CUPRA jobbar hårt på att profilera sig som prestandamärke och presenterar nu Formentor VZ5. En toppmodell i Formentor-serien med prestanda som lyfter varumärket till en helt ny nivå. Körglädje på banan är garanterad med ett avancerat system som lager maximal kraft på den axel där det ger bäst köregenskaper (fram eller bak) samt mer kart på yttre bakhjul vid kurvtagning (torque vectoring). Bilen har även ett ”Drift”-läge och Akebono-bromsar, dessutom tillverkas den endast i en begränsad upplaga på 7.000 exemplar. En garanterad ögonöppnare när du möter en bilälskare.
Länk till vår provkörning av Cupra Formentor
- CUPRA Formentor VZ5 har en femcylindrig 2.5 TSI-motor som levererar 390 hk och 480 Nm.
- Det gör VZ5 till ett prestandafenomen och det yttersta uttrycket för förbränningsmotorprestanda, accelerationen från 0 till 100 km/h går på snabba 4,2 sekunder
- Det integrerade momentfördelningssystemet ser till att leverera exakt dos motorkraft till de enskilda hjulen: fram, bak, vänster och höger
- 18” högprestandabromsar med 6-kolvsok från Akebono, exklusiva CUPRA 20″ lättmetallfälgar
- För VZ5 står köregenskaper och körglädje i centrum och körläget ”Drift” lyfter bankörning till en ny nivå
- En begränsad upplaga på endast 7.000 exemplar gör CUPRA Formentor VZ5 än mer unik
CUPRA Formentor är märkets första helt egenutvecklade modell, med introduktionen av CUPRA Formentor VZ5, tar nu den spanska biltillverkaren Formentor till en ny nivå, efter att redan ha visat ett par olika modeller, varav två laddhybrider som är riktigt intressanta för tjänstebilsåkare.
Med fem cylindrar, ännu vassare kördynamik och en förfinad körupplevelse, är CUPRA Formentor VZ5 något alldeles extra och unikt.
– CUPRA Formentor VZ5 flyttar fram gränserna med sin mycket lovordade femcylindriga bensinmotor. Och genom att låta den höga prestandan avspeglas i exteriördesignen, visar den alla bilälskare att VZ5 är det yttersta uttrycket för förbränningsmotorprestanda, säger Wayne Griffiths, VD för CUPRA och SEAT.
Mer om drivlinan
Denna ikoniska raka 5-cylindriga motorn bjuder på direktinsprutning och turboladdning för en toppeffekt på 390 hk i varvtalsområdet 5.700 – 7.000 varv/min, och ett vridmoment på 480 Nm som finns tillgängligt från 2.250 varv/min.
Den femcylindriga radmotorn har ett block av aluminium, är försedd med ett integrerat ventillyftsystem på avgassidan och med ett bränsleinsprutningssystem som med ett tryck på 250 bar bidrar till de imponerande prestandavärdena.
Motorns speciella tändningsföljd (1-2-4-5-3) och det udda antalet cylindrar ger motorn en speciell rytm och CUPRA Formentor VZ5 ett unikt ljud som även det dubbla avgassystemet bidrar till att sätta sin prägel på.
Den femcylindriga 2.5 liters TSI-motorn i CUPRA Formentor VZ5 levererar 390 hk och ett vridmoment på 480 Nm vilket utlovar extra körglädje bakom ratten.
CUPRA Formentor VZ5 är en högprestandabil som för in något nytt, dynamiskt och verkligt kittlande på marknaden.
Den imponerande 2,5-liters motorn är kopplad till en snabbväxlad 7-stegad DSG- växellåda med dubbla kopplingar. Kombinationen innebär att CUPRA Formentor VZ5 klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på kvicka 4,2 sekunder. Topphastigheten ligger på 250 km/h. Det här är värden som borgar för verklig gåshud bakom ratten.
CUPRA Formentor VZ5 är dessutom utrustad med en växlingsindikator som visas när man växlar manuellt. Gröna LED-lampor tänds här i takt med att motorvarvtalet ökar. När motorn närmar sig varvtalsgränsen (7.000 varv/min), börjar de röda LED-lamporna att blinka.
”CUPRA Formentor VZ5 är den mest kraftfulla och sofistikerade varianten hittills av denna högprestanda CUV, och jag är övertygad om att den med sina exklusiva prestandadetaljer kommer att vara rena drömmen för verkliga bilentusiaster” säger Werner Tietz, verkställande direktör för forskning och utveckling hos CUPRA och SEAT, ”Den fantastiska femcylindersmotorn, den smidiga DSG-växellådan med dubbla kopplingar och det karakteristiska motorljudet svarar tillsammans för en bil som saknar motstycke. Och i och med tillägget av en momentfördelare och det nya läget Drift, kan alla bilälskare få uppleva det yppersta när det gäller kördynamik på bana.”
Med de olika körprofilerna för CUPRA Formentor VZ5, som föraren enkelt väljer via CUPRA mode select-knappen på CUPRA-sportratten, kan man ändra bilens karaktär och anpassa den efter körförhållandena. Varje körprofil (Comfort, Sport, CUPRA, Drift, Individual och Offroad) har en förinställd konfiguration som bl.a. påverkar karakteristiken för gasresponsen, växellådan, styrningen, dämpningen, momentfördelningen, ESC och stämningsbelysningen.
Och för CUPRA Formentor VZ5 är chassiregleringen optimerad, inte bara för ökad effekt från den femcylindriga motorn, utan också för att förbättra kördynamiken i alla situationer.
Och för CUPRA Formentor VZ5 är chassiregleringen optimerad, inte bara för ökad effekt från den femcylindriga motorn, utan också för att förbättra kördynamiken i alla situationer.
Mer om chassit
Alla prestandabilar behöver ett chassi som förmår att ge en dynamisk körupplevelse. CUPRA Formentor VZ5 klarar detta genom en sömlös integrering av avancerad chassiteknik som tillsammans framkallar en körkänsla som ingen annan. Grundförutsättningen för att lyckas, är att kunna fullända ingredienserna.
VZ5:an behåller chassitekniken med MacPherson-fjäderben fram och flerlänkad upphängning bak. Men den är sänkt med 10 mm jämfört med CUPRA Formentor VZ 310 hk, vilket gör VZ5 ännu mer dynamisk på vägarna.
Redan från grunden, har ingenjörerna på CUPRA integrerat ett antal tekniska lösningar som lyfter fram bilens karaktär och levererar en intuitiv och inspirerande upplevelse, men med en extra dos energi.
Adaptiv chassireglering (DCC) med 15 nivåer av dämpningskraften ger bästa möjliga inställning på varje enskilt hjul beroende på körförhållanden och vilket körläge föraren valt.
Men inte nog med det. Tack vare fyrhjulsdriften 4Drive, som utvecklats för att komplettera körkänslan, behåller CUPRA Formentor VZ5 också fattningen.
Och där andra bilar tycker det räcker, plussar CUPRA Formentor VZ5 på med fler dynamiska dimensioner för att göra körningen ännu mer medryckande.
För ökat grepp och driv är modellen utrustad med en momentfördelare. Detta elektrohydrauliskt styrda system, som sitter på bakaxeln, arbetar med dubbla kopplingar vilket gör det möjligt att fördela drivkraften individuellt mellan bakhjulen. Det innebär att systemet kan lägga ut olika mycket kraft på vänster och höger bakhjul vid kurvtagning vilket gör CUPRA Formentor VZ5 ännu vassare vid sportig körning i kurvor.
Chassisystemet på CUPRA Formentor VZ5 har gjort det möjligt att lägga till ett nytt körläge; ”Drift”. När man inte kör på allmän väg, kan VZ5 visa upp sin sportiga
Karaktär och stora körglädje extra tydligt. I Drift-läget är den elektroniska stabilitetskontrollen ESC helt bortkopplad, och med hjälp av momentfördelningstekniken kan den fulla kraften dirigeras till ett av bakhjulen för att hjälpa till att trycka bilen genom kurvan.
Och tack vare sitt 18″-bromssystem (375 mm x 36 mm) med 6-kolvsok från Akebono i VZ5:ans exklusiva 20″-lättmetallfälgar, levererar modellen snabbt och effektivt även när maximal bromskontroll krävs. Allt för att vara extra trygg och säker, hur hårt du än måste bromsa.