Land Rover Defender som rallybil

”Vi visste från vårt första testprogram med en förproduktion av Defender att vi hade grunden för en rallybil som skulle leverera bra balans och stabilitet under tävlingsförhållanden – avgörande för nya förare men som fortfarande ger stor kapacitet för erfarna förare. Det stora testet skulle alltid vara om våra konkurrenter 2022 höll med, svaret har varit ett otvetydigt ja! Det har varit fantastiskt att se bilens relativa prestanda mot mycket seriös konkurrens i de olika evenemang som valts ut till mästerskapet.”
DAVE MARSH

BOWLER HEAD OF MOTORSPORT

Känner du för att köra rally med en Land Rover så erbjuder Bowler’s Motorsport ett paket för 2023 års brittiska mästerskap i en rally, 2023 UK Championship. Priserna för en komplett ralllybil börjar på £108 334 (plus var (brittisk moms). Detta inkluderar köp och fullt ägande av en helt ny, helt ombyggd rallybil, baserad på den senaste vägregistrerade årsmodellen Defender 90 P300, support genom nio rallyevenemang, inklusive sju konkurrenskraftiga mästerskapsomgångar med full support bestående av ett dedikerat team av tekniker, gästfrihet vid evenemang, professionell vägledning, tillgång till en välfylld reservdelscontainer och supportenhet, plus utbildning. Tävlingsarrangörens anmälningsavgifter tillkommer utöver Bowlerpaketet.

Ett antal ytterligare supportalternativ finns tillgängliga, dessa inkluderar Arrive och Drive där rallybilen helt och hållet hanteras av Bowler under 2023 års brittiska mästerskap; bilar hanteras professionellt, städas, inspekteras, repareras vid behov, förvaras mellan tävlingarna och levereras till varje omgång redo att tävla. Rundturer äger rum i avlägsna områden runt om i Storbritannien så det här alternativet är särskilt attraktivt för tidsfattiga eller internationella förare. Ytterligare alternativ inkluderar licensutveckling och skräddarsydd utbildning som levereras av en professionell rallyförare.

Base Defender Specification:

  • Model Defender 90 P300 SE
  • Engine 2.0-litre 4cyl turbo petrol
  • Power/torque 296bhp/400Nm
  • Transmission Eight-speed automatic, four-wheel drive 
  • 0-60mph 6.7 seconds
  • Top speed 119mph (limited when in Bowler Mode)
  • Economy 24.6mpg
  • CO2 260g/km
  • Fuel Capacity 90 litres
  • Weight 2,065kg
  • Length 4,583mm
  • Width 2,105mm
  • Height 1,974mm
  • Wheelbase 2,587mm
  • Turning Circle 11m 

The Defender Bowler rally car is based on a production car which includes driver convenience features such as InControl Security, Sat Nav, Climate Control and Telematics as part of the donor spec. Hopefully drivers won’t ever need to use reverse cameras but the aircon can be a blessing in hot summer rounds.

Defender Bowler Specification (modifications from base)

Structural Body and Chassis:

  • Monocoque bracing – minimises body movement and supports underbody protection
  • Full internal roll cage integrated with body and linking suspension mounts
  • Internal spare wheel mount integrated to roll cage
  • Rally-spec gearbox cross member
  • Stiffened gearbox mounts
  • Strengthened engine mounts
  • Braced front and rear subframes
  • Front suspension turret brace
  • Rear turret brace
  • Strengthened radiator mounts
  • Adapted chassis and subframe mounts

Performance:

  • Cooling – revised to meet needs of competition use
  • Increased transmission cooling capacity
  • Bowler Sports exhaust system
  • Bowler 18-inch motorsport wheels with increased strength
  • All-terrain tyres
  • Bespoke suspension design with modified subframes, new springs 
  • Bespoke Fox dampers
  • Race steering wheel 
  • High level air intake
  • Front upper wishbone revised to reflect new ride height geometry

Electrical/Systems:

  • ECU system integration with race box
  • ABS/DSC – rally control modifications
  • New integrated wiring harness for new components
  • New rally-spec facia 
  • Navigator control unit for lights/washer/horn

Regulatory:

  • High-level rear marker lights
  • Door and rear windows replaced with polycarbonate
  • Alpine Light replaced by aluminium panel
  • Race sports seats with specific race seat mounts
  • Five-point race harness
  • Integrated and hand-held fire suppression
  • Electrical cut-off switches – internal and external
  • Complete removal of all airbag systems

Design:

  • Front bumper adapted to take new underbody protection
  • Bowler front grille with increased air flow
  • Rear roof spoiler with extended profile and integrated additional lighting
  • Front and rear wing claddings to meet new underbody protection
  • Wheel arch extensions utilising accessory fitment
  • Door lowers – protection pieces on shortened doors

Rally Function:

  • Additional bonnet-mounted windscreen washers – to deal with rally levels of water splash
  • Front driving lights for increased night driving illumination
  • Rally-spec mudflaps
  • Full underbody protection system – 6mm aluminium reinforced design
  • New gear shift position – optimised to sports seats
  • Column-mounted gear shift paddles – unique to Bowler
  • Rear door manual release mechanism
  • Wheel arch lines – increased strength to meet rally requirements

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

ett + 9 =