Det har varit lite tunt när det gäller konceptbilar efter det att bilmässorna stängde under pandemin, men nu har För Volvo Cars visat upp lite av sitt framtidstänk både vad det gäller teknik, design och nyckelordet är elektrifiering. Det handlar om avsevärt mer än att bara byta en typ av drivlina mot en annan. Det är ett nytt paradigm inom bildesign och Volvos Concept Recharge är ett manifest för nästa generations elbilar från Volvo.
Concept Recharge är troget arvet från skandinavisk design och har som mantra ’mindre men bättre’ som centralt budskap. Genom att till exempel eliminera komplexiteten hos en förbränningsmotor har konstruktörerna kunnat utveckla bilens proportioner för att öka innerutrymmena, samtidigt som man förbättrar den aerodynamiska effektiviteten. Resultatet är en bil som erbjuder genuint bättre lösningar för att stödja ett hållbart familjeliv.
Volvos första generation elbilar delar golv med bilar med förbränningsmotor, vilket gör att man måste balansera proportioner och innerutrymmena för att kunna få plats med både ett batteripaket och en intern förbränningsmotor.
Nästa generation Volvo elbilar – där företagets första SUV baserad på en ny och enbart elektrisk teknik är först ut – kommer att ha platta golv, som förhandsvisats i Concept Recharge.
Genom att ta bort motorn och ersätta den med ett stort batteripaket under det platta golvet har konstruktörerna förlängt hjulbasen och ökat dimensionen på bilens hjul. Resultatet är kortare överhäng och större innerutrymmen, inklusive ett stort förvaringsutrymme mellan framsätena.
I Concept Recharge har dessa framsteg fått konstruktörerna att flytta stolarna, optimera takprofilen och sänka bilens motorhuv, samtidigt som man behåller den höga körpositionen som älskas av förare av bilar som Volvo XC40, XC60 och XC90. Denna strategi ger effektivitetsvinster i form av lägre luftmotstånd jämfört med en traditionell SUV, vilket ökar räckvidden.
Denna konceptbil introducerar även ett nytt designspråk för Volvo. Som en fortsättning på temat ’mindre men bättre’ har alla onödiga element tagits bort, och det som återstår behandlas med hög precision och kännetecknas av hög passning.
Den traditionella grillen har ersatts av en sköldliknande konstruktion, som stöds av en omtolkning av Volvo Cars strålkastardesign Tors hammare. Strålkastarna använder sig av den senaste HD teknikaktiverade rena grafiken som öppnas på natten för att visa de underliggande huvudlamporna.
De vertikala baklyktorna som är ett av Volvo Cars signum knyter an till varumärkets starka designarv, men de har fått en ny uppsättning ”vingar” som skjuts ut vid körning i högre hastigheter för att förbättra bilens totala aerodynamik.
– Vår Concept Recharge är ett manifest för alla framtida elbilar från Volvo Cars, liksom en ny typ av fordon, säger Robin Page, chefdesigner. – Den visar nya och moderna proportioner som går hand i hand med ökad mångsidighet och visar även vad tekniken kan möjliggöra rent designmässigt.
Volvos designspråk antar också en ny form inne i Concept Recharge. Det platta golvet ger mer utrymme och en bättre sittposition för alla åkande.
En stor, 15tums pekskärm står i centrum för den nya och förbättrade användarupplevelsen hos nästa generations anslutna infotainmentsystem från företaget. Tekniken är utformad för att vara logisk och intuitiv att använda och skapar en upplevelse som präglas av lugn.
Den senaste infotainmenttekniken går hand i hand med de andra kännetecknen för skandinavisk design: rena linjer och omfattande användning av hållbara och naturliga material i kupén.
– Inne i Concept Recharge skapar vi en verkligt skandinavisk vardagsrumskänsla, säger Robin Page. – Interiören integrerar vår senaste användarupplevelseteknik med vackra, hållbara och naturliga material. Varje del av interiören är som ett konstverk och skulle kunna placeras som en enskild möbel i ett rum. Vi använder den allra senaste tekniken men inte för teknikens egen skull. Vi fokuserar alltid på de fördelar som teknik kan medföra.
Slutligen speglar Concept Recharge också Volvo Cars säkerhetsambitioner de närmaste åren. EN LiDARsensor, byggd av teknikföretaget Luminar och en viktig del av Volvo Cars plan för kommande säker teknik för autonom körning, är placerad i optimal position på taket, där den samlar in data om det som finns runt bilen.
– Med Concept Recharge fortsätter vi att bygga vidare på Volvos långa designtradition på ett modernt och fräscht sätt när vi går in i vår helt elektriska framtid, avslutar Robin Page. – Konceptet står för allt som vi tror att kunderna förväntar sig av en helt elektrisk Volvo, och vi ser fram emot att införa denna filosofi i nästa generation av våra bilar.