Mittmotor-Alfa med V6 på 620 hk eller 750 hk el

För att förverkliga en dröm är den väsentliga ingrediensen en rejäl dos mod och en nypa hälsosam galenskap, säger Alfa Romeo i releasen för sin nya supersportbil, 33 Stradale. Detta var samma recept som för bilen som av många anses vara bland de vackraste någonsin: 33 Stradale, lanserad 1967. Idag, med samma djärvhet och vision, har Alfa Romeo-teamet designat och utvecklat den nya 33 Stradale, ett autentiskt konstverk i rörelse, resultatet av den perfekta kombinationen av skönhet och teknik. Dess mål är att ge den mest spännande körupplevelsen och den odödliga charmen hos en ikon till en mycket liten krets av entusiaster, som har trott på projektet ända sedan starten. Den nya 33 Stradale skapades på det nygrundade Alfa Romeo ”Bottega”, där märkets designers, ingenjörer och historiker först lyssnade på potentiella köpare och sedan tillverkade bilen tillsammans, precis på samma sätt som i renässanshantverksbutiker och på 1960-talets verkstäder av kända italienska karossbyggare.

”Med den nya 33 Stradale ville vi skapa något som lever upp till vårt förflutna, säger Jean-Philippe Imparato, VD för varumärket Alfa Romeo. Detta för att tjäna varumärket och göra Alfisti-fansen stolta. Ett sådant resultat har bara kunnat uppnås tack vare vårt teams expertis, hårda arbete och passion, i kombination med ledningens tydliga ambitionen att bidra till att skriva ytterligare ett framtidskapitel i varumärkets bok med full respekt för dess unika historia. Det här är märkets första specialbyggda bil sedan 1969, och jag lovar att det inte kommer att bli den sista.”

Interiörerna kännetecknas också av minimalism i design och material, som alla utformades för att syfta till största möjliga engagemang i körupplevelsen. Särskilt cockpiten designades med syftet att minimera komponenter som kan distrahera föraren, vilket framgår av det begränsade antalet kontroller med praktisk användning vid körning som finns på mittkonsolen. Direkt framför föraren finns en display, vars 3D-”teleskop”-design engagerar föraren i en första i sitt slag. Ratten, utan alla sina vanliga knappar, erbjuder en upplevelse av det rena nöjet att köra. Som i en flygplanscockpit är kontrollerna placerade på olika nivåer, i den låga mittkonsolen och på ett högre plan, installerade i mittfodret på insidan av taket. Interiörerna finns i två utrustningsnivåer: ”Tributo” och ”Alfa Corse”. Den flyginspirerade instrumentbrädan och den centrala tunneln använder material som aluminium, kolfiber, läder och Alcantara. De omslutande sätena – klädda i Poltrona Frau-läder – omtolkar dess föregångare, vilket säkerställer komfort och ergonomi. Varje detalj är designad för att skapa en exklusiv och engagerande miljö som bevarar det estetiska och tekniska arvet från 1967 33 Stradale.

1967 33 Stradale.

En unik körupplevelse Alfa Romeo-teamet har satt upp det ambitiösa målet att erbjuda en körupplevelse som banbil, men ändå i en modell som lämpar sig för dagligt bruk på vägen, utan att kompromissa med komfort och säkerhet vid användning, inklusive till vardags. Den nya 33 Stradale stoltserar därför med det bästa från Alfa Romeo-tekniken, vilket kan ses i den dubbelarmade fjädringen med aktiva stötdämpare och i utvecklingen av 2,9 V6-motorn. Den nya Alfa Romeo specialutgåvan kan utrustas med en V6 dubbelturbomotor som levererar över 620 hk eller kan komma i en BEV-konfiguration med över 750 hk. Prestanda är enastående i båda versionerna. Toppfarten är 333 km/h, och den accelererar från 0 till 100 km/h på under tre sekunder.

Den dubbelarmade fjädringen med aktiva stötdämpare och framaxellyften säkerställer hantering och komfort. Alfa Romeo Brake-By-Wire bromssystem och Brembo kol-keramiska bromsar ger hög prestanda. H-ramen i aluminium och monocoque av kolfiber garanterar styvhet och lätthet. Återigen för att säkerställa höga kvaliteter av styvhet och säkerhet, har en takkonstruktion konstruerats i kolfiber och aluminium, med gångjärnsförsedda fjärilsdörrar. Även fönsterbågarna är gjorda av kolfiber, med bakrutan i polykarbonat.

Bilens trimning kommer att stödjas av F1-föraren Valtteri Bottas på den legendariska Balocco-banan, vilket ger F1-upplevelsen in i vardagens körning och säkerställer Alfa Romeos omisskännliga hantering. ”Bottega” 33-projektet har lett till Alfa Romeo ”Bottega”, ett team av proffs som har arbetat nära kunder för att designa 33 unika och exklusiva exemplar. ”Bottega” är inspirerad av renässansverkstäder och av karossbyggare från 1960-talet, som alla skapade konstverk av ren skönhet, enligt sina kunders krav. Likaså har kunder varit delaktiga i den kreativa processen sedan starten av projektet. De första mötena med några av dem ägde rum vid 2022 års Monza Grand Prix, och de fick möjlighet att uttrycka sina önskemål om vagnen. Inom några veckor hade alla 33 enheter redan sålts. Bottega har sitt huvudkontor i Sala del Consiglio på museet i Arese, där designen av 33 Stradale godkändes 1967. Sist men inte minst åligger det 33-kommittén att godkänna kundförfrågningar, vilket säkerställer att bilens historia och ikonicitet respekteras.

En specifik kommitté som leds av VD för Alfa Romeo, dess medlemmar är cheferna för varumärkets olika avdelningar, Hantverk och innovation för en oöverträffad nivå av anpassning Den nya ”fuoriserien” (’custom-build’) kommer att produceras i bara 33 enheter, via ett dedikerat program som har gjort det möjligt för kunder att utveckla funktionella stilelement tillsammans med Alfa Romeos utvecklingsteam: luftintag, hjul och till och med de distinkta främre sköld. Därför kommer inga två bilar i världen någonsin att vara identiska, vilket gör dem till mästerverk ”på fyra hjul”, med ambitionen att bli en del av Alfa Romeos historia. Samma unikhet visar sig också i ett exklusivt registreringsförfarande som gör det möjligt för kunder att personligen ”signera” chassinumret. Det specifika VIN-numret innehåller åtta siffror som valts av kunden och är också märkt på den centrala tunneln. Med en konsoliderad erfarenhet inom området för de mest exklusiva skräddarsydda bilarna kommer Alfa Romeo att använda hantverket från Carrozzeria Touring Superleggera för att konstruera bilarna. Skräddarsydda kvalitetsstandarder garanteras därför, vilket garanterar en obsessiv uppmärksamhet på detaljer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

5 − 3 =