Audis smarta snabbladdare för urbana elbilsåkare

Audi löser problemet för boende som inte har tillgång till elbilsladdning och bidrar till enklare batteribyten för elcyklar med mera. Detta med sin satsning på  ”charging hub”, som är ett koncept framför allt tänkt för storstäder där nya mötesplatser skapas med raffinerad teknik som ger snabbladdning genom att använda el lagrat i batterier som laddas vid låg belastning och därmed jämnar ut elförbrukningen för att minska belastningen på elnätet vid hög belastning. 

Audi charging hub Nuremberg

Den första pilotanläggningen öppnade i december i tyska Nürnberg och nu har stationen utvärderats med positiva resultat. 60% av laddningarna har varit återkommande elbilister som upptäckt fördelarna med det unika konceptet. Nu utvidgas satsningen till fler städer. Till hösten öppnar en anläggning i Zürich och därefter i Salzburg och Berlin. Under 2023 och 2024 planerar Audi öppna ännu fler stationer i Tyskland.

Mellan januari och slutet av april 2022 registrerades ca 3 100 laddningar vid pilotanläggningen i Nürnberg. Det motsvarar i snitt 24 laddningar på 800 kWh per dag. Konceptet har fått väldigt positiv feedback från användarna som uppskattade den 200 kvm stora loungen, tak över laddstationen och en flexibel och lätthanterlig laddkabel.

– Siffrorna och den positiva feedback vi fått från kunderna visar att vårt koncept med flexibel, förstklassig infrastruktur för snabbladdning i stadsmiljö var helt rätt, säger Ralph Hollmig, projektledare för Audi Charging Hub.

Tilläggstjänsterna som t.ex. bytesstationen för mikromobilitetsbatterier (batterier för elscootrar, elsparkcyklar och liknande) och en matvaruleveranstjänst nyttjades dessutom flitigt.

Audi charging hub: lounge area

Laddstation med återanvända batterier

Audis ”charging hubs” är flexibla kuber som fungerar som energilager som snabbt kan etableras och demonteras på lämpliga platser. Energin lagras i återanvända litiumjonbatterier från demonterade testfordon, så kallade second life-batterier. Det gör att Audi charging hub fungerar som batterilager och infrastruktur för snabbladdning där elnätet inte räcker till. I Nürnberg finns sex laddningspunkter med upp till 320 kW.

Tack vare batterilagret på ca 2,45 MWh behöver hela Nürnberg-anläggningen bara en anslutning på 200 kW för att kontinuerligt fylla på med energi. Trots detta kan upp till 6 elbilar laddas samtidigt med en effekt på ca 1 megawatt. Audi charging hub använder förnybar energi, och solpaneler på taket ger upp till 30 kW extra energi. Laddstationen är dessutom öppen för alla elbilister men kan även reserveras av Audi-kunder med e-tron Charging Service-avtal.

Ny cityversion i Zürich

Baserat på erfarenheterna från Nürnberg och den positiva feedbacken från kunderna öppnar Audi en ny kompakt variant av det modulära laddningskonceptet till hösten. I finanskvarteren i Zürich kommer två takförsedda Power Cubes etableras med fyra laddningspunkterna.

Konceptet har fördelen av en väldigt kort planerings- och etableringstid, där det inte heller behövs några anläggningsarbeten. Stationen har en ny typ av svängarm som förenklar laddningen för alla bilar och displayer som kan justeras i höjdled. Avståndet mellan kuberna och bilarna har dessutom utformats för att rymma rullstolsburna.

–  Systemets modulära uppbyggnad gör att vi kan anpassa det till förhållandena på plats, förklarar Hollmig, projektledare på Audi.

Fortsatt utrullning under 2023-2024

Efter Zürich planerar Audi att etablerar ännu fler laddstationer. Två kompakta versioner kommer att öppna i Berlin och Salzburg senare i år. Under 2023 etableras ytterligare tre stationer i tyska städer för att möta det ökade laddningsbehovet. Dessutom finns planer på ännu fler stationer under 2024. Audi letar därför just nu efter attraktiva platser och partners. Framförallt eftersöks platser nära centrum, gärna med belagda ytor och tjänster i direkt närhet, för den fortsatta utrullningen av konceptet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

18 − 7 =