Avancerad hybridteknik och elektronik i nya Qashqai

Stadsjeepen för staden, skulle man kunna säga nu när Urbanproof-bilen kommer i generation tre och ska vara både smartare och med lättkörd i just den urbana miljön.

När en bil blivit en fullträff handlar det mer om förfining och utveckling när det är dags för en ny generation. Man kan inte släppa trogna kunder, men man måste vara med i utvecklingen. 

Nissan skapade bilklassen crossovers när första Qashqai lanserades med en av bilvärldens djärvaste marknadsföringskampanjer och nu är det dags för tredje generationen Qashqai. Det handlar inte om någon revolution eller en ny bilklass utan snarare om utveckling och förfining. Läs lägre vikt, högre energieffektivitet och mer förarstöd.

Nissans tekniker talar om en bil som ska vara lätt att leva med, en lite tuffare bil för de som kört kompakta halvkombis eller lite större SUV:ar tidigare, eller naturligtvis de som kört Qashqai tidigare. 

Även om den kommer att vara kompakt så har den fått något längre axelavstånd, vilket ökar stabilitet och fjädringskomfort, inte minst över stadens fartgupp. Lite mer axelutrymme fram, 28 mm, och mer knäutrymme bak, 20 mm. Bagageutrymmet har ökat med 74 liter till 500 liter utan att sätena fälls.

– We´ve reworked every last millimeter so that you can bring home your IKEA-furniture, uttrycker Nissan det i den engelska pressreleasen.

Annat som är viktigt i vardagen är nya större mugghållare med lite längre avstånd emellan dem för att rymma K-Circles stora kaffemuggar utan att föraren krockar med passageraren.

Kort sagt. Varje millimeter av bilen är noga utväderad och modifierad på samma sätt som materialvalet.

– Vi vill att bilen ska kännas både praktisk och lyxig, samtidigt som den gör livet lättare, summerar Nissans tekniker sina insatser med nya Qashqai generation tre som snart presenteras i helhet. Vi har till och med låtit europeerna behålla den mauella växellådan som alternativ till automaterna som gäller i all andra länder.

Bilen ska ha kvar sina kompakta mått och den ska vara lättkörd och lättparkerad i den urbana miljön. En stadsjeep för staden med andraord eftersom den fortfarande kommer att erbjudas med både framhjulsdrivning och fyrhjulsdrivning. Nytt är mildhybridteknik och en avancerad hybridteknik utvecklad tillsammans med Renault. Bilen drivs med en elmotor och förbränningsmotorn används enbart till att förse batterierna och därmed elmotorn med ström. Tekniken ger en körupplevelse som att köra elbil och hybridlösningen gör den bränsleeffektivare. Dörren är även öppen för laddhybridteknik men där gör Nissan inga avslöjanden ännu.

– Mellan design-, konstruktions- och produktplaneringsavdelningarna har vi arbetat hårdare än någonsin för att höja upplevelsen för våra kunder så att de upplever bilen som förfinad, bekväm och skapar en känsla av välbefinnande. Det är där våra kunder, deras familjer och vänner kommer att spendera sin tid med bilen och vi vill att det är en exceptionell upplevelse, säger Marco Fioravanti, Vice President, produktplanering, Nissan Automotive Europe.

Han berättar mer än gärna om alla detaljer som klickljudet i knapparna och pleceringen av reglagen liksom ljudanläggningen från Bose. En anläggning som lovar väl så bra ljud som man lyckades åstadkomma i Nissan Micra där högtalarna i nackskydden imponerade. Integrerat med ljudanläggningen finns den nya större displayen med ännu fler funktioner än tidigare och mer uppkoppling med bland annat mjukvaruuppdatering över nätet. 

– Vi har infört en hög nivå av uppkoppling i nya Qashqai och det gör det möjligt för våra kunder att övervaka sin bil, kommunicera med den och bli lugnade av den via sina iPads, datorer eller smartphones. Men kärnan i dessa nya funktioner är bekvämligheten och användarvänligheten för våra kunder, säger Gareth Dunsmore, Vice President, Brand and Customer Experience, Nissan Automotive Europe.

Med den nya elektroniken kommer även en betydligt trevligare instrumentering som är en bildskärm med olika inställningsmöjligheter av visningen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

ett × 3 =