Land Rover släpper 25 klassiska Defenders

Få bilar har samma kultstatus som Land Rover Defender. Då menar jag den klassiska modellen med ram och stela axlar. En bil vars rötter går tillbaka till 40-talet. Modellen ersattes för tre år sedan av en bil med endast namnet gemensamt med föregångaren. Helt klart en mycket bättre bil i allt, bortsett just kultstatusen. Nu öppnas ett unikt fönster för alla entusiaster som vill ha en ”äkta” Defender av klassiskt snitt men av årsmodell 2022. Land Rover kommer att erbjuda 25 nytillverkade bilar.

I sju decennier har Land Rovers utforskat vägar, spår och terräng, som kan beskrivas som otillgängliga. Detta firas nu genom att Land Rover Classic släpper 25 exklusiva expeditionsinspirerade Classic Defender Works V8 Trophy II-fordon Varje fordon har ett unikt kamouflage som representerar 23 platser som den brittiska ikonen har tacklat över 70 år av äventyrshistoria, inklusive platser från The Camel Trophy, The First Overland till G4 Challenge. Designen har också ett antal dolda Land Rovers och deras ikoniska form i siluett för ägare att identifiera. (Hmm, här kan man ana ett visst inflytande från konkurenten JEEP som har haft sina eastereggs i många år

Förutom möjligheten att köpa ett unikt samlarfordon inbjuds kunder att delta i den andra exklusiva tredagars Land Rover Trophy-tävlingen. Land Rover Trophy låter likasinnade kunder knyta varaktiga vänskaper, skapa minnen och skapa sin egen patina på en oförglömlig händelse. Kunder kommer att få vägledning från experter för att tävla i en serie poängbaserade terrängutmaningar, inspirerade av Land Rovers berömda globala äventyr. Efter tre dagars tävling kommer ett lag att köra hem med ett stort pris. Kunderna kommer att skapa bestående minnen och bekanta sig med sina fordon på det mest fantastiska sätt som är möjligt.

De unika kamouflerade Classic Defender Works V8 Trophy-modellerna som hedrar Land Rovers all-terräng-arv, kommer att skapas med Defender-modeller från 2012-2016, avskalade och ombyggda för hand till krävande standarder och förbättrade höga specifikationer, utvecklade exklusivt av vårt engagerade team på Land Rover Classic.

Defendern har erövrat terräng över hela världen. Vår senaste Classic Works V8 Trophy II hedrar detta expeditionsarv i sin unika exteriördesign och hyllar några av dessa fantastiska platser. Vart och ett av de 25 tillgängliga fordonen är ett arbete av kärlek, hämtat, monterat och remastrat av vårt passionerade specialistteam. Förutom att ta emot ett mycket samlarfordon kommer våra ägare att ha den unika möjligheten att använda sin Land Rover på det ultimata testet i ett skräddarsytt Land Rover Trophy-evenemang.

MICHAEL VAN DER SANDE

VD, JAGUAR LAND ROVER SPECIALFORDONSVERKSAMHET

Bilarna utrustas med Land Rovers 5,0-liters V8 bensindrivlina, som producerar 405 hk och 515 Nm i vridmoment och en åttastegad ZF-automatlåda. Varje modell genomgår en omfattande ombyggnad med uppgraderad fjädring, bromsar och styrförbättringar. Den kommer att erbjudas som 90 och 110 Station Wagon karosser samt en 110 Double Cab Pick-Up för första gången på en Trophy-modell. I produktionen av de 25 bilarna kommer Land Rover Classic endast att skapa fem dubbelhyttspickuper, medan de återstående 20 fordonen fördelade på 90 och 110 karosserier för kombi.

Bilen lackas i färger med mer spännande namn som boostar bilens globala äventyrsfeeling.  Grunden är i Fuji White med ett kontrasterande Narvik Black-tak och Gloss Black exteriörelement. I övrigt läggs det stort engagemang i små detaljer inklusive nitar, skruvar och ventiler. Glanssvarta 18-tums sågtandsmetallfälgar kompletterar temat. Framtill rymmer en skyddande A-ram en vinsch framför ett skräddarsytt frontgrill. Den svarta motorhuven har en satinfinish för att minska bländning i ljusa förhållanden, medan en kraftfull 1,27 m LED-ramp i full bredd slår hål i mörkret.

Classic Defender Works V8 Trophy II har ett vadardjup på 500 mm, en bakre bogserögla (andra kan ju behöva hjälp) och är försedd med en extern störtbåge för extra säkerhet. En bakre stege ger tillgång till expeditionensbilens takräcke medan subtila detaljer inkluderar Land Rover Trophy-emblem och vit logotyp på stänklapparna.

Recaro sportstolar är utförda i högkvalitativt svart och vitt Windsor-läder med kontrastsömmar, som kombinerar stöd och komfort. Läderklädsel sträcker sig till instrumentbrädan, dörrarna och inklädnaden, vilket säkerställer en handgjord finish genomgående.

Land Rover Classics moderna infotainmentsystem med integrerad navigering och anslutning till mobila enheter säkerställer att de senaste multimediaalternativen finns i den autentiska instrumentbrädan. Land Rovers ergonomiska pistolväxel för ZF automatisk växellåda är också monterad.

För att avsluta interiören är en skräddarsydd Land Rover Trophy urtavla av Elliot Brown monterad i den centrala delen av instrumentbrädan, med ett unikt utseende som speglar den yttre kamouflagedesignen. Elliot Brown förser återigen Trophy-ägare med en exklusiv, tuff Competitor’s Edition-klocka. För de som inte har turen att säkra ett av fordonen i den begränsade upplagan, släpper Elliot Brown 1 000 klockor inspirerade av Land Rover Classic Defender Works V8 Trophy II.

Slutligen, för dem som vill förbättra sin egen Defender med en del av Works V8 Trophy II-estetiken, kommer Land Rover Classic att erbjuda Trophy-influerade äkta tillbehör som kommer att tillkännages senare under 2022.

90, 110 och 110 Double Cab Classic Defender Works V8 Trophy II-derivaten finns nu att köpa direkt från Land Rover Classic, med priser från 225 000 £ för en 90 i Storbritannien.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

13 + två =