VW Amarok en pålitlig klassiker

VW Amarok är på väg att bli en klassiker. Volkswagens första helt egna pickup är inne på sista versen och en ny pickis från Volkswagen väntar, men som tiderna är nu så vet vi inte mer än att Volkswagen säljer den sista årsmodellen av bilen som överlevde Mercedes utmanare och återigen är den enda pickupen med V6:a bortsett från de amerikanska modellerna. En arbetshäst i Volkswagen-stallet med allt vad det betyder för tillgång på service.

Volkswagen gick in på pickup-marknaden med en lätt modifierad Toyota Hilux som fick namnet VW Taro och lanserades 1989. Den modellen var i produktion till 1997 och slutligen lanserades dagens Amarok 2010. En massiv lansering som gjordes med buller och bång under 2009 års Dakarrally där ett 30-tal Amaroker var arrangörernas supportbilar under tävlingen. Sedan dess har vi sett ett antal Amaroker i olika öken-, uthållighets- och terräng-rallyn. Modellen har gjort sig känd som en pålitlig och robust pickup med bra terrängegenskaper. 

Volkswagens framgångar med sin Amarok har inte lämnat övriga bilvärlden oberörda. Dels har VW valt att satsa ganska brett med olika versioner och olika drivlinor där den modell vi har kört har marknadsförts som mest personbilslik och man har kallat den premium-pickup i marknadsföringen. Just det greppet fick vännerna i Stuttgart att se rött. Mercedes bestämde sig för att anta utmaningen och tog fram sin X-klass med motsvarande prestanda och en något mer avancerad drivlina. Det ryktades även om BMW-pickuper och Audi-pickuper, men den utvecklingen tog stopp. 

Mercedes var snabbast på banan tack vare att de valde att samarbeta med Nissan och bygga sin bil på Nissans Navara. Tack vare det greppet fick de tillgång till Nissans modernare bakaxelupphängning med femlänkssystem och skruvfjädrar. Först ut var en måttligt modifierad bil med mest kosmetiska förändringar men efter en tid kom X-klass V6 med Mercedes V6-diesel som driver över Mercedes automatlåda och har en fördelningslåda med lågväxel och möjlighet att köra på permanent fyrhjulsdrivning även på fast mark.

Just detta med att kunna köra med fyrhjulsdrivning på fast mark är tyvärr en bristvara i pickup-världen samtidigt som det är en viktig säkerhetsdetalj. Det märkliga är att så många tillverkare talar om sina pickuper som SUV:ar med flak och personbilslikt uppförande på vägen, men väljer ändå den klassiska lösningen med bakhjulsdrivning för fast mark under hjulen och inkopplingsbar fyrhjulsdrivning vid behov. En lösning som är osäker när man som förare inte är helt säker på underlaget. Kopplas fyrhjulsdrivningen in på en sådan bil blir styrningen tyngre, förbrukningen högre och slitaget på däck och drivlina ökar när underlaget är fast. Är man osäker på underlaget som vid vinterväglag kan man överraskas med enbart bakhjulsdrivning på isgata och då ligger en oerfaren chaufför risigt till. Särskilt med olastat flak.

Volkswagen har löst det här genom att använda drivlinan från Touareg på sin. Det betyder att man istället alltid har fyrhjulsdrivning som på SUV:en. Fördelningslådan har samma lösning som på alla våra fyrhjulsdrivna personbilar där sensorer omedelbart lägger över mer kraft till framhjulen om ett bakhjul tappar fäste. Det går fort och det stabiliserar omedelbar bilen, samtidigt som den får grepp igen. Det senare är nog så viktigt om man exempelvis kör med släp och tappar fästet i en oväntat hal backe. En fördelningslåda där man manuellt kopplar in fyrhjulsdrivningen tillåter inte det förrän bilen står stilla och då kan det vara svårt att komma igång igen. VW har valt en så kallad Torsen-differential till Amarok, en effektiv och smart lösning som kan lägga mesta kraften på bakaxeln. 

Körmässigt är Amarok en typisk pickup med bladfjädrar och stel bakaxel. Den funkar bra i de flesta lägen och är riktigt komfortabel även på motorväg. Den stora haken med den här konstruktionen är att bilen blir stötig på gropiga vägar och lätt kickar till när ett bakhjul går i en håla. Särskilt olastad. Med 500 kg på flaket gick den som en oceankryssare. Lugnt, stabilt och faktiskt komfortabelt även på gropigt underlag. Jag föredrar dock Nissans bakaxelkonstruktion, men skillnaden är inte jättestor.

Amarok saknar numera lågväxel och det betyder att den kommer till korta vid terrängkörning, men även här är skillnaden inte så avgörande om man inte ofta ska ut i terrängen med mycket last eller släp. Den vridstarka sexan och de 8-stegade automaten gör att bilen kan smygköras i terrängen och att den orkar med tyngre laster även när det blir tufft. 

Tittar vi på Amaroken som lastbil så har den ett brett flak som kan ta en SJ-pall på tvären. Lastytan är 2,52 kvadratmeter och flaket är klätt i ett tåligt plastmaterial samt utrustat med bra, om än inte flyttbara, lastsäkringsöglor. Baklämen kan belastas med upp till 200 kg nedfälld och blir då ett bra arbetsbord.

Kort sagt så är Amarok med dig i alla lägen. Den har sin paradgren i landsvägskörning med tunga lass och tunga släp, men den kan inte jämföras med en SUV när det gäller komforten. När det gäller säkerheten så finns alla förarstödssystem som autobroms och filhållare med mera tillgängliga och förarmiljön är typiskt VW. Det vill säga stram, logisk och överskådlig utan flärd som LED-slingor och annat.

De viktigaste argumenten för att köpa en VW Amarok är naturligtvis säkerheten och VW:s servicenätverk. Är det dessutom så att du har fler VW transportbilar och en bra relation till din VW-handlare så är det närmast självklart att välja en Amarok.

Frågan är vad som blir nästa VW-pickis. Envisa rykten talar om samarbete med Ford, vilket VW har haft i andra sammanhang som VW Sharan. Andra talar om ett nytt Toyota-samarbete. En obesvarad fråga är elektrifiering nu när VW så tydligt gått ut med sin satsning på eldrivna bilar och det faktum att man inte ämnar utveckla några förbränningsmotorer längre.

Varför?

För att VW satsade stort på offroadracing med race-touareger i Dakar-rallyt och race-Amaroker som support.

För vem?

För entreprenören som behöver dra tungt och husvagnsälskaren som vill maxa sitt mobila boende.

Slutsats?

Folkvagn med muskler.

Faktaruta:

VW Amarok V6 258 hk.

Biltyp: Fyrhjulsdriven femsitsig pickup.

Motor: 3,0 liters V6 diesel.

Effekt: 258 hk overboost: 272 hk.

Max vridmoment: 580 Nm.

Växellåda 8-stegad automat.

Acceleration: 0-100 km/t: 7,9 sekunder.

Toppfart: 207 km/t.

Vändradie: 12,95 meter.

Markfrigång: 192 mm.

Vadningsdjup: 500 mm.

Längd: 5.321 mm.

Bredd: 2.228 mm, över ytterspeglarna.

Höjd: 1.834 mm.

Flakbredd mellan hjulhusen: 1.222 mm.

Flaklängd: 1.555 mm.

Tjänstevikt: 2.373 kg.

Max totalvikt: 3.080 kg.

Maxlast: 707 kg, vissa versioner upp till 900 kg,.

Max släpvagnsvikt: 3.300 kg, vissa versioner 3.500 kg.

Bränsleförbrukning: 10,2 liter/100 km vid blandad körning enligt WLTP-cykeln. Uppmätt: 10, 4 liter/100 km blandat körning, 10, 6 på motorväg.

CO2: 264-267 g/km.

Pris: från cirka 333.200:- exkl moms., då med V6 på 204 hk med 8-stegad automat.

Titta också på: Nissan Navara, Mitsubishi L200, Toyota Hilux, Ford Ranger och Isuzu D-Max, eller varför inte någon amerikansk pickup.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sexton − ett =