Den är brutal. Den är tekniskt sofistikerad. Den har en grundkonstruktion med rötter i 1800-talet. Den har ett namn med rötter i Kritatiden för 100 miljoner år sedan. Den är en europeisk Ford tillverkad i Sydafrika med inspiration från den fräckaste amerikanska pickupen idag. Den är den roligaste pickupen att köra och den är den sämsta pickupen när det gäller last- och dragvikt. Det handlar om nya Ford Ranger Raptor.
Ford Ranger Raptor är en mer rumsren version av Fords tävlingspickuper. En bil som byggts för bästa terrängegenskaper och riktigt bra komfort där lastvikter och dragvikter offrats. I grunden är den en pickup byggd på en klassisk stegram med individuell hjulupphängning fram och stel bakaxel. Lite som en T-Ford med andra ord.
Motorn är betydligt modernare och skulle mycket väl kunna platsa i en renodlad sportbil. Den här pickupen har en 3,0-liters bensin-V6 med dubbla turboaggregat och växellådan är en tiostegad automat. Allt utvecklat och paketerat av Fords Performance-avdelning.
För en hard core pickupfan blir det lätt lite väl mycket snack om prestanda, sport och performance när man läser Fords presentation av den nya pickupen. Det är lätt att skaka av sig hela idén med en bensindriven pickup med skruvfjädrar som en bil för den som vill skapa en image av äventyr och macho-livsstil under sitt sökande i Stockholms nattliv. En image som Ford förstärker med allehanda tuffhetsattribut som skärmbreddare och grill á la ett jättegap på en dionsaurie, vilket i och för sig matchar namnet.
Skakar vi av oss allt det där och ger oss ut i skogen med bilen så är det första intrycket förarmiljön som faktiskt är riktigt seriös med Fords sportstolar och en bra instrumentering med en stor mittdisplay för navigation, underhållning och en rad olika inställningar. Hela förarmiljön är lika påkostad när det gäller designen som bilen i övrigt. Stora sömmar och en inredning som går rött och svart på testbilen. Ratten är en av de trevligaste jag upplevt med lagom grov och lagom liten rattkrans.
Stolarna fungerar i en bil man ofta kliver in i och ur trots att de är ordentligt skålade sportstolar. Långfärdskomforten är bättre än i alla andra europeiska pickuper. När mörkret faller blir bilen än mer professionell. Instrumenteringen går att dimma till ett riktigt behagligt läge och strålkastarna är bästa tänkbara med matrixteknik, vilket betyder att de bara dimmar en lite yta där en mötande eller framförvarande bil finns. Riktigt bra i områden med mycket vilt, men inte så viktigt på Stureplan i kungliga huvudstaden.
Vi har kört Forden som supportbil vid några entreprenadarbeten en bit från allmän väg, och här visar den verkligen sin styrka när det gäller terrängkörning. Den har tre låsbara differentialer, en i varje axel och en mellan axlarna, vilket betyder maximal kraft till alla fyra hjulen. Den har ett lågväxelläge där bilen blir urstark med den moderna bensinmotorn som ger 292 hk och har ett vridmoment på 491 Nm. En motor som imponerar med ovanligt låg bränsleförbrukning, i klass med en diesel, och bra vrid redan från låga varv tack vare konstruktionen med dubbla turboaggregat. På lösa underlag tar den sig fram helt suveränt och den robusta långslagiga fjädring blir nyckeln till att ha kontakt med underlaget när det är väldigt ojämnt. Skulle man nu av någon anledning ha bråttom i terrängen så är samma robusta hjulupphängning med skruvfjädrar och kraftiga Fox-stötdämpare riktigt bra.
Den råstarka motorn och den mjuka 10-stegade automaten gör bilen lättkörd i terrängen och väldigt komfortabel på landsväg. I båda fallen är den lagom mjuka och långslagiga fjädringen något som imponerar. Samtidigt som detta är bilens starkaste kort så är det även en akilleshäl. De flesta som köper en pickup mer eller mindre kräver en tillåten dragvikt på 3,5 ton och en tillåten lastvikt på 1 ton. Ranger Raptor får dra 2 410 kg och lasta 626 kg.
Kort sagt så gäller gamla sanningar i stil med att den som vill vara fin får lida pin. Fordens flärd går ut över dess arbetskapacitet men vi kan egentligen bortse från det. Ford Ranger Raptor är en unikt välbyggd pickup med extremt bra terrängegenskaper och den passar definitivt bättre för den som vill ha ett supportfordon till skogs- och jordbruksmaskiner eller en komfortabel skogstaxi under jakten. Skulle någon ge sig ut med en tamare pickup och köra fast i skogen eller på fältet så är Raptorn fullutrustad med bra drag/bogseringsöglor både fram och bak. Ingenting har egentligen lämnats åt slumpen här.
Tittar vi på säkerheten så är Ranger Raptor även i topp här. Ford Ranger i förra generationen var första pickupen att få fem stjärnor i EuroNCAP och det lär förmodligen gälla både den här modellen och de enklare versionerna från både VW och Ford. Elektroniskt förarstöd, som autobrom, filhålllare med mera, finns och är helt likvärdigt med andra moderna personbilar. Här finns till och med trötthetsvarnare om nu någon skulle bli trött bakom ratten i den här vilda pickupen. Dessutom finns här en rad olika körlägen från snälla Eco till elaka Baja. Baja är ett amerikansk ökenrally för pickuper, om du nu inte visste det. Körlägena påverkar både växling, gasrespons, styrrespons och framför allt inkoppling av differentialspärrar. Det senare kan även göras manuellt.
Fakta. Ford Ranger Raptor
Biltyp: Fyrhjulsdriven femsitsig pickup.
Motor: 3,0-liters V6 bensin med dubbla turbo.
Toppfart: ca:180 km/tim.
Effekt: 292 hk.
Vridmoment: 491 Nm.
Acceleration: 0–100 km/tim på ca: 6 sekunder.
Växellåda: 10-stegad automat.
Markfrigång: 23,2 cm.
Max vaddjup: 85 cm
Max sidolutning: 30 grader.
Max frigångsvinklar fram/bak: 31/27 grader.
Markfrigång: 23,2 cm.
Tjänstevikt: 2 504 kg.
Max totalvik: 3 130 kg
Max släpvagnsvikt: 2 410 kg.
Max tågvikt: 5 370 kg (minskar lastvikten till 456 kg vid fullastat släp).
Längd/bredd/höjd: 538/203/192 cm.
Lastutrymme: 1 564 mm långt, 1 223 mm brett mellan hjulhusen.
Förbrukning: Uppgiven:13,8 liter/100 km (WLTP). Under testperioden: 12,7 l/100 km
Koldioxidutsläpp: 315 g/km (WLTP).
Pris från: 715 900:_ exkl moms.
Skatt/år: 30 790:- kronor per år de tre första åren.
Titta också på: Ford F150, Toyota Hilux GR, VW Amarok V6.