Allt om nya Nissan X-Trail

Här följer Nissans hela pressrelease om nya X-Trail, så ta superlativerna med en nypa salt, men allt finns med här.

Nissans elektrifierade produktoffensiv tar nu ytterligare ett kliv med premiären av den helt nya, fjärde generationens X-Trail. Nästan sju miljoner exemplar av X-Trail har sålts globalt, vilket gör den till en av världens mest populära bilar för familjeäventyr.

För denna utveckling har Nissan dragit nytta av det väletablerade DNA som löper genom samtliga av de tre tidigare generationerna av X-Trail: kraftfull design, flexibel användbarhet och avancerade 4-hjulsdriftegenskaper. Helt nya X-Trail kommer att finnas tillgänglig med både fem- och sju sittplatser.

Tack vare den nya Allians CMF-C-plattformen, som visar på avancerad ingenjörskonst, innovation och avancerad teknik, kommer nya X-Trail återigen att sätta en ny nivå i crossover-segmentet.

Modern, kraftfull styling som skapar en robust men modern look
Både exteriören och interiören av nya X-Trail återspeglar andan i fordonet – mångsidig och äventyrlig. Exteriören framhävs av det flytande taket, V-motion-grillen och effektiva LED-strålkastare fram. Tillsammans med kraftiga hjulhus, som ger X-Trail en stark närvaro på vägen, aerodynamiska egenskaper som inkluderar luftintag till hjulhusen, en aktiv lucka i grillen som kontrollerar luftflödet in i motorrummet, speciell utformning av A-stolparna, underredesbeklädnad, för att hantera luftflödet under fordonet, och en unik ”luftridå” som exakt riktar luftflödet från fronten till sidorna av bilen.

X-Trail kommer att finnas tillgänglig i tio karossfärger plus fem 2-tone-färger, vilket innebär femton färgkombinationer att välja mellan.

Nissan introduces All New X-Trail with e-POWER and e-4ORCE in Europe

e-POWER drivlina
Helt nya X-Trail kommer att vara den andra modellen i Nissans europeiska modellprogram som utrustas med det innovativa drivsystemet e-POWER. e-POWER är ett unikt system utvecklat av Nissan och innebär att en elmotor driver bilen till 100 %, vilket ger samma känsla som att köra en helt eldriven bil.

Den nya e-POWER-systemet i nya X-Trail består av ett högeffektsbatteri och drivlina som är integrerade med en bensinmotor på 1,5 liter med variabelt kompressionsförhållande, kraftgenerator, växelriktare och en 150kW (204 hk) elmotor fram. Det unika med e-POWER är att kraften till hjulen endast kommer från en elmotor, vilket resulterar i omedelbar respons från gaspedalen.

Bensinmotorn används enbart för att generera elektricitet till batteriet och elmotorn och hjulen drivs uteslutande av elmotorn. Detta innebär att bensinmotorn får enklare arbetsbetingelser och kan optimeras fullt ut, vilket leder till betydande bränsleeffektivitet framförallt vid körning i stadsmiljöer.

Tack vare e-POWER-tekniken är X-Trail även utrustad med e-Pedal Step. Med tanke på att i genomsnitt 70 % av körtiden spenderas i förortsområden har Nissan utvecklat en helt ny körupplevelse med en pedal som kallas e-Pedal Step. Tekniken innebär att man både gasar och bromsar med samma pedal och att den upprepade påfrestningen från stop/start-situationer vid stadskörning, där föraren ofta flyttar foten mellan gaspedalen och bromsen, minimeras.

e-4ORCE
Ett nytt 4-hjulsdriftssystem designat för att fungera med Nissans elektrifierade drivlinor introduceras på nya X-Trail i Europa. e-4ORCE kommer att leverera dragkraft och säker acceleration under alla förhållanden.

Det kraftfulla systemet med dubbla elmotorer har en total effekt på 157kW (213hk) tack vare en extra elmotor bak på 94kW som möjliggör intensiv acceleration (0-100 km/h på 7 sekunder). Systemet har 10.000 gånger snabbare vridmomentrespons bak än ett mekaniskt 4WD-system. Dessutom bidrar den konstanta vridmomentomfördelningen och i princip perfekta viktbalansen till trygg hantering och åkkomfort under alla väderförhållanden vilket möjliggör en kraftfull men smidig körupplevelse.

Förutom att optimera vridmomenttilldelningen fram och bak, tillämpar systemet oberoende bromskontroll av varje hjul. Detta ger en kurvtagningsförmåga som följer förarens avsikter med minimala styrjusteringar.

Mild hybrid ICE-version
Förutom e-POWER kommer X-Trail även att erbjudas med en turboladdad 1,5-liters bensinmotor med variabel kompression. Den genererar 120kW (163hk) och 300Nm i vridmoment. Mildhybriden kommer endast att erbjudas med 2-hjulsdrift i kombination med en Xtronic automatlåda med kontinuerligt variabel transmission. I körscenarier med avslappnad körning och lätt acceleration växlar motorn till högt kompressionsförhållande för optimerad bränsleeffektivitet, medan i situationer där mer prestanda krävs justeras kompressionsförhållandet till en lägre nivå.

Drivlinan är också utrustad med 12v mildhybrid-teknik.

Systemet ger vridmomentassistans, utökat tomgångsstopp, snabb omstart och utrullningsstopp, med fördelar för både bränsleekonomi och CO2-utsläpp. Vid inbromsning återvinns energi genom regenerering och detta lagras i litiumjonbatteriet.

Premium interiör
Nya X-Trail är utrustad med avancerade Nissan Intelligent Mobility-teknologier, generösa displaystorlekar, nya premiummaterial, smarta funktioner och genomtänkta detaljer som förbättrar användarvänligheten.

Den flytande mittkonsolens kommer med e-shifter, körlägesväljare och dubbla mugghållare, samt i högre utrustningsnivåer med en trådlös 15w laddplatta för smartphones. Fokus är lagt på både det ergonomiska och kvaliteten på växelväljaren och knapparna för att ge dem en högkvalitativ känsla.

Praktiskt och flexibelt
För att göra det enklare att lasta, installera en barnstol eller att bekvämt kliva in och ur bilen, är tillgången till andra sätesraden nu ännu mer tillgänglig tack vare att passagerardörrarna bak öppnas till nästan 90 grader.

Den andra sätesraden delas i en 60:40-konfiguration, plus att det finns en central lucka så att långa föremål som tex skidor lätt kan transporteras.

Den andra raden är även skjutbar framåt för att maximera bagageutrymmet och bidrar till en smidig åtkomst till den tredje raden i 7-sitsversionerna.

Andra radens passagerare är väl tillgodosedda med kontroller för värme-/luftkonditioneringssystemet, USB-typ-A & C och integrerade solskydd i bakdörrarna.

Nya X-Trail finns tillgänglig med en tredje sittrad längst bak. Individuella säten som utan ansträngning försvinner ner i golvet. Dessa säten är designade för att rymma passagerare med en längd upp till 160 cm.

När de två stolarna längst bak inte används, och fälls ner i golvet, placerar sig bagageutrymmet på X-Trail bland de främsta i sin kategori med en total kapacitet på 585 liter, vilket är en ökning med 20 liter. För access till bagageutrymmet från utsidan är bakluckan utrustad med elmanövrerad öppning/stängning. 

CMF-C plattform
Precis som nya Nissan Qashqai är nya X-Trail baserad på Alliance CMF-C-plattformen, som representerar en toppmodern bilstruktur och teknikarkitektur.

Man har här använt sig av mer lättviktsmaterial, samt avancerade stans- och svetstekniker för att öka styrkan men också för att minska vikten.

För första gången är bakluckan gjord av ett kompositmaterial.

Fram- och bakdörrarna, framskärmarna och motorhuven är nu alla tillverkade av aluminium. Detta bidrar till förfining, förhöjd åkkomfort och körrespons som vanligtvis hittas i högre segment, plus exceptionell säkerhet i händelse av en olycka.

Bilen har en uppdaterad Macpherson fjäderbensuppsättning fram och en avancerad multilänksuppsättning bak. Servostyrningen har uppgraderats, vilket ger förbättrad respons.

35’’ infotainment
För att öka komforten och göra körningen roligare erbjuder nya X-Trail ett avancerat infotainmentsystem med ett brett utbud av uppkopplade tjänster, inklusive enkel integrering av smartphones, WiFi i bilen för upp till sju enheter och NissanConnect-tjänster samt en dedikerad app för att interagera med och övervaka fordonet.

Den större NissanConnect-skärmen på 12,3’’ med högre upplösning är en digital inkörsport till navigering, underhållning och fordonsinställningar och är kompatibel med både Android Auto® och Apple CarPlay®, med trådlös Apple CarPlay®.

En innovativ ny 10,8’’ Head-Up Display (HUD) ger navigering, förarassistans och väginformation som projiceras på vindrutan.

Hem-till-bil-funktioner är kompatibla med Google Assistant och Amazon Alexa-enheter. Genom NissanConnect Services smartphone-app är fordonskontrollfunktioner tillgängliga såsom fjärrstyrning av signalhorn och strålkastare, låsning och upplåsning av dörrar etc. Smarta varningar kan också ställas in inklusive hastighet, tid och zon med appaviseringar om fordonet skulle överskrida de inställda parametrarna.

Förare kan aktivera röststyrningsfunktionen för att enkelt använda en mängd olika funktioner och utrustning i fordonet genom röstkommandon utan att ta blicken från vägen.

Förare kan få tillgång till 3D-kartor och livetrafik, som inkluderar avancerade navigeringsfunktioner såsom kartuppdateringar over the air, trafikförhållanden i realtid, Google Street View och aktuella bränslepriser.

Uppgraderad ProPILOT förarassistans och säkerhetsfunktioner
Nya X-Trail är utrustad med nästa generations ProPILOT förarassistans, vilket ger ett större förarstöd. Systemet har utformats för att minska trötthet och stress under körning. ProPILOT med Navi-link kan accelerera och bromsa fordonet. Systemet kan både accelerera fordonet till en viss hastighet och även bromsa ner fordonet till 0 km/h i stopp-start-trafik och det återupptas automatiskt om fordonet har stått stilla i mindre än tre sekunder.

Det uppdaterade systemet kan läsa vägskyltar och ta hänsyn till navigationssystemets hastighetsgränser för att sakta ner fordonet till rådande hastighetsgräns.

Systemet använder även data från navigationssystemet för att justera hastigheten inför kommande kurvor, rondeller osv samt använda feedback från dödvinkelvarnaren för att ingripa och förhindra ett körfältsbyte om det befinner sig ett fordon i den döda vinkeln.

Ytterligare säkerhet kommer med Nissans intelligenta autobroms fram. Tack vare avancerad radarteknik kan sensorer läsa av vägen framför fordonet för att upptäcka om ett fordon plötsligt bromsar. Systemet kommer att bromsa för att minska risken för en kollision.

Säkerheten på natten förbättras genom Adaptive Beam Assist. Med hjälp av en serie matris-LED-enheter som hanterar strålens riktning, avaktiveras de individuella matris-LED-ljusen när mötande trafik upptäcks, vilket i praktiken lämnar resten av vägen väl upplyst, men inte bländar föraren i det mötande fordonet.

X-Trail har en ny central krockkudde, som löser ut mellan de två framstolarna, för att förhindra att passagerarna i främre raden inte slår in i varandra vid en sidokrock.

Den centrala krockkudden kompletterar förar- och passagerarkrockkuddarna, liksom sidokrockkuddarna och krockgardinerna.

Summering:

• Kraftfull och modern design med avancerad teknik
• EV-körkänsla med e-POWER
• Innovativ e-4ORCE 4-hjulsdrift med dubbla elmotorer
• 20 års erfarenhet av familjeäventyr
• Finns som både fem- och sjusitsig

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

20 − åtta =