Högsta säkerhetsbetyg för Skoda Enyaq

Det fanns en tid då det hette att elbilar inte kunde byggas krocksäkra.

Det fanns en tid då det hette att elbilar kommer alltid att vara tråkiga att köra.

Det fanns en tid då det hette att det går inte att köra långt med en elbil.

Det fanns en tid då det hette att elbilar inte fungerar på våra breddgrader.

Det fanns en tid det hette att elbilar måste vara små och trånga.

Det fanns en tid då det hette att användbara elbilar måste vara dyra.

Simson brottade ner lejonet. Nu har biltillverkare som Skoda brottet ner elbilsmotståndet.

Nu har vi Skoda Enyaq, en SUV med högsta säkerhetsbetyg, bra viktfördelning, låg tyngdpunkt, 2Wd eller 4WD, upp till 292 hk och ett batteri som tyvärr inte gick att köra slut på en eftermiddag, även om jag försökte. Utförligt reportage kommer men nyheten för dagen är att ŠKODA ENYAQ iV fått högsta betyg i EuroNCAP.

Den nya helelektriska SUV-modellen har fått den högsta klassificeringen med fem stjärnor i tester utförda av European New Car Assessment Program (Euro NCAP). ENYAQ iV rankas bland de säkraste bilarna som finns på marknaden idag med totalt 86% av de möjliga poängen. Dessutom uppnådde bilen det bästa resultatet någonsin i Euro NCAP-testet för passagerarskydd med hela 94% för vuxna passagerare och 89% för barn. ENYAQ iV belönas inte bara för sin säkerhet utan vann tidigare i veckan även en Red Dot Award för sin produktdesign.

Nya ŠKODA ENYAQ iV uppnådde exceptionella resultat i de omfattande kollisions- och säkerhetstesterna i European New Car Assessment Program (Euro NCAP). Med 94% av de maximala poängen som kan uppnås för att skydda vuxna i fordonet och 89% för att skydda barn, uppnådde ŠKODAs första helelektriska SUV toppbetyg i Euro NCAP-testet – som gjordes ännu strängare 2020.

”Vi är mycket glada över att få en femstjärnig utnämning för ŠKODA ENYAQ iV i Euro NCAP-testet. Vi är särskilt stolta över resultatet för skydd av vuxna och barn. Det faktum att vi har utökat det framgångsrika rekordet med femstjärniga resultat för våra fordon även efter att de strängare testparametrarna infördes förra året bekräftar vårt starka engagemang för säkerheten för våra kunder och alla andra trafikanter.” Säger Johannes Neft, styrelseledamot i ŠKODA AUTO för teknisk utveckling.

ENYAQ iV kan utrustas med alla de avancerade assistanssystem som ŠKODA erbjuder. Front Assist med Predictive Pedestrian och Cyclist Protection varnar, precis som liksom Side Assist med Rear Traffic Alert om det finns risk för kollision med andra fordon, cyklister, fotgängare eller fasta föremål. Front Assist kan förhindra en olycka helt eller åtminstone lindra följderna av en sådan. Nya innovativa assistanssystem hjälper till att höja säkerheten ytterligare. Om en kollision med ett annat fordon, en fotgängare eller cyklist skulle vara nära förestående hjälper t.ex. Collision Avoidance Assist föraren genom att göra riktade ingrepp i styrningen för att förhindra en olycka. När man ska svänga vänster i en vägkorsning, kan Turn Assist upptäcka mötande trafik redan i ett tidigt skede och då varna föraren och automatiskt bromsa bilen till stopp. När en dörr öppnas, varnar Exit Warning föraren om något fordon eller en cyklist skulle närma sig bakifrån. Varningen ges dels som en ljudsignal, dels via en ljussignal och i sidobackspegelns kåpa.

Om en kollision skulle vara nära, trots alla assistanssystem eller om föraren börjar panikbromsa, kommer den proaktiva funktionen Crew Protect Assist automatiskt att vidta olika åtgärder för att skydda i bilen ska vara skyddade på bästa möjliga sätt. Systemet spänner säkerhetsbältena och stänger rutorna och det skjutbara panoramasoltaket, både inför en kollision och om bilen riskerar att få sladd eller slå runt. Upp till nio krockkuddar skyddar föraren och passagerarna i ENYAQ iV vid en eventuell kollision. Krockkuddar på förar- och passagerarplats fram är standard, precis som sidokrockkuddar fram och två sidoskyddsgardiner som täcker sidorutorna i fram- och baksätet. En mittkrockkudde mellan framsätena minskar risken för att föraren och framsätespassageraren stöter ihop och skadas. Som tillval finns två ytterligare krockkuddar för ytterplatserna i baksätet.

European New Car Assessment Program (Euro NCAP) grundades 1997 av transportministerier, bilklubbar, försäkringsföreningar och forskningsinstitut från åtta europeiska länder. Organisationen genomför krocktester på nuvarande fordonsmodeller och utvärderar deras aktiva och passiva säkerhet. Under de senaste åren har testerna kontinuerligt skärpts och inkluderar nu olika kollisionsscenarier. Även om först endast resultaten av krocktester utvärderades, har klassificeringen av aktiva säkerhetssystem, liksom förarassistanssystem, nu en större vikt i den övergripande utvärderingen.

Red Dot Award
ENYAQ iV gjorde ett starkt intryck och vann det prestigefyllda priset Red Dot Award för enastående produktdesign. Den helelektriska SUV: n vann med sitt uttrycksfulla, kraftfulla designspråk. Tillsammans med ENYAQ iV fortsätter därmed den tjeckiska biltillverkarens framgångssaga med den eftertraktade utmärkelsen; ŠKODA AUTO har hittills vunnit 16 Red Dot Awards.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

4 × ett =