenstam, senior vice president för corporate strategy på Volvo Cars. – Sovkupén låter dig njuta av en tyst resa i första klass natten igenom och där du vaknar upp utvilad på din destination. Det skulle kunna göra det möjligt för oss att konkurrera med världens ledande flygplanstillverkare.

Utöver nya potentiella kundgrupper för Volvo Cars verksamhet påverkar 360c även framtiden inom resor, stadsplanering, infrastruktur och det moderna samhällets miljöpåverkan. Konceptet omdefinierar inte bara hur vi reser utan tittar även på hur människor håller kontakten med vänner och familj när de är på språng, och hur de kan ta tillbaka tid när de reser i framtidens städer.

– Autonoma fordonskoncept har en tendens att bli en uppvisning i teknik snarare än en vision för hur människor använder den, säger Robin Page, senior vice president för design på Volvo Cars. – Men Volvo är ett varumärke som sätter människan i centrum. Vi fokuserar på våra kunders vardag och hur vi kan göra den bättre. 360c är nästa iteration av denna strategi.

360c är ett första men medvetet steg mot en bred diskussion om möjligheterna för autonom körteknik att förändra samhället i grunden på många sätt.

– När bröderna Wright lyfte mot himlen 1903 hade de ingen aning om hur moderna flygresor skulle komma att se ut, säger Mårten Levenstam. – Vi vet inte hur framtiden för autonom körning ser ut, men det kommer att få stor inverkan på hur människor reser, hur vi designar våra städer och hur vi använder infrastruktur. Vi ser på 360c som en konversationsstartare, där vi kommer att få fler idéer och svar i takt med att vi lär oss mer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

18 − 1 =