Pånyttfödd legend Toyota Supra

Toyota-president Akio Toyoda, som också är en entusiastisk racingförare, sa vid introduktionen av den femte generationen Toyota Supra: ”En gång i tiden spenderade jag otaliga timmar med att köra en gammal Supra på Nürburgring för att bli en racerförare. Supra är som en gammal vän som har en speciell plats i mitt hjärta. Medan andra tillverkare körde sina vackra nya prototyper på Nürburgring inför att de skulle introduceras körde jag en gammal Supra som inte längre var i produktion. Så trots att Toyota inte hade några planer på att göra en ny Supra kände jag precis som en massa andra äkta Supra-fans runt om i världen, ändå i hemlighet att jag ville att det skulle hända. Den nya GR Supra föddes genom tester på Nürburgring, och jag kan ärligt säga att det är en bil som är kul att köra och bättre än någonsin. ”

Den helt nya Toyota GR Supra, den femte generationen Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen som tillverkas av TOYOTA GAZOO Racing, gör sin världsdebut den 14 januari 2019 vid den nordamerikanska internationella bilutställningen i Detroit.

Chefsingenjör Tetsuya Tada har följt den klassiska formen med en frontmonterad, rak sexcylindrig motor som driver bakhjulen. En konstruktion som bygger på arv från Toyotas tidigare Supra generationer och 2000GT sportbil. Entusiaster kan se fram emot en spännande blandning av makt, smidighet och precisionshantering, uppnådd tack vare bilens kombination av en kort hjullbas och bred spårvidd, låg vikt, låg tyngdpunkt och mycket styvt chassi.

3,0-litersmotorn har en twin-scroll turbo och gerr 340 DIN hk och 500 Nm vridmoment. Kopplad till en 8-stegad automatisk växellåda, ger den jämn och kraftfull acceleration, med rejält vridmoment över hela spektrumet av motorvarvtal.

För att vara säker på att bilen levererar vad som förväntas valde Toyota-chefen Akio Toyoda att själv vara med vid sluttesterna på Nürburgring som testförare innan han gav det slutgiltiga gröna ljuset.

Nya Toyota GR Supra kundleveranser startar från slutet av sommaren 2019. Alla fordon kommer att tillverkas i Graz, Österrike.

Toyota Supras designtema kunde vi förhandsgranska i form av Toyotas konceptbil FT-1, skapad i Toyotas CALTY-studio i Kalifornien och premiärvisad 2014 vid den nordamerikanska internationella bilutställningen i Detroit. Toyota Supra Chief Designer Nobuo Nakamura gav sitt team en enkel kortfattad beskrivning av sina tankar om konceptet ”Condensed Extreme”, med avsikt att ge dem möjligheten att fritt skapa sin vision av en ren och unik sportbil.

”Condensed Extreme” sammanfattar tankarna bakom bilens tre huvuddelar: en kort hjulbas, stora hjul och breda muskulösa framtoning; en tight coupé med två platser och en lång motorhuv med en kompakt kropp som speglar drivlinjekombinationen av den längsmonterad sexcylindriga motorn och bakhjulsdrivningen. Kort sagt: klassisk GT-bilsdesign.

Det hela ledde fram till den Toyota GR Supra med stora hjul, kort hjulbas och korta totala längd som nu visats upp offentligt. Det är anmärkningsvärt att hjulbasen faktiskt är kortare än i GT86-kupén, och hjulen är större. En konstruktion som bidrar till välavstämda och extremt tighta vägegenskaper

Frontens design är inspirerad av fjärde generationen Supra och de distinkta strålkastarenheterna har ett sexlins LED-arrangemang som innehåller blinkers och DRL-ljus. I Europa kommer Toyota GR Supra att vara standardutrustad med lätta men starka 19-tums smidda aluminiumhjul med växlande svart och polerad finish på de smala ekrarna.

Förarmiljön i nya Toyota GR Supra kombinerar snyggt traditionella GT-element med ultramodern funktionalitet. Konstruerad för att hjälpa föraren att fokusera helt på bilkörningen. Inspirationen kommer från ensätes racerbilar.

Racing-inspirerade säten

De nya sätena i Toyota GR Supra har en tydligt racinginspirerad design som garanterar komfort hela tiden och utmärkt stöd, särskilt om bilen används på bana. Rejäla sidostöd finns både på sitsen och det höga ryggstödet, och det finns ett integrerat nackstöd.

Motorens prestanda

Maskinen i nya Toyota GR Supra är en treliters rak sexa, som ger 340 DIN hk och 500 Nm vridmoment. Den har en twin-scroll turbo, direktinsprutning och kontinuerligt variabel ventilstyrning som ger vridmoment från mycket låga varvtal.

Motorn matchas med en 8-växlad automatlåda som ger blixtsnabba upp och nedväxlingar. Växellådan kan också växlas manuellt med hjälp av paddlarna på ratten. Två olika körlägen finns, Normal eller Sport.

En Launch-contol hjälper till för bästa acceleration från stillastående till 100 km / h på bara 4,3 sekunder. Motorljud och gasrespons, växling, stötdämparinställning, styrning och en aktiv differentialspärr justeras när föraren väljer Sportläge. Antisladdfunktionen har en speciell ”track” -inställning som kan väljas, vilket minskar nivån på ingreppet så att föraren har större kontroll över fordonets dynamiska prestanda, läs: kan låta bakvagnen gå ut lite.

Aktiv differential

Alla versioner av Toyota GR Supra som säljs i Europa kommer att vara utrustade med en aktiv differential som fungerar både vid acceleration och retardation och kan justeras noll till 100% lås med snabb respons. En speciell ECU övervakar ett brett utbud av information som rattläge och ratthantering, gasreglage och bromspedalens läge, motorvarvtal växel och sidokrafter, för bästa kraftöverföring.

Det ökar stabilitet och ger bästa köregenskaper även när däcken når sin prestationsgräns. Bilen svarar direkt på styrning och ger bästa styregenskaper även vid hård kurvtagning och ökad stabilitet både i kurvor och vid inbromsning, samtb när föraren accelererar ur en kurva.

Chassi konstruerad för optimal balans

En bils yttre dimensioner är den första uppgiften att tänka på när du börjar med ett rent papper. När det gäller Toyota GR Supra definierades dessa för att prioritera bilens smidighet och hantering. Nyckelfrekvensen är förhållandet mellan axelns längd och slitbanans bredd. Det bästa balansen mellan stor smidighet och överlägsen stabilitet uppnås med ett förhållande mellan 1,5 och 1,6; Att uppnå 1,55 ”guldförhållandet” var därmed utgångspunkten för Toyota GR Supra-utvecklingslaget, det viktigaste byggstenen, på vilket allt annat har optimerats.

Intensivt hanteringsutvecklingsprogram

Nya Supran har en tyngdpunkt som är lägre än GT86-kupén och idealisk 50:50 viktfördelning, vilket är grundläggande för att nå maximalt säkra och välbalanserade köregenskaper. Till exempel tvingades man att flytta motorn så långt bakåt som möjligt vilket innebar nya produktionsutmaningar.

De 19-tums smidda aluminiumfälgarna är utrustade med Michelin Pilot Super Sport-däck med maximalt grepp. Hjulen är något bredare bak. De kraftfulla bromsarna är utrustade med fyrakolvs Brembo-ok.

Toyota GR Supra är den första GR-modellen som tillverkas av TOYOTA GAZOO Racing för den globala marknaden.

TOYOTA GAZOO Racing är paraplyorganisationen för Toyotas globala motorsportprogram och har under det gångna året vunnit både Le Mans 24 timmar i FIA World Endurance Championship och Manufacturers Championship i FIA World Rally Championship. Arbetet bygger på tre grundpelare: att utveckla människor genom deltagande i motorsport; skapa fans genom spänning av motorsport; och tillämpa kunskapen från motorsport för att göra allt bättre bilar med ökad körglädje för gatan.

I och med utvecklingen och produktionen av Toyota GR Supra kommer TOYOTA GAZOO Racing att överföra de tekniska lärdomar som skapas på racerbanan eller i rallyskogen till utvecklingen av inte bara nya generationer av Toyotas sportfokuserade GR-modeller utan också till det bredare utbud av fordon som körs av tiotals miljoner människor runt om i världen.

Supra 900

Det kommer att bli 900 nya Toyota GR Supra-ägare i Europa under det första året av bilens lansering och den första som reserverar sin Supra, kommer att få ett antal speciella fördelar. Som ett erkännande av deras entusiasm för återlämnande av Supra-namnet kommer de att få tillgång till exklusiva erbjudanden som inte kan köpas för pengar medan de väntar på leveransen av sin bil efter sommaren 2019.

Säkerhetsfunktioner inkluderar Supra Safety + Package, som omfattar Blind Spot Monitor och Lane Change Departure Alert, Bakre Cross Traffic Alert, Kollisionsvarning bakifrån och Intelligenta parkeringssensorer med automatisk bromsning. Dessutom finns en E-Call-funktion som skickar en automatisk platsvarning till larmcentralen vid en allvarlig kollision, samt ett däcktrycksövervakningssystem. Alla Toyota GR Supra modeller är utrustade med ett larm.

Premium-kvalitén bygger på Active-specifikationen med svart läderklädsel, 12-högtalars JBL-premium ljudsystem, förarens Head-Up Display, trådlös mobiltelefonladdare och lagrings- och belysningsförpackningar.

Detaljerad specifikation och priser finns på de dedikerade Toyota GR Supra-webbplatserna i hela Europa från och med den 14 januari 2019.


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

två − 1 =