Piggaste 50-åringen

Detta är en återpublicering av en artikel från 2014. Egentligen bara för att fira att GT-R fyller 50 år och att jag fått glädjen att köra en sådan på brittiska Silverstone

Nissan GT-R i sitt rätta element på brittiska Silverstone-banan. Bilen har ett klassiskt GT-utseende med relativt lång huv och 2+2 sitsig halvkombikaross.

Visst är det en härlig dynamik i att människor trivs på jobbet. Tänk att få längta till jobbet varje morgon och sedan gå därifrån med ett stort leende. Hiroshi Tamura är produktchef på Nismo, Nissans motsvarighet till Mercedes AMG. Han ler när han talar om sitt jobb. Ett jobb som går ut på att ta fram det där lilla extra som gör en Nissan GT-R Nismo till något som en GT-R ägare längtar efter.

Jag träffar Hiroshi Tamura på bilmässan i Paris. Han har lovat att förklara vad som gör en vanlig Nissan till en Nismo.

Hiroshi Tamura är produktchef på Nismo

– Först av allt vill jag förklara filosofin bakom GT-R, börjar han.

Han ritar en sådan där vanlig graf som vi lärde oss på mattelektionerna i skolan. En vinkel med en diagonal linje. Han förklarar att Nissan GT-R är byggd som den ultimata kompromissen mellan en GT-bil, den lodräta axeln i grafen, och en racerbil, den vågräta axeln.

– En GT-bil är byggd för snabba långresor, förklarar han.

– Lite som Porsches 928, svarar jag.

Mr Tamura lyfter ett ögonbryn, och går omedelbart in på det faktum att Nissan är ett av två företag som serietillverkar en sexcylindrig motor där varje cylinder bidrar med 100 hk.

Hiroshi Tamura

– Du såg den där Bugattin med 1 200 hk, säger han med antydan av en fnysning. Den har 16 cylindrar. Det blir inte så mycket från varje cylinder. Det är vi och Porsche som fixat det och din 928 GT har inte ens 50 hk per cylinder.

Han lämnar den där tyska sportbilstillverkaren genom att konstatera att bara en specialversion som tillverkas i begränsad upplaga var snabbare än Nissan GT-R Nismo runt den klassiska Nürburgring Nordschleife, en kultförklarad tysk racingbana där biltillverkare från världens alla hörn försöker markera status genom att vara snabbast runt slingan.

Nissans testförare har klippt ett varv runt banan på 7:08.679 sekunder. Porsche 918 fixade det under 7 sekunder och jag berättar att jag har gjort rundan i passagerarsätet på en hyrd Seat Altea diesel. Bakom ratten satt Thed Björk, svensk STCC-mästare 2013 och 2014. Jodå, det var många som hukade i sina Porschar och BMW M3 när den flygande svensken körde om dem på två hjul. 

När en tekniker beskriver hur en bil uppför sig med rätt hjulupphängning talar även en japan med händerna på franskt manér. Hiroshi Tamura är produktchef på Nissan Nismo,

Nåväl, tillbaka till Mr Tamura. Han bryr sig inte så mycket om den där Thed Björk. Björn Wirdheim känner han däremot till.

– Ja, han kör något annat tyskt i japansk banracing, noterar Hiroshi Tamura. Fast Nismo toppar resultaten.

Vi återgår till GT-R Nismo. 

Hiroshi Tamura och Nissan GT-R Nismo

– Det är detaljerna som gör det förklarar Mr Tamura. Ta fälgarna till exempel. På Nismo-versionen är de bredare, men däckdimensionen är densamma. Spårvidden är bredare och skärmarna breddade. Dessutom har däcken ett stabilare mönster. Små detaljer som gör Nissan GT-R Nismo till en racer medan vanliga GT-R är en GT. Samma sak gäller fjädring, krängningshämmare och hjulvinklar. Nismo är mer racing.

– Viktfördelningen och vikten, då, frågar jag.

– Vikten måste vara så låg som möjligt, naturligtvis, liksom luftmotståndet, men det är inte viktfördelningen som är avgörande. Det är var vikten ligger, förklarar Mr Tamura. GT-R Nismo är 20 kg lättare än GT-R.

Han skissar än en gång för att visa att vikten ska ligga så lågt som möjligt och så nära bilens mitt som möjligt.

– Vi har motorn fram och transmissionen bak, för bästa fördelning och allt sitter så nära mitten som möjligt, förklarar han.

– Som på Porsches 928-modeller, svarar jag igen.

– Du borde provköra en Nissan GT-R Nismo på bana, säger Mr Tamura.

– Ok.

– Ta dig till Silverstone så fixar jag det.

Det är i det här läget jag känner att det finns ljuspunkter även i mitt jobb. Dagar då en gråtrist dag på en trång bilmässa i ett Paris, där sommaren vägrar släppa taget och folk sitter ute och dricker espresso klockan 23 på kvällen, plötsligt lyser upp i ett förväntansfyllt ljus.

Nissan GT-R på Silverstone

Jag tar snabbtåget under kanalen och får en snabbkurs i att köra racerbil på klassiska Silverstone. Jodå, det är riktigt roligt och, jodå, Nissan GT-R är en fantastisk bil för den som gör det till en konst att välja precis rätt spår genom Woodcote, Cops, Maggots och ut på Hangar Straight. Kända delar av Silverstone circuit. Storbritanniens Formel 1 bana. Sist jag var där körde Stefan Johansson McLaren och visade finger åt en tysk konkurrent.

Jag har aldrig kört en så välbalanserad bil i hela mitt liv, även om jag kört flera mittmotorbilar som Audi R8 och Volvo tgb 13. Jag har aldrig haft så roligt på jobbet sedan jag sprang baklänges framför Carolina Klüft efter hennes EM-seger i Göteborg, och jag inser hur kul det är att göra det till en konst att skapa den ultimata GT-bilen för racing.

Nissan GT-R Nismo är kort beskrivet en förädling av GT-bilen till en banracer med allt vad det innebär i form av detaljförändringar som bättre kylning av motorn till styvare hjulupphängning och bredare spårvidd, samt bättre placering av vikterna i bilen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

arton − fjorton =