Framtidens terrängbil á la Audi

Det våras för alla med smak för offroading efter en tid då många offroaders känt sig hotade inför elektrifieringen av framtidens bilpark. Korta räckvidder och problemet med batterier och en massa elektronik i ett fordon som ska ta dig tryggt genom vildmarken och genom strömmande vattendrag har definitivt känts som orosmoln. 

Själv har jag svårt att slita mig från bilden av en Land Rover Defender-förare som kör genom mer än meterdjupt vatten med en fimp bakom örat och en orm som simmar genom bilen. Det är offroading!

Samtidigt som sagda Land Rover Defender återuppstår på årets bilmässa i Frankfurt bjuder Audi, ni vet biltillverkaren med Quattro som varumärke, på en riktigt fräck offroader som en framtidsstudie. Audi AI:TRAIL Quattro är en djärv framtidsstudie som tar både offroadingen, elbilen, varumärkena Audi och Quattro, samt upptäckarglädjen till en helt ny dimension. Dessutom med en hint om mera miljövänlig offroading.

Audi AI:TRAIL Quattro är en fyrhjulsdriven elbil med rejäla hjul, hög markfrigång, slät undersida som pallar med en närkontakt med klippblock och stenar av både tredje och fjärde graden. Drivlinan och chassit är helt klart en våt dröm för en sann offroader. Hjulen är helt klart genomtänkta med ett ringtryck som kan justeras inifrån förarplatsen och mjuka däck med ett slätt sandmönster framtagna av Audi. Perfekta däck för att göra så lite skada som möjligt på naturen och för att ta sig fram så effektivt som möjligt framför allt på lös sand.

4 navmotorer

Bilen har fyra navmotorer som driver varsitt hjul, vilket i grunden är mer effektivt än klassiska lösningar med lågväxel, differentialspärrar och kardaner till höger och vänster, eller rättare sagt framåt och bakåt. Genom att varje hjul har sin drivning kan bilen ge maximal kraft till alla hjulen även om de snurrar lite olika fort. Det betyder maximal kraft i backen och bibehållen smidighet när man svänger istället för den strävan att gå rakt fram som en terrängbil med klassisk drivlina får när alla differentialer är spärrade.

Passagerarutrymmet i bilen är mycket rymligt och ger maximal sikt tack vare att sidorutarna är konvexa så att man kan kika ner på hjulen och underlaget bara genom att luta sig mot sidorutan. Glasytorna är dessutom stora för att bjuda passagerare och förare bästa utsikten över naturen runt dem. Föraren har en enorm välvd vindruta och en mobiltelefon framför sig. Sikten framåt är oslagbar och den smarta mobiltelefonen fungerar som instrumentering. Framför telefonen och under vindrutan finns ett enormt lastutrymme. Bakom de två i framsätena finns två stolar monterade med spännband. Enkla stolar som också fungerar som hängmattor.

Börjar det mörkna har bilen fyra drönare på taket som kan skickas upp för att belysa omgivningen och vägleda föraren. De kan också användas för att reka väg genom besvärlig terräng.

– Med AI:TRAIL visar vi ett offroad-koncept med utsläppsfri eldrift för en helt ny körupplevelse bortom asfalterade vägar. Vi har därför varit konsekventa och skapat en monolitisk grundform med maximal glasyta för direktkontakt med omgivningen. Ett koncept för hållbar mobilitet, säger Marc Lichte, Audi’s designchef.

22″ hjul

Den 4,15 meter långa och 2,15 meter breda Audi AI:TRAIL signalerar direkt att den har kapacitet långt utanför de asfalterade vägar. Takhöjden på 1,67 meter och de enorma 22-tumhjulen med 850 mm höga däck ger en hint om bilens offroadkompetens. Den har en markfrigång på hela 34 centimeter. Lättviktskonstruktion och samtidigt maximal karosstyvhet är viktiga tekniska mål för offroadbilar. Karossen i Audi AI:TRAIL är därför gjord av en mix av high-tech stål, aluminium och kolfiber. Resultatet är att den bara väger ca 1,750 kilo trots högvoltsbatteriet.

Audi AI:TRAIL quattro är den fjärde bilen i en serie eldrivna konceptbilar. Den första som presenterades var Audi Aicon på Frankfurtsalongen 2017, en lyxbil med loungekänsla som framförallt är designad för autonom körning på långresor.

Audi AICON

2018 debuterade nästa bil på Pebble Beach, Audi PB18 e-tron, som är en prestandabil designad för att kunna köras på bana. Audi döper nu om den till AI:RACE för att markera att den tillhör samma familj och att det inte skall vara någon tvivel om att det är en eldriven sportbil.

Audi AI:ME

Den tredje i raden, Audi AI:ME, debuterade på mässan i Shanghai i år. Den autonoma citybilen är tänkt för alla megastäder där köer är en del av vardagen. Med ständig uppkoppling och ett omfattande utbud av infotainment-tjänster skall passagerarna kunna nyttja tiden i bilen så effektivt och avkopplande som möjligt. Med debuterande AI:TRAIL vidgas användningsområdet för de visionära koncepten till offroad-terräng. Bilen är utrustad med fyra elmotorer, system för assisterad och automatiserad körning och givetvis med guattro permanent fyrhjulsdrift.

Audi AI:ME

Hyr bil för specifika behov

Audi tänker sig en framtid där många inte äger en bil, eller i vart fall inte flera bilar, utan väljer att hyra eller leasa mer specialiserade bilmodeller när behovet uppstår. Aicon, AI:ME, AI:RACE och AI:TRAIL är konstruerade med detta som bakgrund och det betyder att de har mer gemensamt än att de är eldrivna och har visionär design.

Audi AI:RACE

De är också symboler för ett helt nytt mobilitetskoncept från märket med de fyra ringarna. Till skillnad från dagens bilar så behöver de inte designas för att fungera för många olika användningsområden. Framtidens bilar kan istället designas för mycket mer specifika användningsområden. Audi tänker sig att kunderna kan leasa någon av de specialiserade Audi-modellerna från en ”Audi on demand”-pool under en begränsad period och utifrån personliga preferenser och tillfälliga behov.

Varför?

För att den personliga mobiliteten förändras i grunden.

För vem?

För alla som byter bil som en annan byter skjorta

Slutsats?

Optimal bil i alla lägen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

3 × tre =