Mercedes G-klass, riktigt seriös eldriven terrängbil

Mercedes G-Klass har länge varit en seriöst vårdad och utvecklad terrängbilsikon som älskas av alla från militären till rika kineser och oljeshejker. Nu har Mercedes överträffat sig själva med en eldriven terrängbil som lovar bättre terrängegenskaper än konkurrenterna. Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology har alla de egenskaper som gjort G-Klass ikonisk – inte minst den karakteristiska designen. Med fyra individuella elmotorer får bilen nu till och med ännu bättre terrängförmåga än sina syskon med konventionella drivlinor.

Nya Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology är en symbol för hur man kan kombinera tradition och nytänkande. Den eldrivna versionen av G-Klass har, som sig bör, den klassiska siluetten med skarpa vinklar och är byggd på samma typ av ramkonstruktion som alla föregångare sedan premiären 1979. Här är dock konstruktionen modifierad och förstärkt för att också rymma den elektriska drivlinan. Med det 116 kWh stora batteriet monterat i ramen får bilen också en låg tyngdpunkt. Batteriet skyddas av en 26 mm tjock och 57,6 kg tung platta som är fäst i ramen med fler än 50 stålskruvar.
Bilen har även kvar kombinationen med dubbel länkarmsfjädring fram och stel bakaxel, den sistnämnda helt nyutvecklad.

Fyra motorer och elektroniska diffspärrar

Den elektriska drivlinan på bilen är helt unik. Fyra elmotorer på tillsammans 587 hk och 1 164 Nm är monterade på ramen i anslutning till var sitt hjul. Räckvidden anges till upp till 473 km enligt WLTP. Batteriet kan laddas med upp till 200 kW DC och 11 kW AC.
Prestandan är lika imponerande på landsväg som vid sidan av densamma. 0–100 går på 4,7 sekunder och toppfarten är 180 km/tim. 

Bilen klarar stigningar på upp till 45° och sidolutningar på 35°. Vadningsdjupet är 15 cm högre än på modeller med förbränningsmotor och är på hela 85 cm. Markfrigången är 25 cm.

Diffspärrarna som blivit synonymt med G-Klass är kvar i ”virtuell” form och jobbar med ”torque vectoring”. Det betyder att de fyra motorerna ger kraft till var sitt hjul med helt individuell kontroll av både gas och broms. Allt sköts automatiskt.

Inkopplingsbar lågväxel sköts genom att varje motor har en egen växellåda med mekanisk reduktionsväxel som styrs centralt.

De fyra motorerna ger också bilen helt nya möjligheter till manövrering. G-TURN gör det möjligt att låta bilen snurra runt sin egen axel på lösa underlag och nästan bokstavligen talat vända på en femöring. 


G-STEERING gör det möjligt att få en ytterst snäv vändradie i terräng eller på lösa ytor. Här fås bilen att svänga runt det inre bakhjulet.

Bilen har också en intelligent krypfunktion (crawl) som kan beskrivas som en farthållare för terrängkörning. Farten kan ställas i tre steg och föraren kan sedan helt fokusera på terrängen och bilen sköter gaspådrag för optimal dragkraft i varje situation.

Diger utrustningslista

Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology är är som standard utrustad med bland annat adaptiv farthållare, aktiv filhållningsassistent, aktiv styrassistent och 360° kamera. Den har också ett system där bilens kameror ”ser genom” motorhuven och låter föraren på skärmen se vad som annars hade varit dolt.

De första exemplaren av Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology kommer till Sverige efter sommaren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

4 × fem =