Helelektrisk drivlina i nya X-Trail

Nissan introduces All New X-Trail with e-POWER and e-4ORCE in Europe

Nya X-Trail blir den andra modellen i Nissans europeiska sortiment som utrustas med märkets e-POWER-drivsystem. Exklusivt för Nissan, e-POWER-systemet är ett unikt tillvägagångssätt för elektrifiering, där bilen körs sm en elbil, men drivs med förbränningsmotor. Resultatet är en mer avslappnad körning och ett bättre vridmoment från start, vilket är en unik fördel vid terrängkörning.

e-Power introducerades först i Japan på Note 2017, som blev den mest sålda bilen, med kunder som älskade dess kombination av smidig, enkel prestanda och kabelfritt ägande. I nya X-Traiö används tekniken även för fyrhjulsdrivna versionen

Den nya X-Trails e-POWER-system består av ett högeffektsbatteri och drivlina integrerade med en bensinmotor med variabelt kompressionsförhållande, kraftgenerator, växelriktare och 150 kW främre elmotor. Denna unika drivlina innebär att kraften till hjulen endast kommer från en elmotor, vilket resulterar i omedelbar, linjär respons på gaspedalen.

För att möta de typiska kraven från europeiska konsumenter och deras dagliga körning har e-POWER-installationen uppgraderats avsevärt för nya X-Trail. Applikationen i den japanska noten innehöll en 1.2 bensinmotor som laddade batterienheten, med en sluteffekt på 106 hk. För Europa har den uppgraderats till en 1,5-liters turbobensinmotor med variabel kompressionsförhållande, med en slutlig systemeffekt på 150kW (204PS).

Det unika med e-POWER är att bensinmotorn enbart används för att generera elektricitet, medan hjulen helt drivs av elmotorn. Detta innebär att motorn alltid kan köras inom sitt optimala område, vilket leder till överlägsen bränsleeffektivitet i stadsmiljöer

Nissan introduces All New X-Trail with e-POWER and e-4ORCE in Europe

Tack vare den rena elmotordriften finns det ingen fördröjning som med en förbränningsmotor eller traditionell hybrid. Den omedelbara responsen ger en spännande känsla med högt vridmoment och smidig acceleration för att göra omkörningar eller körning på en motorväg enklare och mer förtroendeingivande.

En integrerad del av konstruktionen av e-POWER-installationen är den ”linjära avstämningen”, som styr bensinmotorns funktion, vilket säkerställer att den snurrar med en lämplig hastighet i förhållande till väghastigheten, och undviker ”varv-upp”-effekten av traditionella hybrider under hård acceleration. En sekundär fördel är den förfining den medför, vilket säkerställer att motorn endast går i den hastighet den behöver, vilket vanligtvis är lågt i stads- och förortsförhållanden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × ett =