Eldrivning med ny teknik och 490 hk för klassisk Defender

Brittiska BEDEO har lanserat något de kallar Reborn Electric: Icons. Först ut i deras serie av elbilsombyggnader av ikoniska fordon är klassiska Land Rover Defender. 

Bedeoas ombyggnad görs med navmotorer (in-wheel motors, IWM), vilket betyder att Defendern kan fungera som ett helelektriskt fordon, med bibehållen fyrhjulsdrivning som samtidigt kan styras på ett smart sätt för bästa fäste. Varje hjul drivs med sin egen motor och elektroniken känner av fästet och kan skicka mest kraft till de hjul som har bäst fäste. Lite som dagens antispinnsystem, men här bromsas inte de spinnande hjulen utan kraften distribueras till de hjul som har bäst fäste.

Utrustad med ett 75 kWh-batteri, har denna Defender-konvertering en uppskattad WLTP-räckvidd på 247 km (153 miles). I kombination med en standardladdare på 22 kW och 50 kW snabbladdning som tillval, ger den 100 procent laddning mellan 90 minuter och fem timmar. Den sammanlagda effekten av de fyra elmotorerna uppges till 360 kW, vilket motsvarar 490 hk.

Konverteringen till elbil med navmotorerna, batteriet och laddaren har ungefär samma vikt som den gamla, trötta dieselmotorn som har tagits bort i konverteringsprocessen

Med sin navmotorteknologin, utvecklad av koncernföretaget Protean Electric, utökar BEDEO sina elektrifieringslösningar till ett bredare utbud av personbilar

BEDEO har för avsikt att arbeta med partners runt om i världen för att tillsammans erbjuda det bästa eftermonteringssystemet för Iconic-bilar tillsammans med anpassnings- och renoveringsmöjligheter. 

Tekniken är inte begränsad till ett specifikt fordon framför ett annat. Även om Defender är först ut, kan BEDEO:s IWM-teknik användas i alla fordon och tillgodose alla kunders specifika önskemål och behov.

”Ägare till klassiska bilar har varmt anammat idén att konvertera sina älskade fordon till att drivas med el genom EV-konvertering. Men hittills har ingen vågat sig på att använda in-wheel motorer för att utnyttja fördelarna med viktminskning och tekniska förbättringar, säger Osman Boyner, grundare och VD för BEDEO.

”Genom vårt Reborn Electric: Icons-program är vi fast beslutna att behålla den ursprungliga bilens tjänstevikt, charm och kördynamik samtidigt som vi säkerställer enkelt underhåll och levererar fördelarna med elektrifiering. För Defender och andra modeller som kommer innebär detta noll avgasutsläpp, noll buller och bevarandet av den nostalgiska, klassiska körupplevelsen som vi alla värnar om, nu redo för 2000-talet utan att offra något av bilarnas unika egenskaper och charm eller lägga till onödig, skrymmande vikt.

BEDEO:s Reborn Electric-lösningar sträcker sig längre än till Land Rover Defender, med planer på att inkludera andra ikoniska fordon i initiativet. Positionerad som en global aktör i elektrifieringslandskapet med huvudkontor och FoU-verksamhet i Storbritannien och tillverkningsanläggningar i Turkiet och Kina, markerar BEDEO ett betydande steg framåt med programmet Reborn Electric: Icons, med detta drag i linje med företagets övergripande uppdrag att erbjuda praktiska, hållbara lösningar för flottor och individer som anammar el- och hybridfordon.

Företaget grundades 2009 av Osman Boyner och har sitt huvudkontor i brittiska Farnham. Idag har BEDEO Group, som består av BEDEO och Protean Electric, tillsammans över 300 patent och OEM-tillverkningsuppgifter inom säkerhet, produktion och homologering. Med fokus på nästa generation av koldioxidlösningar fortsätter BEDEO Group att utveckla IP-teknologi för att leda vägen mot en renare, mer uppkopplad framtid.

Så här beskriver BEDEO Land Rover Defenders förvandling till elbil och det låter underbart för en sann Defender-älskare:

”Reliability – Limited to no maintenance required, with all

sensitive parts removed.

Comfort – Enjoy the countryside silently, without the

emissions and smell of diesel”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × fyra =