Kör eldriven offroad så det ryker

Vissa biltävlingar når kultstatus och till dem hör tävlingar som Le Mans, Cannonball och Dakarrallyt. Det senare startade, precis som Cannonball, som en tävling mellan bilintresserade äventyrare och entusiaster men har nu etablerats som en utmaning för biltillverkare och ett skyltfönster för senaste tekniken. Audi satsar stort på eldrivning och väljer att köra Dakarrallyt med en eldriven offroadracer där svenske Mattaias Ekström är en av förarna. Eldrivning med reservation dock, eftersom bilen har en förbränningsmotor som går på bensin och genererar el till den elektriska drivlinan för att få en räckvidd som klarar de längre sträckorna i rallyt utan stora batteripaket. Eldrivningen är i de flesta fall en fördel vid terrängkörning tack vare steglös acceleration och extremt vridmoment redan vid låga motorvarv och låga hastigheter.

Faktum är att Audi redan har en Dakarseger i bagaget tack vare Freddy Kottulinsky, se vår tidigare artikel här. kanske dags för en ny blågul seger med Audi-teknik 2022.

Mattias Ekström

Inför debuten i nästa Dakarrally som startar i årsskiftet 2021/2022, har Audi Sport testat Audi RS Q e-tron i nästan två veckor i Marocko under de mest extrema förhållanden. Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz och Mattias Ekström turades om att köra den avancerade prototypen.

  • Extrema förhållanden under tvåveckorstest i öknen
  • Första testet i sanddynerna för den elektriska drivlinan
  • Andreas Roos: ”Vi har fortfarande mycket kvar att göra innan Dakarrallyt”
Audi RS Q e-tron

Efter tester i Tyskland och Spanien begav sig teamet till öknen och sanddynerna i Marockos värme. Återigen var alla tre förarteamen involverade. Dakarrekordhållaren Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz och Mattias Ekström turades om att köra den avancerade prototypen.

Kartläsarna Edouard Boulanger, Lucas Cruz och Emil Bergkvist var givetvis med. Förare och co-driver är tillsammans en viktig enhet i Dakarrallyt och de måste känna sig bekväma i kupén.

”Det var en av  många saker vi hade på vår att-göra-lista efter testet i Zaragoza”, säger Andreas Roos, ansvarig för fabriksprojekt inom motorsport hos Audi Sport. ”Inför testet i Marocko gjorde vi modifieringar så att föraren och co-drivern får mer utrymme i den trånga cockpiten och kan kommunicera bättre med varandra. Återkopplingen var positiv.”

Audi RS Q e-tron

Förhållandena i Marocko var bitvis extrema. ”Termometern klättrade tidvis över 40 grader, säger Sven Quandt, teamchef för Q Motorsport. Sandstormarna försvårade också testningen. Dessutom uppstod som väntat en del nya problem i de höga temperaturerna, vilket gav avbrott i testningen och som behövde lösas innan nästa test.”

”Vi förväntar oss betydligt lägre temperaturer vid Dakarrallyt, säger Andreas Roos. ”Vi åkte medvetet till Marocko för att testa vårt koncept under de mest extrema förhållanden. Komponenter som t.ex. MGU utvecklades inte för att användas i så höga temperaturer, men även växellådan och andra komponenter har belastats på eller till och med över sina gränser på grund av hettan. De insikter vi har fått i Marocko är ovärderliga, men de visar också att vi fortfarande har mycket kvar att göra innan Dakarrallyt och det är inte mycket tid kvar.”

MGU är en enhet som består av en rad komponenter för den elektriska drivningen och för laddning av batterierna vid retardation. I princip som en motor/generator io en hybridbil, men mer tekniskt sofistikerad och lättare i det hä fallet.

Högspänningsbatteriet, som utvecklats speciellt för Dakarrallyt, är också ett viktigt område. ”Allt handlar om optimal temperaturstyrning och att kunna ta fram batteriets maximala prestanda”, säger Roos. ”Här lär vi oss vid varje test. Det är anledningen till att vi ska till öknen med en elektrifierad drivlina. Vi får otroligt mycket erfarenhet som vi delar med våra kollegor från utvecklingen av våra personbilar.”

Édouard Boulanger, Stéphane Peterhansel

Audi RS Q e-tron är försedd med en elektrisk drivlina med två motorgeneratorenheter (MGU) från Formel E. Högspänningsbatteriet, som är nyutvecklat av Audi Sport, laddas när man kör via en energiomvandlare bestående av en effektiv TFSI-motor från DTM och en tredje MGU.

Parallellt med testet började Audi Sport i Neuburg att bygga den första tävlingsbilen med chassinummer 104. ”Testbilen är en prototyp där allt inte passar perfekt än”, säger Benedikt Brunninger, projektledare för Dakarrallyt inom Audi Sport. ”När det gäller själva tävlingsbilarna siktar vi på absolut perfektion.”

Audi RS Q e-tron

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre + fjorton =