Land Rover hårdtestar kommande eldrivna Range Rover i Saudi Arabiens öken

Land Rover har idag laddhybrider men siktar på att även kunna erbjuda eldrivna bilar och då med väl så bra terrängegenskaper som dagens modeller. Range Rover Electric-prototyper befinner sig för närvarande i ett av världens mest oförlåtande klimat och genomgår de mest intensiva tester som någon Range Rover någonsin har utstått.

Som en del av den ansträngande utvecklingen av den första helelektriska Range Rover, är Förenade Arabemiraten provplatsen för en brännande ökenbedömning. Fordonets prestanda och effektivitet utmanas hårt för att säkerställa att hela drivlinan är tillförlitligt temperaturkontrollerat och byggt för att stödja livslängd och optimal räckvidd.

Range Rover utsätter sitt nyaste och mest intelligenta värmeledningssystem för intensiva tester i skoningslösa temperaturer på 50C och upp till 90 procents luftfuktighet. I en testmiljö som alla Range Rovers utsätts för finns det ingen plats som är mer utmanande för ett klimatsystem. Från dynamiska ökenklättringar till soldränkta stadscykler, ingenting lämnas outforskat i jakten på maximal komfort och fordonskapacitet.

Range Rover Electric sägs komma att leverera imponerande effektivitet och överträffa den termiska testprestanda som registrerats för alla Range Rover på sand. Trots alla begränsningar bibehölls exemplarisk termisk prestanda kontinuerligt under intensiv, långvarig ökenkörning.

Ett varmt klimat är ett av de mest utmanande för alla batteridrivna elfordon, på grund av behovet av att kyla kupén och optimera batteriets prestanda genom att klimatiska det till optimal temperatur på samma gång. Den extra utmaningen med att köra på sand kräver kontrollerat vridmoment vid låga hastigheter, så våra specialutvecklade system för att reglera kraften till drivhjulen och värmestyrning fungerar i harmoni för att säkerställa att bilens köregenskaper inte påverkas. Våra tester har visat att Range Rover Electric i detta klimat, när man upprepade gånger kör motsvarande 100 meter uppför på fin sand, matchar prestandan hos sina ICE-motsvarigheter; i vissa fall till och med överträffa dem – tack vare introduktionen av dessa nya funktioner.

Range Rover Electric drar nytta av mer än 50 år av banbrytande innovationer för att leverera lugn och komfort i alla terränger. Denna cykel av robusthet och hållbarhetstestning bekräftar Range Rovers ”gå vart som helst” in i sin elektriska era. Range Rovers intelligenta elektriska drivsystem och avancerade terrängrespons skapar en sömlös upplevelse bortom Dubais metropol och in i öknen utan att tveka – utrustad med förtroendeingivande förmåga, säger Thomas Müller, Verkställande direktör, Produktteknik.

Välbalanserad viktfördelning och ett avancerat fjädringssystem bibehåller kontroll och stabilitet utan ansträngning genom sanden och presterar med ultimat lugn. Kompromisslösa köregenskaper ger omedelbart vridmoment som möjliggör snabb acceleration, lyhördhet och en förfinad körning även i sand och olika dynformationer.

Range Rover Electrics nya intelligenta antispinnsysteme fördelar kraften direkt till varje enskild styrenhet för elektrisk drivning, vilket minskar reaktionstiden vid varje hjul från cirka 100 millisekunder till så lite som 1 millisekund, vilket ger förbättrad dragkraft under körning på fin sand.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

4 × tre =