Audi tar sig an en av de största utmaningarna inom motorsporten. 2022 kommer märket tävla i Dakarrallyt för första gången med en elbil. Det sker med en helt ny prototyp försedd med elektrisk drivlina, högvoltsbatteri och energikonverter. Offroad-rallyt blir spjutspetsen för Audis fabriksstöttade motorsportengagemang. Faktum är att Audi redan har kört hem en seger i Dakarrallyt och det med en svensk förare bakom ratten. 1980 vann Freddy Kottulinsky rallyt som då gick under namnet Paris-Dakar och detta i en Audi-preparerad VW Iltis, så man får väl säga att det var en VW/Audi-seger, men framför allt var det enFreddy Kottulinsky-seger.
Just därför återpublicerar jag en intervju jag gjorde med Freddy för tidningen RPM. Den sista intervjun som gjordes med honom innan han gick bort.
Möte med svensk racinglegend
“Ett mångsidigt engagemang inom motorsporten är och kommer fortsätta vara en integrerad del av Audi’s strategi,”säger Markus Duesmann, VD för Audi AG. “Vi kommer fortsätta visa prov på Audis devis ‘Vorsprung durch Technik’ på högsta nivå i internationell motorsport även i framtiden och utveckla innovativ teknik som kan omsättas i våra serieproducerade bilar. Världens tuffaste rally är den perfekta scenen för detta.”
Återvänder till ursprunget
Efter många internationella framgångar i flera discipliner återvänder Audi till rallysporten, som var inledningen till märkets motorsportframgångar. 1981 startade Audi quattro en revolution inom rallysporten. Idag är permanent fyrhjulsdrift standard, inte bara hos rallybilar. Fyrhjulsdriften ger maximal säkerhet även i de serieproducerade modellerna och finns nu även i elektriskt utförande i de eldrivna e-tron modellerna.
Elektrisk drivlina
Med en alternativ drivlina står Audi inför extrema utmaningar i Dakarrallyt. Bilen kommer att drivas av en kraftfull elektrisk drivlina. Energin kommer från ett högvoltsbatteri, som vid behov kan laddas av en energikonverter i form av en högeffektiv TFSI-motor. Målet är att kontinuerligt förbättra prestandan i den elektriska drivlinan och batteriet under de kommande åren. Erfarenheterna från tävlandet ska sedan föras över till utvecklingen av framtida serieproducerade elbilar.
Audi har varit inne på det här med eldrivna sportbilar tidigare:
Framtidens terrängbil á la Audi
Pionjär inom motorsporten
Audi är den första biltillverkaren som tar steget och utvecklar en alternativ drivlina för Dakarrallyt och gör återigen märket till pionjär inom motorsporten. 2012 var Audi först med att ta hem segern i 24-timmars Le Mans i en hybriddriven bil. Audi R18 e-tron quattro förblev oslagbar i världens viktigaste långlopp tre år i rad. Sedan 2014 har Audi haft framgångar inom helt eldrivna Formel E. Inledningsvis som stöttande partner till ABT Sportsline och från 2017 med full fabrikssatsning. Efter sex år i serien är Audi Sport ABT Schaeffler det mest framgångsrika teamet med totalt 43 pallplatser varav tolv segrar. 2017 tog Lucas di Grassi hem förarmästerskapet och 2018 hämtades teammästerskapet hem.
Dakarrallyt ger teknisk frihet
“Formel E har varit en del av omställningsfasen inom Audi,”säger Markus Duesmann. “Idag är eldrift inte längre en framtidsdröm för de fyra ringarna utan ett nuläge.” Audi e-tron är nu bästsäljare på många marknader. Med RS e-tron GT kommer Audi snart att lansera den första eldrivna prestandaversionen från Audi Sport. Redan 2025 beräknas 40 procent av den totala försäljningen vara rena elbilar och laddbara hybrider. “Det är därför vi tar nästa steg i elektrifieringen av motorsporten genom att anta de mest extrema förhållandena. Den tekniska friheten som erbjuds i Dakarrallyt är därför ett perfekt testlaboratorium för oss.”
Formel E och Audi Sport customer racing
Dakarrallyt ersätter Audis fabrikssatsning inom Formel E efter 2021 års säsong. Audis egen nyutvecklade drivlina kommer därefter erbjudas till kundracingteam. Kundracing kommer fortsatt att vara en viktig beståndsdel i AUDI AG’s framtida motorsportprogram. Audi Sport customer racing kommer att fortsätta erbjuda en omfattande modellportfölj och service för internationell racing. Programmet omfattar även tävlande med Audi R8 LMS i större långlopp som 24-timmars Nürburgring och i internationella racingserier som Intercontinental GT Challenge.
Eldrivna satsningar och 24-timmars Daytona och Le Mans
“Vi utvärderar dessutom andra möjliga områden för aktivering inom internationell motorsport,”säger Julius Seebach, VD för Audi Sport GmbH. “Vi tar då hänsyn till både kundernas önskemål och företagets framtida strategi, som är tydligt fokuserad på elektrifiering och koldioxidneutral mobilitet. Det är därför vi förbereder oss intensivt för att gå in i den nya sportvagnsserien LMDh med höjdpunkter som 24-timmars Daytona och Le Mans. Det viktigaste budskapet till våra fans är att motorsport kommer fortsätta spela en viktig roll inom Audi.”
Den 1 december tog Julius Seebach över ansvaret för företagets internationella motorsportsatsningar utöver sin roll som VD för Audi Sport GmbH. Dieter Gass, som haft ledande roller inom Audi Sport under nära tio års tid och varit framgångsrik motorsportchef från 2017 och framåt, kommer anta nya uppgifter efter att ha avslutat den framgångsrika fabrikssatsningen inom DTM.