Nya HR-V med Hondas avancerade hybridteknik

Honda HR-V är en av de klassiska SUV:arna i Sverige. Honda var så att säga på banan tidigt när det gäller SUV:ar och HR-V har fått beröm för sitt fokus på förarens körupplevelse. Vi får nu en ny HR-V med stora tekniska förbättringar utan att just förarperspektivet offrats, snarare utvecklats.

Jämfört med föregångaren har helt nya HR-V en styvare karosstruktur som drar nytta av omfattande förbättringar i fjädring, styrning och bromsar. Det gör att bilen kan reagera mer exakt på förarens manövrar, och ger en säkrare, mer belönande och bekvämare körupplevelse. Eftersom bilen har fått en helt ny drivlina med elektriska motorer som driver bilen och förbränningsmotorer som laddar batterierna under färd krävs den styvare karossen och nya fjädringen för att minimera viktpåverkan av elektrifieringen och förbättra säkerhetsprestanda. Den ökade styvheten i kombination med uppgraderingar med låg friktion i fjädringen och den längre hjulbasen är nyckeln till detta.

• Hondas drivlina e:HEV ger en unik och engagerande körupplevelse

• Förbättringar i chassit och fjädringen maximerar komforten, smidigheten och körglädjen

• Den globala lilla plattformen har uppdaterats för HR-V, med en förbättrad styvhet i karossen

HR-V som enbart finns som hybrid, har utformats för att vara både trevlig och engagerande att köra likväl som högeffektiv. e:HEV-drivlinan (hybrid electric vehicle) med två motorer, som även finns i Honda Jazz, drar nytta av framsteg inom Hondas utveckling av hybrider under 20 år. För dess tillämpning i HR-V, har ett antal justeringar gjorts för att kompensera för den ökade storleken och massan i SUV:en jämfört med Jazz. Kraft och vridmoment har ökats till 96 kW (131 HK) med 253 Nm, medan utväxlingsförhållandet också har sänkts för en bättre körprestanda.

e:HEV-batteriet i HR-V har högre energitäthet som möjliggör ett högre uteffekt. Antalet celler
i batteriet har förstärkts med 25 %, från 48 celler i Jazz e:HEV till 60. Denna ökade batterikapacitet gör att HR-V kan förverkliga en SUV:s köregenskaper. Batteriet identifierades som den perfekta storleken eftersom det inte bara möjliggör ökad motoreffekt, men det är också tillräckligt kompakt för att inte påverka det interiöra utrymmet och ger förutsättningar för det plana golvet.

När det gäller körupplevelsen berättar Honda att man gjort mycket för att optimera dynamiken i HR-V. Det handlar om ökad vridstyvhet och bättre styrning för att ge en mjukare känsla. Kurvtagningen är mer direkt och precis, vilket ger bilen stabila och förutsägbara köregenskaper.

Fjädringen svarar också bättre, med en förbättring i friktionen direkt från den första rattrörelsen, jämfört med föregående HR-V. För att åstadkomma detta, har fjäderns offset ökats för att minska de längsgående krafterna på stötdämparen, vilket även ger lägre inre friktion. Detta i kombination med kullederna med låg friktion och optimerade bussningar för en mer linjär och mjuk rörelse.

Bak, har de mjuka bussningarna modifierats i både konstruktion och design för att förbättra styrningen och körkomforten. De numera vätskefyllda bussningarna har en ökad dämpningsförmåga och ger behagligt komfortabel fjädring i höga hastigheter på bra väg, samtidigt som den svarar snabbt och säkert vid aktiv körning även på ojämnare underlag. Vid justeringen av bussningens konstruktion, lades en fläns till för att minska den längsgående rörelsen längs bussningen. Genom att skapa ett säkrare fäste har bussningens fjädringshastighet också minskats för att ytterligare förbättra köregenskaperna och åkkomforten.

Bromskraften garanteras av ett kraftfullt bromssystem med ventilerade skivor på 293 mm fram och solida skivor på 282 mm bak. Dessutom, kontrollerar ett specialbyggt elektriskt bromsservo som är kopplat till e:HEV-systemet de regenerativa och hydrauliska bromsarna på ett smidigt sätt och ger en mjukare bromskänsla. Bromspedalen i HR-V placerad med mer fokus på ergonomi, för att minska förarens trötthet vid långkörning.

Den perfekta plattformen för klassledande dynamik och komfort

Hondas nuvarande globala lilla bottenplatta har uppdateras för HR-V, med en ökad grad av stål med hög hållfasthet för förbättrad styvhet i karossen. Dessutom har stål av typen 980 high-lambda använts i golvets mittbalk och inre mittstolpe, vilket har förbättrat styrkan och minskat vikten med 1,5 kg. En ringkonstruktion har lagts till bakom C-stolparna för ytterligare förstärkning av chassit, vilket möjliggör bättre kontroll över respektive hjul för en förbättrad körkvalitet och ett förbättrat dynamiskt beteende.

Hondas genomgående synsätt på hantering av buller och vibrationer sträcker sig till att minska ljudtrycksförändringar vid start av motorn i EV-läge och dämpa motorljudet vid högre hastigheter. Ingenjörerna har även arbetat för att minska det lågfrekventa vägbuller som orsakas av förändringar i vägytan, för att ytterligare förbättra kupéns miljö för en mer avslappnande körning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

16 + femton =