Renault siktar högt med ny toppmodell

Namnet Rafale är från franskan och refererar till vinden men har även en referens till Renaults historia inom flygindustrin med flygplanet Caudron-Renault-Rafale, som hade en rekordhastighet på 445 km/h på sin tid (1934). Renault Rafale är det första fordonet som är helt designat enligt det nya designspråket som Gilles Vidal, chef över Renaults design, infört. Det visar på en ny design-era för Renault. Viisionärt, modigt och helt i linje med sin tid där allt bara går rör sig snabbare och snabbare framåt, säger Renault.

Rafale är utrustad med den senaste tekniken och lanseras till en början med en 200 hk E-Tech full hybrid motor. Bilen är byggd för att Renault ska ta nya marknadsandelar bland under som vill ha mer teknik och vill betala för större och mer högpresterande bilmodeller. Framför allt när det gäller Rafael E-Tech 4×4 300 hk motor som lanseras i ett senare skede. 

Rafale är byggd på Renault-Nissan-Mitsubishi alliansens senaste generations CMF-CD plattform. Bilens design skapades från ett blankt papper, och har fått ett helt nytt designspråk av Gilles Vidal, Renaults designchef.

Bilen är 4,71 meter lång och 1,85 m bred som gör att den hamnar i D-klassen storleksmässigt. Höjden är 1,61 meter som gör den till en sportig SUV. Hjulbasen är lång, (2,74 meter, samma som i nya Espace). Den bakre vindrutan lutar 17 grader vilket ger ett sportigt och aerodynamiskt utseende.

Inuti Rafale finns ett helt nytt mörk-tonat glastak; Solarbay. De två Open R skärmarna på instrumentpanelen är inte alldeles nya men grafiken är ny. Sätena är i påkostade med high-tech smarta armstöd för passagerarna bak och valet av färger och material är nytt.

Helt nya Rafale är byggd på den flexibla CMF-CD plattformen som erbjuder en mängd möjligheter för växellåda, motorer och teknisk utrustning. E-tech full hybrid motorn på 200 hk (bensin) som är kombinerad med en multimode automatlåda har lång räckvidd och CO2-utsläppen är bland de lägsta i segmentet. Längre fram kommer Rafale E-tech 4×4 300 hk-version.

Vid sidan av Megane E-Tech Electric, Austral och helt nya Espace är nya Rafale en del av Renault-märkets strategi i C- och D-segmenten, som fokuserar på bilmodeller som erbjuder kvalitet och högteknologisk utrustning.

Mått och vikt:

Längd: 4,71 m

Bredd: 1,86 m

Höjd: 1,61 m

Hjulbas: 2,74 m

Främre överhäng: 942 mm

Bakre överhäng: 1029 mm

Markfrigång: 170 mm

Vikt: från 1653 kg

Bagageutrymme: 530 VDA dm3 

Motorer:

E-Tech full hybrid 200 hp

ICE engine: 1.2 L 96 kW (130 hp) och 205 Nm

Elmotorer: 50 kW and 205 Nm / 25 kW och 50 Nm

Batteri: 2 kWh / 400 V

Växellåda: multimode automatic dog box

E-Tech 4×4 300 hp – Lanseras senare.

Helt nya Renault Rafale 200 hk E-tech fullhybrid lanseras under våren 2024 (beroende på marknad)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

20 + tio =