Den här veckan är det produktionsstart för ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i tjeckiska Mladá Boleslav. Helt eldrivna ENYAQ iV, som är ŠKODAs första serietillverkade elbil, är baserad på Volkswagen-koncernens speciella elbilsplattform MEB. Framöver kommer den tjeckiska biltillverkaren här att producera upp till 350 exemplar av sin nya SUV per dag. Detta hela sker vid koncernens enda produktionslina för både MQB- och MEB-plattformarna och parallellt med bilarna i modellserierna OCTAVIA och KAROQ.
Vid sitt högkvarter i Mladá Boleslav, har ŠKODA investerat 32 miljoner euro (motsvarande 330 milj. kronor) i omställningen som krävts för att både kunna producera MEB- och MQB-plattformsbaserade modeller vid en och samma samma lina. Här kommer ŠKODA att tillverka upp till 350 ENYAQ iV per dag, jämte såväl OCTAVIA- som KAROQ-serierna på ett mycket flexibelt sätt. ŠKODA har anpassat byggnaden och tagit fram ny transportteknik som kan hantera vikten av helelektriska bilar och deras komponenter. Dessutom har fabriken infört nya säkerhetsåtgärder när det gäller hanteringen av batterierna, t.ex. genom att installera värmekameror. Dygnet runt övervakar dessa temperaturen i fabriken och kan slå larm om minsta avvikelse skulle registreras.
Länk till världspremiären för Skoda Enyaq
Bakhjuls- eller fyrhjulsdrift, hållbara material i kupén och innovativa assistanssystem, tre storlekar på batteriet till ENYAQ iV säkerställer tillsammans med de fem olika effektversionerna både hållbarhet och körglädje på hög nivå. I de båda kraftfullaste varianterna, samarbetar en elmotor på framaxeln med den på bakaxeln. Beroende på vilket batteristorlek man väljer, har bilen en räckvidd på upp till 536 km (WLTP). De traditionella utrustningsnivåerna för interiören har ersatts av design selections.
De harmoniskt sammansatta alternativen för interiören är alla inspirerade av moderna boendemiljöer och är tillverkade i hållbart tillverkade och återvunna material, som ull, och läder som garvats med biologiska växtextrakt. ENYAQ iV är också den första ŠKODA-modell som har en head-up display (HUD) med augmented reality (AR), som visar information, som hastighetsbegränsningar och trafikmärken – i förarens direkta synfält.