El-SUV med fokus på hållbarhet från elbilspionjärerna Renault

Det pågår en ständig dragkamp om hur morgondagens samhälle ska se ut. Vi har fortfarande en stark opinion emot privatbilismen. En opinion som allt mer ter sig som Don Quijotes kamp mot väderkvarnarna. Biltillverkarna har löst drivmedelsfrågan och exempelvis Renault har även kommit långt när det gäller en hållbar tillverkning. Renault Scenic E-Tech är senast ut i Renaults elbilsflotta och byggs med en långt driven tanke när det gäller återvinning och hållbarhet, samtidigt som ny teknik ökar både komfort, säkerhet, prestanda och räckvidd.

Kritiken mot privatbilismen fokuserar på flera saker som fossila drivmedel, hög energiförbrukning långa transportvägar och behov av råvaror som finns i begränsad omfattning, särskilt de sällsynta jordartsmetallerna. 

När det gäller drivmedlen så finns idag fyra huvudspår, biodrivmedel, syntetiska drivmedel, elektricitet lagrad i batterier och elektricitet producerad i fordonet som tankas med vätgas. Bilar tillverkas idag huvudsakligen i Asien, Nord- och Sydamerika samt Europa, vilket ofta betyder att de skeppas med dieseldrivna fartyg långa sträckor och därefter transporteras på dieseldriven lastbil.

Renault Scenic E-tech, utvecklad för hållbarhet, nollutsläpp och hög krocksäkerhet.

Renault tillhör de verkliga pionjärerna när det gäller elbilar med batterier och de har även haft bilar som drivs med E85 i programmet. Nu är fullt fokus på eldrivning men också på övriga områden där privatbilismen är utsatt för kritik. Renault har ett brett program av eldrivna bilar, både personbilar och lätta lastbilar samt tunga lastbilar. Här finns även ett samarbete med HYVIA som levererar vätgasdrivna Renault Master. 

Tittar vi historiskt så hade Renault ett seriöst program när det gäller elektrifiering redan på COP15 i Köpenhamn 2009. Då presenterades prototyperna för fordon som Twizy, Zoe och Fluence. Den senare med utbytbara batterier på vissa marknader. Det projektet lades ner men Twizy och Zoe har varit nyckelfordon i den snabba utvecklingen mot framtidens eldrivna mobilitet. 

Förarmiljön i Scenic E-Tech

Idag har vi Renault Megane E-Tech, flera lätta lastbilar och nu senast Scenic E-Tech i Renaults flotta av eldrivna fordon. Det handlar inte om high-tech men det handlar om priser och teknik som gör dem tillgängliga för den breda allmänheten. Det handlar också om två bilar byggda på en seriös elbilsplattform där man tagit tillvara elbilens alla fördelar som låg tyngdpunkt och bättre utrymme i bilen. Framför allt benutrymmet bak. Runt hörnet väntar kultbilen Renault 5 E-Tech, som är tänkt som en prisbillig elbil med design som kopplar tillbaka till Renault 5. Bilen som varit ryggraden i Renaults verksamhet under många år och bland annat gick under namnet ”Stålmusen”. Ett namn som gjordes en mängd mer eller mindre erotiska kopplingar till i Sverige.

Renault 5 electric som konceptmodell på Goodod festival of Speed 2023

Vi vet ännu inte allt om Renault 5 E-Tech men vi har kör både Megane E-Tech och kan konstatera att båda bilarna är fullutvecklade elbilar med fokus på användarvänlighet och en seriös förarmiljö i kombination med säkra köregenskaper som mycket väl kan mäta sig med många klassiska sportbilar. När det gäller köregenskaperna så är elbilar i allmänhet och framför allt Scenic E-Tech lättkörda med en snabb acceleration och en drivlinekaraktär som gör dem smidiga och följsamma i framför allt stadstrafiken. 

Det där med stadstrafik och följsamhet är en paradgrenar för elbilar och så har det varit länge. Jag träffade 2010 en lyrisk fransk posttjänsteman som körde en eldriven skåpbil av ett annat franskt märke, mest känt för kultbilar med tvåcylindriga luftkylda motorer och lyxbilar med gashydraulisk fjädring. Han demonstrerade hur han vann varenda rondellduell och rödljusrace med sin eldrivna skåpbil.

All denna elbilserfarenhet som byggts upp i fransk bilbyggartradition har lett fram till dagens elbilsutbud. Renault känner sig så hemma i själva elbilstekniken att man vid utvecklingen av Scenic E-Tech gjort en storsatsning när det gäller råvaror och en resurssnål samt klimatvänlig och hållbar tillverkning. Scenic E-Tech har en elmotor som tillverkas utan de sällsynta jordartsmetallerna vars tillgång vi oroat oss för länge och fortfarande är grunden för en gruvnäring som planeras vid Vättern. En gruvnäring som oroar många då Vättern är en viktig vattenreservoar med massor av friskt vatten.

Tillverkningen av Scenic E-Tech kommer att ske i Frankrike vid Ampere-fabriken i Douai. Hela 85% av delarna i bilen tillverkas i Europa och 24 % av delarna tillverkas av återvunnet material. När en Renault Scenic E-Tech har gjort sitt är den till mer än 90% återvinningsbar. Renault har även utvecklat ett batteripaket bestående av 12 moduler som är utbytbara. Redan idag finns det 20 verkstäder som kan utföra det jobbet utan att bilen måste tas till en specialist.

Solarbay panoramatak. Förare och passagerare kan välja mellan fyra takinställningar: allt ljus, allt skuggat, ljus fram och skuggat bak eller vice versa.

Rent tekniskt är Renault Scenic E-Tech en elbil med batterikapacitet på 60 eller 87 kWh och ombordladdare som klarar 22 kW växelström, vilket egentligen är viktigare än toppkapacitet på snabbladdning eftersom de allra flesta elbilsägare laddar hemma med wallbox. Vid snabbladdning klarar bilen att maximalt ta emot 150 kW likström, vilket inte är marknadsledare då flera tillverkare kan ta emot det dubbla. Den här siffran talar dock bara om maximal laddkapacitet under en viss tid vid optimala betingelser. Å andra sidan så är det ingen elbil som kan ladda maximalt under en längre period. Räkan med i snitt 100 kW vid laddning från 20 till 80% batterikapacitet.

Modeller med det mindre batteriet har en motor på 170 hk och en räckvidd på 43 mil, WLTP blandad körning, medan modellerna med 87 kWh batteri har en motor på 220 hk och en WLTP-räckvidd på 62,5 mil. Pris

Ingenius armstödet i andra sätesraden erbjuder en teknisk lösning med två svängbara armar för varje passagerare, förvaringsutrymme för smartphones och surfplattor, utfällbara stöd för skärmar, två dryckeshållare och två USB-C-uttag.

När det gäller förarmiljö och förarstöd så är både Megane och Scenic riktigt bra med framför allt en av marknadens bästa filhållare som läser av väglinjerna och hela tiden positionerar bilen på ett mjukt sätt mitt emellan linjerna. Interiören är mer ombonad och mer välutrustad i Scenic E-Tech som bland annat har ett stort glastak som kan dimmas med en automatisk minskning av glasets ljusgenom släpp. Här finns en seriös mittkonsol bak med hållare för både mobilen och kaffemuggen. Det jag uppskattar mest, utöver den genomtänkta hållbarhetsfilosofin, är förarmiljön med riktigt bra, och justerbar, instrumentering, framstolarna och det rejäla benutrymmet bak. Priserna i Sverige är från 464 900 (evolution med 60 kWh batteri) till 589 900 (iconic med 87kWh batteri).

Faktaruta:

Renault Scenic E-Tech.

Biltyp: Framhjulsdriven 5-sitsig SUV.

Motor: Elmotor över framaxeln.

Effekt: 160 kW (finns även med 125 kW).

Vridmoment: 300 Nm (125 kW-versionen har 280 Nm)

Växellåda: Framåt eller bakåt, steglöst. Fyra valbara steg för energiåtervinning.

Tjänstevikt: 1 842-1 860 kg (1 747-1 757 kg).

Max totalvikt: 2 441 kg (2 340 kg).

Max släpvagnsvikt: 1 100 kg.

Acceleration 0-100 km/t: 7,9 s (8,6 s).

Toppfart: 170 km/t (150 km/t).

Räckvidd WLTP blandad körning: 625 km (430 km).

Elförbrukning: 16,8 kWh/100 km WLTP-standard. (16,1 kWh/100 km för 125 kW versionen).

CO2: 0 g/km (WLTP). 

Vändcirkel: 10,92 meter

Pris: Från 464 900:-.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

13 − elva =