Hur självkörande vill vi egentligen att våra bilar ska bli?
Vill vi överhuvudtaget att de ska bli självkörande?
Går det att skapa en trafikmiljö där självkörande bilar blandas med bilar med kött och blod bakom ratten?
Idag tävlar biltillverkarna om att lova självkörande bilar och framtidsforskare tvekar inte att stämma in i lovsången. Bilhatarna ser av någon anledning en fördel i att de självkörande bilarna inte är privatägda. Miljöaktivister ser det som en självklarhet att de självkörande bilarna är eldrivna. Lastbilstillverkare lovar effektivare lastbilar som kan köra dygnet runt utan personalkostnader när de är självkörande.
Jag är varken miljöaktivist, bilhatare, lastbilstillverkare eller framtidsforskare. Jag är bilist och framtidsspanare. Jag blir inte euforiskt lycklig av alla tekniska framsteg som görs, men jag fick en a-ha upplevelse och såg verkliga positiva framsteg både för bilisten, resenären och miljövännen när Volvo för runt fem år sedan visade sin självparkerande bil.
Volvo hade konstruerat en bil som du lämnar utanför flygplatsen, järnvägsstationen eller stormarknaden och ber den parkera själv. När du är tillbaka kallar du på den och den kommer på egen hand. Smart och användarvänligt. Ett litet steg helt utan negativa effekter. Bilar som parkerar själva i ett p-hus betyder att fler får plats då bildörrarna inte behöver öppnas. Den här lösningen betyder också att det bli smidigt att byta till tåg eller spårvagn.
För ett par veckor sedan provkörde jag Renault Clio, en. En pigg kompakt femsitsig bil som mognat ur alla perspektiv och snart kommer som prisvärd laddhybrid. Entusiastiska franska tekniker talade i mun på varandra om Clios självkörande teknik för landsväg. En ganska enkel och väldigt prisvärd teknik där du helt enkelt överlämnar till din Clio att följa bilen framför. Inte en revolution, men väl evolution av en teknik som flera tillverkare erbjuder.
Renault kallar sin självkörande funktion ”Highway & Traffic Jam Companion” och i den har man kombinerat adaptiv farthållare (med Stop & Go) och aktivt centrerad körfältsassistans. Det betyder i praktiken att Renault Clio, utrustad med EDC automatväxellåda, helt på egen hand följer bilen framför på det avstånd du valt och den gör det i alla hastigheter mellan 0 och 160 km/t. Stannar bilen framför stannar din Clio och sedan startar den igen om det inte tagit för lång tid. Det fina med Renaults teknik är att allt sker väldigt mjukt och behagligt. Kameror och sensorer ser till att den hela tiden på ett mjukt sätt håller sig mitt i filen och håller avståndet till bilen framför.
Här, bland tungomålstalande franska tekniker, hittar jag ännu en finess med självkörande teknik som jag bara kan ge beröm. Du kör bilen själv i vardagen, men när du har en långkörning i tät trafik kan du lugnt lämna över körningen till bilen.
Frågan kvarstår dock: Vill vi ha självkörande bilar som kör helt på egen hand?
BMW talar gärna om sig själva som tekniska föregångare men också som tillverkare av körglada bilar. De svarade min fråga med sin konceptbil ”BMW M Vision Next” som visades på årets bilmässa i Frankfurt. En fyrhjulsdriven laddhybrid som kan köras med enbart bakhjulsdrivning och förbränningsmotor av den som hellre kör själv.