Nya Nissan Leaf, mer räckvidd, fräckare utseende och mer integrerad

Nissan Leaf är idag elbilsikonen tillsammans med Tesla olika modeller. Leaf är världens mest sålda elbil och kommer nu i en rejält uppgraderad version med längre räckvidd utökad självkörande teknik med automatisk parkering och för Nissan ny teknik som e-pedal. Utseendet och användbarheten är de verkliga lyften, samtidigt som priset är en positiv överraskning. Nissan räknar med att kunna sälja nya Leaf till ett pris i nivå med dagens modell och det med den ökade batterikapaciteten och förarstödet.

Är nya Nissan Leaf en överraskning?

Nej.

Är den en revolution?

Nej.

Vad är den?

Jo den är ett genombrott för elbilen i vardagen och elbilen som förstahandsval, eller till och med enda valet. Nya smarta funktioner som självkörande teknik, e-pedal, fjärrstyrning av vissa funktioner med appar och framför allt den ökade räckvidden gör att elbilen får plusvärden där bilar med förbränningsmotor inte kan konkurrera.

– Nissan Leaf är världens mest sålda elbil och vi kommer att vara kvar som marknadsledare med den nya versionen som paketeras ännu bättre, säger Daniele Schillaci, som är vice vd för Nissan globala ev-division

Nissan har valt att paketera nya Leaf som en helhetslösning med självkörande teknik där bilen kan följa framförvarande bil genom att ta hand om styrning, acceleration och inbromsning. Nissan har också insett att parkering är något som många kunder ser som en jobbig och oinspirerande del av själva körningen. Därför ingår automatisk parkering både längs vägen, i tvärställd parkeringsficka och i garage.

Gareth Dunsmore,Nissan Europas elbilsanvarige, om den nya bilen.

Nissan Leaf, exteriör och interiör

Nissan jobbar också vidare med fjärrstyrning av laddning, temperering och andra funktioner över en app i mobilen samt den så viktiga integreringen med samhället. Det Nissan kallar Vehicle to grid och Vehicle to home, där bilens elsystem ansluts till nätet för styrd laddning och återladdning i form av elförsäljning när behovet är som störst och priset som högst på nätet. Den kan även ladda och återvalda mot hemmet med Nissans interface mot husets elsystem.

Förarmiljön i nya Leaf

Ytterligare en viktig funktion i nya Nissan Leaf är e-pedal, en lösning som i stil med VW e-Golf gör att föraren styr både acceleration och inbromsning med gaspedalen. Bilen bromsas i takt med att pedalen lyfts från ett casting-läge i mitten.

Hiroto Saikawa, vd för Nissan vid världspremiären i Tokyo

Nissan Pro Pilote automatisk parkering:

 

Lite mer tekniska upplysningar om nya Nissan Leaf

Det kommer ett större batteri på 60 kWh under senare delen av 2018. Det batteriet kommer att göra bilen tyngre.

Nya Leaf är förberedd för Chademos kommande snabbladdare på 150 kW. Rättelse här: Den kommer att fungera med de nya snabbladdarna, men batteriet kan bara ta emot maximala 50 kW.

De räckviddssiffror vi fått vid presentationen är: 400 km (japansk standard), 378 km (NEDC) och 150 miles (amerikansk standard).

Motorns effekt är 110 kW (150 hk) och den har ett vridmoment på 320 Nm.

Bilen får en tjänstevikt på 1 535 kg, en längd på 4 480 mm, en bredd på 1 790 mm och höjden är 1 535 mm. Hjulbasen är 2 700 mm.

Laddtiderna är 16 timmar (vanligt 220 volt vägguttag 3kW), 8 tim (Wallbox 6,6 kW) och 40 minuter till 80 % med Chademo snabbladdare.

Toppfart: 144 km/t.

Hittills har Nissan sålt mer än 283 000 Nissan Leaf.

Bilar utrustade med navigation får också Apple CarPlay.

Nya Leaf är förberedd för Chademos planerade 150 Kw-laddare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre + 14 =