- EV6 symboliserar det nya Kia-varumärket och är den första dedikerade elbilen som baseras nya elbilsplattformen, E-GMP
- 2WD/AWD, nollutsläpp och räckvidd upp till 510 kilometer på en laddning
- 800V ultrasnabb laddning från 10 till 80 procent på bara 18 minuter; 100 km på mindre än 4,5 minuter
- EV6 GT: 0 – 100 km/h på 3,5 sekunder och toppfart 260 km/h
- Ny elbilsarkitektur ger rymlig interiör och högteknologiska finesser för en intuitiv användarupplevelse
- Avancerade förarassistanssystem och innovativ vehicle-to-load, V2L-funktion som förvandlar bilen till en powerbank på hjul
Nya Kia EV6 är första steget för det nya, transformerade varumärket Kia under en ny slogan: ”Movement that inspires”. Baserad på företagets dedikerade plattform för batterielektriska bilar (BEV) och designad enligt den nya designfilosofin ”Opposites United” lanserar crossovern Kia EV6 egenskaper för kommande generation elbilar redan nu.
Tack vare 800V-teknik kan Kia EV6 laddas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter. GT-versionen är byggd för att inspirera med spännande prestanda: 0 – 100 km/h på 3,5 sekunder och toppfart 260 km/h.
Till 2026 kommer Kia utvidga sitt helelektriska modellutbud till 11 modeller, varav sju baseras på den nya elbilsplattformen Electric-Global Modular Platform, E-GMP.
– EV6 förkroppsligar det nya Kia. Den ger inspiration på varje resa med djärv design, innovativ teknik och spännande elektrisk prestanda, säger Ho Sung Song, President & CEO.
– EV6 representerar även början på Kias långsiktiga engagemang för hållbar mobilitet som påskyndar övergången inte enbart till rena transporter, men även produkter, material och vid tillverkningen.
Nya Kia EV6 lanseras senare under 2021 med möjlighet att förhandsboka online från och med den 30 mars.
Världspremiärvideon för Kia EV6 kan ses här på Kia Global YouTube-kanal https://youtu.be/5V_Fsv0dhHM
Kias nya designinriktning
Det nya designspråket hittar inspiration från naturen och från mänskligheten. I centrum för designfilosofin står en ny visuell identitet som framkallar positiva krafter och naturlig energi, med kontrasterande kombinationer av skarpa stilistiska element och eleganta former.
Utformad för att leverera något utöver det vanliga i crossover-klassen, erbjuder GT-versionen av EV6 en distinkt, effektfull exteriör med högteknologiska funktioner samt enastående prestanda.
Kias karaktäristiska tigernosgrill har i Kia EV6 övergått i ett så kallat ”Digital Tiger Face”, ett utvecklat formspråk för den elektrifierade eran, där strålkastarna visar ett sekventiellt och dynamiskt ljusmönster.
Crossoverns sluttande taklinje avslutas i en minst lika avancerad design och ljussignatur baktill.
De exteriöra måtten, längd-bredd-höjd är 4 680 mm, 1 880 mm och 1 550 mm (GT 1 545 mm).
Inspirerande utrymmen
Den platta elbilsarkitekturen med batteriet under golvet ger en mångsidig och rymlig kupé. De lätta och slankt utformade relaxsätena är tillverkade av återvunnen plast, motsvarande 111 PET-flaskor.
Axelavståndet på 2 900 mm gör att innerutrymmena är jämförbara med en rymlig mellanklass-suv. Bagageutrymmet är på 520 liter (VDA) eller 1 300 liter med baksätet fällt. Under huven finns ett främre bagageutrymme (”frunk”) på 52 liter (2WD) eller 20 liter (AWD).
Den lätt välvda högupplösta displayen, bestående av dubbla 12-tumsskärmar, samlar instrumenteringen framför föraren medan infotainment och navigation visas ovanför mittkonsolen.
Kia EV6 har även AR-visning (Augmented Reality) i head up-displayen som projicerar grafik i vindrutan i förarens synfält, exempelvis varningar från förarassistanssystem eller vägledning via navigationen. Fördelen är att föraren kan bearbeta information snabbt och samtidigt hålla uppmärksamheten på vägen framåt.
Highway Driving Assist 2 (HDA 2) gör motorvägskörning ännu bekvämare genom att hålla avståndet till fordonet framför samtidigt som den håller bilen centrerad i filen. Funktionen kan även assistera föraren vid körfältsbyten.
Lång räckvidd, fyrhjulsdrift och nollutsläpp
I Sverige erbjuds det större av två batterialternativ, long-range 77,4 kWh. Det andra batterialternativet är på 58,0 kWh (ej i Sverige).
Modellen med tvåhjulsdrift (2WD) når en räckvidd på upp till 510 kilometer på en laddning, enligt WLTP, kombinerad körcykel.
Kia EV6 har en bakre elmotor på 168 kW (229 hk) och för den fyrhjulsdrivna versionen även en elmotor som driver på framhjulen, totalt 239 kW (325 hk).
Toppmodellen Kia EV6 GT har dubbla motorer (AWD) på 430 kW och 740 Nm i maximalt vridmoment. Accelerationen 0 – 100 km/h tar 3,5 sekunder och toppfarten är 260 km/h (preliminära siffror).
Kia EV6 GT är även utrustad med en elektroniskt kontrollerad differential som ger säkra och kontrollerbara kör- och vägegenskaper under alla förhållanden.
– GT-versionens kombination av enastående höghastighetsladdning och accelerationsprestanda som en supersportbil visar på vårt tekniska ledarskap. Med den dedikerade EV-plattformen är det inte nödvändigt att kompromissa mellan inspirerande utrymmen och prestanda, säger Albert Biermann, chef för R&D Hyundai Motor Group.
800V ultrasnabb laddning och vehicle-to-load (V2L)-funktion
Kia EV6 stödjer både 400V och 800V-laddning, utan behov av ytterligare komponenter eller adapters. Bilen kan snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter. Eller laddas i 4,5 minuter och då uppnå 100 km i räckvidd (2WD).
Bilens laddningssystem är mer flexibelt jämfört med den tidigare generationens elbilar tack vare en integrerad laddningsstyrenhet (ICCU) som gör det möjligt att via funktionen vehicle-to-load (V2L) överföra energi från bilens högvoltsbatteri. V2L-funktionen kan leverera upp till 3,6 kW effekt vilket kan komma väl till pass om man vill driva elektriska apparater, ladda elcyklar/elmopeder eller campingutrustning. Systemet kan också ladda en annan elbil om det skulle behövas. Kia EV6 kan alltså fungera som en powerbank på hjul.
Som dragbil har Kia EV6 en kapacitet på 1 600 kg i släpvagnsvikt.
Maximerar räckvidd och effektivitet
EV6 är utrustad med energiåtervinnande teknik för att maximera räckvidden. Detta inkluderar Kias senaste generations energieffektiva värmepump, som leder bort spillvärme från bilens kylvätskesystem. Det säkerställer att bilen vid sju minusgrader kan uppnå 80 procent av räckvidden som skulle vara möjlig vid 25 grader.
Svenska priser
Nedan versioner av EV6 kommer öppnas för förbokning 30 mars på den svenska marknaden. Priserna är före avdrag för klimatbonusen på 70 000 kronor (1 april).
Kia EV6 (2WD, 229 hk) 569 900 kr
Kia EV6 GT Line (AWD, 325 hk) 674 700 kr
Kia EV6 GT (AWD, 584 hk) 749 600 kr
Genom att förboka Kia EV6 kommer kunden att vara berättigad till 1 års prenumeration på laddnätverket KiaCharge med ca 164 000 laddställen i Europa – vid beställning före den 31 december 2021. Med detta får kunden tillgång till förmånliga priser hos Ionity under ett år samt rabatterade priser på de laddstationer som är med i KiaCharge-nätverket under ett år.
Nya Kia EV6 lanseras senare under 2021 med möjlighet att förhandsboka online från och med den 30 mars.