Från Streetsmart till förfinad med snudd på lyxig

Få bilmodeller har haft en så lyckad marknadsföring på livsstilstemat som Nissan Qashqai, och Nissan lyckades verkligen bygga upp en aura av både trendig stadsbil och nytänkande crossover när den lanserades. Idag är den en storsäljare och har kvar sin dominerande ställning i segmentet. Nya Qashqai är mer en vidareutveckling och förfining än en revolution i bilvärlden.

Qashqai är den mest framgångsrika modellen i Europa under Nissans 83-åriga historia, med cirka 2,3 miljoner sålda bilar sedan den ursprungliga versionen lanserades 2007. Den har vunnit mer än 80 priser, bland annat 19 olika ”Årets bil”-titlar.

De nya stolarna i den högsta utrustningsnivån, Tekna +, i Qashqai är naturligtvis i läder och de har fått en ny design med ett länkmönster i mitten av stolarna. Bra sitkomfort.

Kunderna är idag allt från unga familjer, över hästintresserade och pensionärer till yrkesfolk som behöver lite högre markfrigång och fyrhjulsdrivning men inte vill offra komforten.

Qashqai är fortfarande den urbane äventyrarens val, men modellutbudet breddas med en lyxigare toppmodell i och med att Qashqai nu uppdateras med bland annat den nya utrustningsnivån, Tekna+, över de fyra som redan finns.

Idén med att profilera en bilmodell mot en viss livsstil går igen i flera modellinjer i Nissans flora av bilmodeller. Det gäller exempelvis Nissan Navara som tydligt profileras som en robust bil för yrkesfolk typ byggare och entreprenörer.

Väldisponerat kombilastutrymme med stolsryggar som kan fällas från lastutrymmet i delningen 40/60.

Den största nyheten är att Qashqai till hösten blir första bilen som får ”Nissan Intelligent Mobility”. Nissans första steg på vägen mot självkörande bilar. Systemet kan följa bilen framför i en fil. Bilens dator läser av avståndet till bilen framför och ser filmarkeringarna. Den styr både broms, acceleration och styrning. Dessutom får bilarna förbättrat förarstöd som nu även kan upptäcka bilar som kommer från sidan när man backar ut från en parkeringsplats. Två små steg på vägen mot allt mer självkörande bilar.

Bilarna kommer att säljas både som framhjulsdrivan och som fyrhjulsdrivan och motorerna som erbjuds för Qashqai är dieslar från 110 till 130 hk och bensinmotorer från 115 till 163 hk. Bränslesnålast är 110-hästars dieseln med en cylindervolym på 1,5 liter och 6-stegad manuell växellåda samt enbart framhjulsdrivning. Den har en uppgiven förbrukning vid blandad körning på 3,8 liter/100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 99 gram/km. Som alternativ till den manuella lådan finns en steglös automatlåda. De fyrhjulsdrivna modellerna har möjlighet att låsa mittdifferentialen för bättre framkomlighet, men de har inte ett lågväxelläge som renodlade terrängbilar har.

I Qashqai ställs drivningen in med en tryckknapp nere vid vänster knä.

Nyheterna i Qashqai är många, men de är inte så uppenbara vid en första blick eller en första provkörning. Bilen har fått ett nytt utseende med flera förändringar men inte mer än att den fortfarande har karaktäristiska Qashqai-drag. Den är helt klart fortfarande Qasqai både vad det gäller interiör och exteriör.

En av nyheterna är en finess som ska minska luftvirvlarna under bilen och på så sätt minska luftmotståndet. Det handlar om små upphöjningar i stil med feta uppochnedvända hajfenor i miniatyr. Så nytt att Nissan räknar med att kunna patentera dem.

Bilens chassisättning och vägegenskaper har putsats på med bland annat kraftigare krängningshämmare, vilket ger bilarna stadigare köregenskaper. Nissan har också en unik finess som man kallar ”Active Ride Control system”. Det är en teknik som med hjälp av kameran i bilens front läser av vägbanan framför bilen och anpassar stötdämparna till vägbanans standard höjer komforten och ger samtidigt spänstigare vägegenskaper. Gropig väg betyder komfortläge och slät väg sportläge med andra ord. Tekniken levererar och bilarna tål hårdkörning men framför allt är bilarna både tysta och har en chassisättning som ger bra komfort på småländska tjälskadade asfaltsvägar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

två − 2 =