Mer flärd i seriösa nya Toyota C-HR

Toyota har länge stått för förnuft och låg bränsleförbrukning. Med tiden har prestanda och köregenskaper tagit en allt viktigare roll i Toyotas produktportfölj där miljöhänsyn fortsatt varit en ledstjärna. Nu tar Toyota design och förarmiljö till viktiga komponenter när de skapat nya C-HR som en liten SUV med coupéstuk och smart energieffektiv drivlina med antingen fyrhjulsdrivning, klassisk hybriddrivlina eller laddhybridteknik.

Toyota C-HR är mer av en designikon än en förnuftig familjebil och det går igen både i interiören och exteriören. Samtidigt som Toyota flirtar med de som vill ha mer flärd än förnuft fokuserar man på miljöarbetet med mycket återvunnet material, plastflaskor fiskenät med mera. C-HR, står för ”Coupe High Rider”, vilket betyder att man beskriver bilen som en SUV med coupedesign. En bil med bra plats för de två i framsätena men mindre utrymme och sämre sikt i baksätet. 

Flärdfullt

Jämför vi nya C-HR med dagens modell så är konceptet detsamma, en kompakt SUV med hög markfrigång och en design som sticker ut i vimlet av bilar stöpta i nästan samma form. Under ytan är det samma gamla hederliga Toyota med världens bästa hybriddrivlina kryddat med en ny interiör där fokus har lagts både på en seriös förarmiljö och en mysig atmosfär med de nu så populära LED-slingorna på en rad olika ställen och med oändliga inställningsmöjligheter.

– När det gäller förarmiljön gick vi ut brett och frågade både kunder och andra bilägare vad de såg som viktigt och många sa att de ville ha fokus på det väsentliga, säger Fiona Coulter som är ansvarig för bilens prestandautveckling och har jobbat med utvecklingen av interiören och förarmiljön.

Dagens digitala instrumentpaneler ger utrymme för att utforma panelen efter egna önskemål och Toyota har valt att utnyttja den möjligheten för att även erbjuda en avskalad minimalistisk panel framför allt för den som kör mörkerkörning i långa pass. 

Smart och seriöst

Överhuvudtaget så är det första intrycket av bilen att Toyota har skapat en bil för den som kör långt, mycket och i alla väder. Bra förarmiljö, bra stolar och en smart fyrhjulsdrivning som tillsammans med hög markfrigång ökar både trygghet och framkomlighet vintertid.

Drivlinorna som är aktuella för Sverige är en 2,0-liters laddhybrid jämte 1,8- och 2,0-liters elhybrider. Systemeffekterna är 140 hk/ 103 kW för 1,8-liters hybrid med framhjulsdrivning, 198 hk/145 kW för 2,0-liters hybrid med fyrhjulsdrivning och 223 hk/164 kW för laddhybriden med 2,0-liters motor och framhjulsdrivning. Fyrhjulsdrivningen har åstadkommits genom att en extra elmotor med en effekt på 41 hk/30 kW monterats bak, medan den främre elmotorn har en effekt på 111 hk/83 kW. Laddhybriden har en elmotor med en effekt på 163 hk/120 kW och 1,8-hybriden har en elmotor med en effekt på 94 hk/70 kW. 1,8-litersmotorn har en effekt på 98 hk/72 kW medan 2,0-litersmotorn har en effekt på 152 hk/112 kW i båda versionerna. 

Prestanda

Accelerationen 0-100 km/t anges till 9,9, 7,9 respektive 7,4 sekunder för modellerna där 2,0 laddhybrid är snabbast. Förbrukningen (WLTP) anges till 4,9 l/100 km för 1,8, 5,2 l/100 km för den fyrhjulsdrivna versionen och 0,9 l/100 km för laddhybriden. Den senare siffran ska tas med en hel skopa salt då min bedömning är att man hamnar någonstans runt 4,4 l/100 km om man kör slut på en full tank och ett fulladdat batteri i en och samma körning.

Hållbarhet och miljötänk

Jämfört med sin föregångare har nya Toyota CH-R dubbelt så mycket återvunnen plast, vilket även inkluderar ett nytt tyg för stolsklädseln som är tillverkad av återvunna PET-flaskor. Stötfångarna är formsprutade i ett nytt förfärgat hartsmaterial, en innovation som förväntas spara hundratals ton CO2. Ytterligare besparingar har uppnåtts genom att införa en ny automatiserad lackeringsprocess med vattenbaserade färger. Design- och teknikåtgärder har även implementerats för att minska bilens vikt, inklusive ett nytt höghållfasthets stål och en ny panoramatakdesign vars ytbehandlade glaskonstruktion håller värmen inne i kupén på vintern och mildrar uppvärmning av kupén i soligt sommarväder. En teknik som innebär 5 kilos viktbesparing samt förbättrar takhöjden med 3 cm då man slipper traditionellt solskydd.

Alla versioner av nya Toyota C-HR kommer att dra nytta av den senaste Toyota Safety Sense-portföljen med aktiva säkerhets- och förarassistansfunktioner. För extra bekvämlighet kan flertalet programvaruuppdateringar ske trådlöst. Förarstödssystemet inkluderar funktioner som automatisk accelerationsdämpningsassistans för att undvika en kollision eller mildra konsekvenserna om en kollision trots allt skulle inträffa. Proactive Driving Assist (PDA) är en annan ny funktion utformad för att undvika olycksrisker vid körning i låg hastighet. Systemet tillhandhåller även Steering Assist, för mjukare kurvtagning. Ytterligare avancerade förarstödssystem finns tillgängliga så som filbyteshjälp med Front Cross Traffic Alert, en förarövervakningskamera och ett automatiskt helljus-system som med hjälp av kamerakontroll justerar ljusfördelningen. 

TOYOTA C-HR PREMIERE EDITION 

Nya Toyota C-HR kommer att introduceras med två specialversioner som erbjuder de högsta nivåerna av utrustning och design.

GR SPORT Premiere Edition kommer att lägga till GR SPORT-stylingdetaljer, inklusive ett G-mönster för grillen, specialdesignade 20-tums lättmetallfälgar, GR-emblem, ”Liquid Black” ornament på mittkonsolen och sportframsäten med GR-logotypen präglade på nackstöden. Den nya tvåtonslacken med Precious Silver som bas kommer att vara signaturfärgen. Utrustningsspecifikationen inkluderar en head-up display och JBL premiumljudsystem.

ExecutivePremiere Edition har en ny svavelfärgad tvåtonslack som signaturfärg. Kupén har perforerade lädersäten med kontrasterande gula sömmar, en head-up display och panoramaglastak. 

Ytterligare färgalternativ kommer att finnas tillgängliga för båda utgåvorna av Premiere Edition.

Svenska priser på nya Toyota C-HR beräknas vara tillgängliga under hösten 2023 och första kundleveranser sker i början av 2024.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

16 − två =