Maxad AMG-Mercedes som laddhybrid med 843 hk

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE (weighted, combined consumption: 7.9 l/100 km; weighted, combined CO2‑emissions: 180 g/km; weighted, combined electrical consumption: 12,0 kWh/100 km); exterior: jupiter red; interior: exclusive leather nappa black.

Mercedes-AMG släpper sin första laddhybrid. En bil med fokus på prestanda med lägsta möjliga bränsleförbrukning. Ett lätt batteri som bara ger en räckvidd på 12 km innan förbränningsmotorn går in är valt för att hålla nere vikten, men ändå kunna ta tillvara fördelarna med hybriddrift. Med både en 4-liters V8 motor och en elmotor får Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE hela 843 hästkrafter. Det gör den till företagets kraftfullaste bil hittills. Accelerationen 0–100 går på hisnande 2,9 sekunder. Priserna börjar på 2.035.000 kronor.

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE (weighted, combined consumption: 7,9 l/100 km; weighted, combined CO2‑emissions: 180 g/km; weighted, combined electrical consumption: 12,0 kWh/100 km); exterior: AMG Special Edition, AMG green hell magno; interior: exclusive leather nappa titan grey pearl/black, yellow contrast stitching, AMG performance seats

Elektrifieringen har nått prestandaexperterna på Mercedes-AMG på allvar. Nu är det säljstart för den första laddhybriden från varumärket: Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE.

Bilen har en 4.0-liters V8 dubbelturbo på 639 hk, en elmotor på 204 hk, ett specialutvecklat AMG-batteri och fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ fyrhjulsdrift. Tillsammans ger detta en systemeffekt på 843 hästkrafter och ett totalt vridmoment på 1400 Nm. Det gör detta till den starkaste bilen någonsin från AMG. 

0-100 går på 2,9 sekunder och 0-200 på 10 sekunder. Toppfarten är 316 km/tim.

Batteriet på 6,1 kWh kan användas för att ge bilen utsläppsfri körning i ca 12 km, men det primära syftet är att ge prestanda utan ökade utsläpp. Vid blandad körning, läs extremt försiktig blandad körning, drar bilen bara 0,79 l/milen (WLTP) vilket är siffror som sällan skådats i bilar med prestanda i den här klassen. Utnyttjar man alla hästarna lät förbrukningen öka, även om den blir rekordlåg för att vara en fyrhjulsdriven bensinbil med 843 hk.

De svenska priserna börjar på 2.035.000 kr. De första exemplaren kommer hit senare i vår.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

6 + 4 =