Drömmen blir verklighet

Kan vi drömma om bilen, kan vi skapa den, sa en mycket nöjd Wayne Griffiths, SEAT S.A.s VD, vid den årliga presskonferensen som SEAT höll i Martorell under dagen. Bilen han drömt fram heter Cupra Tavascan och är Cupras, och därmed Seats teknologiska och designmässiga spjutspets under resan mot ett elektrifierat transportsystem i Spanien, EU och världen.

Kan vi drömma om den, kan vi skapa den. Cupra Tavascan en elektrifierad designdröm

Seat har stora planer för framtiden och det berör i högsta grad Cupra som mer och mer går mot elektrifiering där Formentor plug-in är bread and butter och beräknas stå för hälften av Formentor-försäljningen, som i sin tur beräknas stå för hälften av Cupras försäljning.Cupra Tavascan är resultatet av spanska ritstift som fått förädla den tyska grundformeln för Volkswagengruppens elbilar.

Det går inte att komma ifrån att förarmiljön i Cupra Tavascan har likheter med VW ID.3 och övriga eldrivna syskon i VW-familjen.

Den ambitiösa planen för elektrifiering följs upp med lanseringen av Cupra el-Born, Cupras version av VW ID.3, under 2021 och Tavascan är planerad för 2024 för att följas av en liten stadsbil, helt i linje med den spanska bilmarknaden där små bilar dominerar, 2025.

SEAT S.A. beskriver den kommande lilla elbilen som en elbil för stadsmiljö 2025. Med denna elbil kommer företaget att gå in i ett segment med en prisnivå på 20-25 000 euro, för att göra elektromobilitet tillgänglig för massorna och nå målen i EUs Green Deal. Vilken produktionsanläggning som ska tillverka elbilen meddelas under de kommande månaderna.

En designskiss på den kommande eldrivna stadsbilen.

Vid den årliga presskonferensen 2021 presenterade det spanska företaget en ambitiös plan, kallad Future Fast Forward, för att leda elektrifieringen av bilindustrin i Spanien. Den viktigaste drivkraften för denna plan är produktionen av elbilar i Spanien från 2025.

SEAT S.A.s VD Wayne Griffiths förklarade att ”vi vill tillverka elbilar i Spanien med början 2025. Vår ambition är att producera mer än 500 000 elbilar per år i Martorell för hela Volkswagen-koncernen, men vi behöver ett tydligt åtagande från Europeiska kommissionen .”

SEAT S.A. syftar inte bara till att producera elfordon utan också att leda utvecklingen av hela projektet för Volkswagen Group. ”Vår plan är att omvandla vårt tekniska centrum, det enda i sitt slag i södra Europa och en viktig del i forskning och utveckling för regionen”, säger Griffiths. ”Det är vårt ansvar att elektrifiera Spanien. För 70 år sedan satte vi landet på hjul. Vårt mål är nu att sätta Spanien på elektriska hjul.” 

Den urbana elbilen är ett stort projekt när det gäller potentiell volym. Den representerar en viktig milstolpe på vägen mot hållbarhet och kampen mot klimatförändringar och syftar till att bli motorn i transformationen av den spanska bilindustrin.

”Vi har utarbetat planen, vi har rätt partners ombord och vi är redo att investera. Detta projekt är avsett att bli drivkraften i transformtionen av den spanska bilindustrin. Stöd från den spanska regeringen och EU-kommissionen för denna sektorövergripande och rikstäckande plan behövs för att Volkswagen-gruppen ska kunna fatta det slutgiltiga beslutet om dess genomförande ”, betonade Griffiths. 

Som den näst största bilproduktionsindustrin i Europa har Spanien ett stort ansvar för att nå de europeiska Green Deal-målen fram till 2030. För detta ändamål inkluderar projektet skapandet av ett ekosystem för elfordon, stimulering av efterfrågan och utveckling av offentlig laddningsinfrastruktur. 

Planen Future Fast Forward skulle fungera som en drivkraft för att skapa sysselsättning, särskilt för unga människor. Projektet omfattar SEAT S.A. samt myndigheter, tekniska centrum och stora, medelstora och små företag. En uppsättning av 15 deltagande enheter från minst sex sektorer stöder planen: Aeorum, Antolín, Asti Mobile Robotics, CaixaBank, Delta Vigo, Ficosa, Fisas Navarro, Gestamp, Iberdrola, Lithium Iberia, Mind Caps, Sayer Technologies, SEAT SA, Sesé och Telefónica. 

Seats och Cupras framtidsplaner i korthet:

  • Företaget rustar sin anläggning i Martorell med ambitionen att producera mer än 500 000 elfordon
  • Wayne Griffiths: ”Detta projekt är avsett att driva transformationen av den spanska bilindustrin. Stöd från den spanska regeringen och Europeiska kommissionen behövs”
  • CUPRA Tavascan ansluter till modellprogrammet från 2024
  • CUPRA lanseras i Australien 2022 och bidrar till företagets globalisering
  • Uppdaterade SEAT Ibiza och Arona lanseras under året
  • Carsten Isensee: ”Vår verksamhet är solid och vi har grunden för att återgå till lönsamhet 2021”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

två × tre =