Defendern sträcker ut till maxad terrängbuss

Land Rover Defender är företagets ättling i rakt nedstigande led till originalet Land Rover 80, som lanserades 1948. 80-modellen blev 86 och kompletterades med en 107. Siffrorna står för hjulbasen i tum. Då hette bilen bara Land Rover 86 eller 107. Så växte Land Rovern till 88 respektive 109 och då döptes den generationen till Series 2 med lansering 1958. Series 2 blev Series 2A och Series 2B. Land Rover sände chockvågor genom brittiska imperiet genom att flytta ut strålkastarna från grillen till skärmarna och dessutom flytta fram föraren ovanpå framhjulen i en version som fick namnet Forward Control. 1968 var det daggs för Series 3, fortfarande med bladfjädrar och med hjulbaserna 88 respektive 109 tum.

Så lades ytterligare en tum till och Land Rover 110 skapades 1983, följd av 90 1984 och slutligen 127 1985. Här skakades imperiet ännu en gång när ”The trusty Land” fick skruvfjädrar istället för klassiska bladfjädrar. Komfort och följsamhet i terrängen var inget man förknippade med Land Rover Series 3. Så introducerades Land Rover Discovery 1989. 90 och 110 modellerna fick namnet Land Rover Defender 1990 och då fick 127-modellen namnet Land Rover Defender 130, även om hjulbasen fortfarande var 127 1/64 tum, eller 3226 mm. Ett namn som nu åter tas till heder när senaste Defender kompletteras med åttasitsiga 130. Den nya långa Defendern får en hjulbas på 3022 mm, vilket motsvarar 118 31/32 tum. Med tanke på att britterna inte alltid är måna om att göra livet enkelt för övriga världen så faller det sig ganska naturligt det här med modellbeteckningarna numera handlar om att markera modellens ikoniska status och genuina brittiska arv. Således är hjulbasen numera samma, 118 31/32 tum, för både 110 och 130, medan 90 har en hjulbas på 2587 mm eller 101 27/32 tum. Dagens Defender 90 är 4583 mm lång, 110 är 5018 mm lång och nya 130 är 5358 mm lång. Övriga exteriöra mått så gott som identiska.

Precis som Defender 90 och 110 lånar den nya 130-karossdesignen sitt namn från den ursprungliga Defender-familjen, inspirerad av den längsta modellen i sortimentet, men det som skiljer nya Defender 130 från föregående långa Defender är att den här modellen inte erbjuds med flak. I alla fall inte ännu så länge. När det gäller tidigare 130-modellen så valde en klar majoritet av köparna den versionen som hade ett kortare flak bakom en normal hytt med fems sittplatser. Nya Defender 130 kan transportera upp till åtta personer i terrängen, där den är överlägsen föregående modell tack vare individuell hjulupphängning, luftfjädring, differentialspärr även bakaxeln och bättre vadningsdjup. 

För att fira drottningens platinajubileum skänker Land Rover Hennes Majestät och brittiska Röda Korset en specialbeställd ny Defender 130 för att stödja verksamheten i Storbritannien. Ingenjörerna på Land Rover kommer att samarbeta med representanter från välgörenhetsorganisationen, för vilken Hennes Majestät drottningen är beskyddare, för att anpassa Defender 130 innan den tas i bruk senare i år. 

Land Rover har stöttat International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC) sedan 1954 och är stolta över att fortsätta sin relation med världens största humanitära organisation. Experter på IFRC:s globala maskinparksbas i Dubai deltog i Defenders globala testprogram inför världspremiären 2019.

”Nya Defender 130 tillför en ny dimension av kompetens till vår mest hållbara och robusta fordonsfamilj. Den rymliga interiören välkomnar och transporterar upp till åtta personer med överlägsen komfort, vilket möjliggör enastående avancerade möjligheter till äventyr för familjer, med unik designkarakteristik som skapar en distinkt ny Defender-upplevelse.”

Nick Collins, Executive Director Vehicle Programmes på Jaguar Land Rover

Defender 130 har en egen färgpalett, med ett nytt, exklusivt Sedona Red-alternativ som säkerställer att 130 sticker ut i modellutbudet. Exteriören kompletteras av Extended Bright Pack – som finns som tillägg till det befintliga Bright Pack – som ger en distinkt exteriördesign med Ceres Silver Satin-finish runt alla nedre karosspaneler samt främre och bakre hasplåtar i Noble Chrome.

Invändigt finns genomtänkta förvarings- och komfortlösningar för varje passagerare i alla tre sätesraderna. Detta säkerställer att Defender 130 tillgodoser passagerarnas behov i alla säten, med enkel åtkomst till den rymliga tredje raden med tre personer i bredd i en ljus och luftig kupé.

Interiördesignen har fått nya färg- och materialalternativ, vilket ger en förstärkt terrängupplevelse. De senaste uppkopplingsteknologierna och chassisystemen – bland annat en ny, större 11,4-tums Pivi Pro-pekskärm, standard elektronisk luftfjädring och kupéluftrening Plus – ger det ultimata stödet och komforten för moderna off-road-utflykter. 

Nya Defender 130 finns i specifikationerna SE, HSE, X-Dynamic och X, förutom en First Edition. First Edition finns i tre kombinationer omsorgsfullt skapade av formgivarna, var och en med ett distinkt färg- och designtema: 

Fuji White med Extended Bright Pack med interiör i Windsor-helläder i Light Oyster och fanér i Natural Light Oak

Sedona Red med Windsor-hellädersäten i Ebony och Smoked Oak-fanér

Carpathian Grey med Vintage Tan Windsor-helläder och fanér i Rough-Cut Walnut

First Edition-modellen bygger på HSE-specifikationen med en omfattande utrustningslista som inkluderar LED-strålkastare med matrix-teknik, uppvärmda säten i andra och tredje sätesraden, klimatanläggning med fyra zoner, Meridian ljudsystem, Driver Assist-paket och tonade rutor. Alla är som standard utrustade med 20″-lättmetallfälgar och kan fås med bensindrivna P400 eller dieseldrivna Ingenium 6-cylindriga D300-drivlinor. 

Exteriördesign 

Defenders ikoniska siluett har förlängts med 340 mm baktill för att ge utökat utrymme invändigt i alla tre sätesraderna, utan att kompromissa med bilens terrängegenskaper. Defender 130 har ett förlängt överhäng bak som ger ännu större invändigt utrymme i den tredje sätesraden och lastutrymmet. 

Den eleganta profilen förstärks av det helt nya färgalternativet Sedona Red för exteriören – exklusivt för Defender 130 – och ger designen ännu större djup och förfining, medan alla modeller är utrustade med ett panoramasoltak som standard, med ett andra soltak ovanför den tredje raden som också finns på alla Defender 130. 

För att bevara Defenders distinkta bakre design har Land Rovers ingenjörer skapat en subtil båtinspirerad förändring av bakluckan som även bidrar till de förnämliga terrängegenskaperna som kunderna förväntar sig av Defender, med en avkörningsvinkel på 28,5 grader2. Inramningen av de bakre LED-ljusen har gjorts om för att behålla de tre distinkta linjerna som definierar Defenders sidoprofil när de diskret sveper upp mot bakpartiet.

Åtkomsten till det rymliga lastutrymmet är oförändrad, men nu finns det ett hårt lock i samma färg som karossen över reservhjulet, vilket återspeglar Defender 130:s position som höjdpunkten i Defender-serien. Takreling i Narvik Black är standard, och Defenders kompletta utbud av utvändiga tillbehör – bland annat Explorer, Adventure, Country och Urban-paketen – finns också tillgängliga. 

De förfinade proportionerna hos 130 förstärks av tillvalet Extended Bright Pack. I denna specifikation är alla nedre karosspaneler lackerade i Ceres Silver Satin, vilket ger en distinkt finish på bilar lackerade i Hakuba Silver, Fuji White och Yulong White. Ceres Silver-detaljer återfinns på motorhuvens luftutsläpp och sidoskärmarna på alla Defender 130-modeller, perfekt kompletterade av 20-tums Luna lättmetallfälgar, som finns i Bright Silver-finish.

Exteriörens finish är en förlängning av Bright Pack, som innehåller hasplåtar fram och bak i Noble Chrome, kompletterade av blanksvarta nedre stötfångare och skärmbreddare. De två tillvalen ger Defender 130-kunderna ett urval av distinkta och sofistikerade exteriörutföranden. 

Rymlig interiör 

För Defender 130 lanserar Land Rover förbättrade färg- och materialtillval för kunder som söker en ännu mer förfinad upplevelse, elegant matchande den tuffa, robusta karaktären, men med mer invändigt utrymme än någonsin. 

Det örlängda bakpartiet skapar ett bra utrymme i den tredje sätesraden, med tillräcklig bredd för att ge tre vuxna en bekväm sittplats, samtidigt som Defenders välbekanta kontur ger generös takhöjd i alla tre sätesraderna. Ytterligare detaljer säkerställer en bekväm upplevelse för passagerarna i den tredje sätesraden, bland annat uppvärmda säten, stoppade armstöd, genomtänkt förvaring och USB-C för laddning av enheter under färden. Alla mattor är anpassade till den unika karaktären hos 130. 

De stora rutorna ger utmärkt sikt i alla de tre sätesraderna, medan det standardmonterade panoramasoltaket i glas, som kompletteras av ett andra soltak ovanför tredje sätesraden, gör kupén ljus och luftig för alla. Ventilation för varje sätesrad ger extra komfort, med extra kanaler som ger mer värme- och luftkonditioneringskapacitet via tillvalet 4-zons klimatanläggning, exklusivt för Defender 130. 

Passagerare i sätesrad två och tre drar också nytta av en lite högre säteshöjd, som ger bättre sikt. Det är lätt att ta sig in i den tredje sätesraden, eftersom två säten kan skjutas fram och fällas fram så att öppningen blir bred. Från bakluckan kan kunderna enkelt sänka Defenders luftfjädring via knappar i lastutrymmet för att underlätta lastning av föremål.

Defender 130 erbjuder ett rymligt och praktiskt lastutrymme med upp till 3893 liter lastvolym även med de bakersta sätena på plats. När sätena inte används går de att stuva undan för att bereda ett stort lastutrymme, vilket ger kunderna möjlighet att själva bestämma hur de vill konfigurera den inredning som bäst passar deras behov. De är uppdelade i 40:20:40 för extra bekvämlighet. 

För familjer finns ISOFIX-fästen för bilbarnstolar på upp till fem av passagerarsätena, på ytterplatserna i andra och tredje sätesraden samt på passagerarsätet fram. Den 5-sitsiga versionen av Defender 130 har ett stort lastutrymme på upp till 2 5161liter med två rader nedfällda. 

Bagagekapacitet3Defender 130 med åtta sätenDefender 130 med fem säten
Sätesrad två och tre nedfällda2 291 liter2 516 liter
Rad tre nedfälld1 232 liter 1 329 liter
Alla tre sätesrader på plats389 liter 

Nya interiörtillval och detaljer bidrar till en sofistikerad kupémiljö. De eleganta kromdetaljerna återfinns på reglagen till luftinsläppen och de elektriska sätesreglagen, medan högtalarelementen går i ljust Ceres Silver och armstödens gångjärn i Atlas, vilket kompletterar detaljerna i Extended Bright Pack-exteriören. 

En ny materialfinish – träfanér med Natural Light Oak-teknik – är inspirerad av drivved och ger en naturlig, modern look och känsla. Finns tillgänglig för att elegant komplettera de perforerade Windsor-lädersätena i Light Oyster. Med detta val av säten är toppvals- och instrumentpanelsstörtbågarna lackerade i Lunar – satta mot vita pulverlackerade tvärbalkar som ger extra djup och kontrast. Perforerat Windsor-läder i Vintage Tan finns för alla Defender-modeller, medan X-Dynamic-modellerna kan fås med Robustec-tyg i tvåtonsfinish.

Framtill har Defender 130 en större 11,4-tums Pivi Pro-pekskärm som standard efter introduktionen på Defender 90 och 110 V8, vilket ger förbättrad kontroll över fordonets viktigaste funktioner via en tydlig och intuitiv display. Det välvda glasgränssnittet erbjuder snabb, toppmodern funktionalitet och reagerar så fort bilen startas, med en enkel menystruktur och Software Over The Air-kapacitet så att det alltid är uppdaterat.

Föraren kan anpassa trepanelslayouten efter egna önskemål och de funktioner som används mest. Det intelligenta systemet kan lära sig vanor och anpassar sig därefter, till exempel genom att föreslå navigationsvägledning i början av en känd pendlingsrutt, samtidigt som det minskar antalet ljudinstruktioner via Smart Voice Guidance i välbekanta miljöer.

Nya Defender 130 integrerar den globala lokaliseringsplattformen, what3words, vilket ger kunderna korrekt och exakt navigering även på mycket avlägsna platser. Det brittiska teknikföretaget what3words har delat in världen i ett rutnät bestående av 57 biljoner kvadrater på 3 x 3 m, var och en med en unik treordsadress som är lätt att komma ihåg.

Den integrerade tekniken gör det möjligt att mata in what3words-adresser direkt i navigationsfältet på Pivi Pro Infotainment eller via den uppkopplade bil-appen, vilket fungerar sömlöst tillsammans med den befintliga HERE-anslutna navigations- och kartprogramvaran.

Kunderna kommer att kunna navigera exakt till vilken plats som helst i världen, snabbare och bekvämare än någonsin med bara tre ord – oavsett om det handlar om att hitta den perfekta platsen för att utforska terrängen, hitta en individuell parkeringsplats eller identifiera en specifik entré.

Kupéluftens kvalitet förbättras på varje resa av kupéluftrening Plus, som gör debut för Defender-modellerna i nya 130. Det är standard i den största Defender-versionen i serien och kombinerar nanoeTM X-teknik för allergenreducering och patogenborttagning, för att hjälpa till att avsevärt minska lukter och virus. Dessutom förbättrar CO2-hanteringen och PM2.5 luftfiltreringen kupémiljön genom att övervaka den invändiga och utvändiga luften och justera den därefter, vilket säkerställer att passagerarna får bästa möjliga luftkvalitet. 

Den avancerade nanoeTMX-tekniken har vetenskapligt bevisats radikalt minska virus och bakterier, och rensningsfunktionen gör det möjligt för kunderna att på distans förbereda luften i kupén via sin smartphone för att säkerställa optimal luftkvalitet redan från början av varje resa. 

Effektiva drivlinor

Defender 130 finns med ett kraftfullt och effektivt urval av drivlinor, bland annat de sexcylindriga mildhybrid Ingenium-bensinmotorerna P300 och P400, samt de sexcylindriga dieselmotorerna D250 och D300 Ingenium. 

Mildhybridteknik (MHEV) ligger till grund för Land Rovers sexcylindriga Ingenium-drivlinor, som ger smidig respons och förbättrad bränsleekonomi. Den använder en 48 V remintegrerad startmotorgenerator (BiSG) som tar tillvara på energi som normalt går förlorad vid bromsning och retardation, som lagras och utnyttjas senare under resan, samtidigt som stopp/start-systemet blir snabbare och mer effektivt. 

Bensin:

  • P300 – 6-cylindrig motor på 3,0 liter, MHEV, 300 hk, 470 Nm vridmoment vid 1 500–4 250 varv/min
  • P400 – 6-cylindrig, 3,0 liters, MHEV, 400 hk, 550 Nm vridmoment vid 2 000–5 000 varv/min

Diesel: 

  • D250 – 6-cylindrig, 3,0-liters, MHEV, 250 hk, 600 Nm vridmoment vid 1 250–2 250 varv/min
  • D300 – 6-cylindrig, 3,0-liters, MHEV, 300 hk, vridmoment 650 Nm vid 1 500–2 500 varv/min

P300 levererar smidiga, förfinade prestanda från sin 6-cylindriga 3,0-liters Ingenium-drivlina och klarar 0–100 km/h på 8,0 sekunder. P400 klarar 0–100 km/h på 6,6 sekunder med stor kraft och förfining. 

Ingenium-dieselmotorerna ger bättre vridmoment, smidig respons och imponerande bränsleekonomi, samtidigt som D300 klarar 0–100 km/h på 7,5 sekunder. D250 levererar också smidig prestanda med 250 hk och ett vridmoment på 600 Nm från den 6-cylindriga drivlinan och klarar accelerationen från 0–100 km/h på 8,9 sekunder. 

Seriös teknik för terrängkörning

Alla Defender 130 är utrustade med Land Rovers intelligenta fyrhjulsdrift (iAWD) och åttaväxlade ZF-automatväxellåda som standard. iAWD-tekniken hanterar effektivt drivlinan och kraftfördelningen mellan fram- och bakaxlarna, vilket optimerar effektiviteten på vägen och terrängkompetensen efter behov. 

Varje Defender 130 är utrustad med luftfjädring med adaptiv dynamik och Land Rovers avancerade Terrain Response®-system för oöverträffad terrängkompetens och förartrygghet i alla miljöer. Kombinationen av avancerade system säkerställer bekväm och smidig framfart över ojämna underlag och ger smidig prestanda.

Luftfjädringssystemet möjliggör upp till 430 mm hjulrörelse, med 71,5 mm extra lyft fram (73,5 mm bak) i terränghöjd för att undanröja hinder och hjälpa till vid vadning – Defender 130 klarar vadningsdjup på upp till 900 mm. Defenders terrängegenskaper hanteras av Land Rovers Terrain Response®-system, som gör det möjligt för föraren att finjustera körupplevelsen till vilken terräng som helst via Pivi Pro-skärmen. 

Grunderna för Defenders egenskaper på alla underlag bygger på Land Rovers aluminiumintensiva, självbärande D7x-arkitektur. Defender har en vridstyvhet på 25 kNm/grad, är tre gånger styvare än traditionella chassikonstruktioner och har grunden för den helt oberoende luftfjädringen, den tvåväxlade fördelningsväxellådan och det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet.

Defender 130 har en dragkapacitet på upp till 3 000 kg4, medan tillkoppling av släpvagn underlättas genom den justerbara luftfjädringen – som styrs via en strömställarpanel i bakluckan. Dragkroken kan tas bort och ställas in på flera höjder för att anpassas till olika släp.

Defender 130 i siffror: 

Längd5 358mm 
Bredd2 008 mm (infällda ytterbackspeglar)
Höjd1 970 mm
Hjulbas3 022 mm
Vändcirkel (mellan trottoarkanter)12,84 m
Främre överhäng845 mm
Bakre överhäng1 491 mm 
Påkörningsvinkel237,5 grader
Avkörningsvinkel228,5 grader
Brytvinkel227,8 grader
Markfrigång2290 mm
Hjulrörelse430 mm
Max. vadningsdjup900 mm
Maximal taklastStatisk: 300 kgDynamisk: 168 kg
Max. dragkapacitet43 000 kg
Maximal nyttolastUpp till 750 kg (8 säten); Upp till 800 kg (5 säten)

Hard Top-förbättringar

Land Rover har stärkt attraktionskraften hos sin kommersiella 4×4 med lanseringen av förbättrade X-Dynamic- och X-specifikationer för Defender Hard Top 90 och 110, vilket gör den tuffaste och mest robusta medlemmen i Defender-familjen ännu mer attraktiv för ett bredare kundunderlag. Båda modellerna är utrustade med Land Rovers kraftfulla och effektiva sexcylindriga Ingenium-dieselmotorer: D300 på X-Dynamic eller X i Storbritannien, D250 endast på X-Dynamic i EU. Dessutom finns nu luftfjädring som tillval på alla Defender 90 Hard Top-modeller.

  • Äventyr för alla: Nya Defender 130 har utökad kaross för större kupéutrymme, perfekt för utflykter i alla typer av terräng med plats för upp till åtta personer som kan njuta av överlägsen komfort 
  • Defender-kompetens: Den längre karossen behåller Defenders fina offroad-egenskaper och rörlighet i terräng samtidigt sm den erbjuder tre sätesrader uppdelade på 2+3+3
  • Varumärkesdesign: Defender-silhuetten har förlängts elegant med 340 mm, vilket ger utökat kupéutrymme med en maximal lastkapacitet på 2 5161 liter och tre rader med fullstora säten 
  • Exklusiv komfort: Den exklusiva nya färgen Sedona Red och 4-zons klimatanläggningen finns endast för Defender 130, med luftfjädring som standard för ökad komfort
  • Extended Bright Pack: Snyggt tillvalspaket för exteriören ger nya Defender 130 en unik karaktär, med Ceres Silver Satin-finish på nedre karosspaneler runt hela bilen
  • Mångsidig interiör: Utrymme för upp till åtta personer som kan färdas bekvämt i tre rader, plus ett stort, flexibelt lastutrymme och ett stort urval av Defender-tillbehör 
  • Avancerad teknologi: Nya Defender 130 är utrustad med en större 11,4-tums Pivi Pro-pekskärm som standard, medan passagerarna kan njuta av renare luft tack vare avancerad kupéluftrening Plus som standard
  • what3words-navigering: Nya Defender 130 kan hitta och navigera till vilken 3 kvadratmeter stor yta som helst på jorden utan behov av telefonsignal, med hjälp av det avancerade infotainmentsystemet Pivi Pro 
  • Unik atmosfär: Sofistikerad interiör med läder i Light Oyster och ny fanér i Natural Light Oak, med vit pulverlackerad tvärgående balk och fler kromdetaljer
  • First Edition: Omsorgsfullt skapad representerar First Edition det allra bästa hos nya Defender 130 och finns i tre högspecificerade konfigurationer, var och en med ett distinkt designtema
  • Jubileumsuppdrag: Land Rover firar drottningens platinajubileum genom att skänka Hennes Majestät en specialbeställd Defender 130 för att användas av brittiska Röda Korset
  • Hard Top-förbättringar: Den tuffaste och mest robusta Defender Hard Top 90- och 110-familjen finns nu även med X-Dynamic- och X-specifikationer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fem + fjorton =