Svensk dominans i nya racingserien

Extreme E är ett nytt kapitel i racinghistorien. Ett kapitel som handlar om miljövänlig racing med ett jämlikhetstanke där varje team har en manlig och en kvinnlig förare som båda kör lika mycket under ett race. Bilen är en enhetsbil som går under namnet Odyssey 21. En SUV, säger företaget som konstruerat och tillverkar bilen, Spark Racing Technologi, men den liknar mest en rallybil på styltor. Den helelektriska bilen visades först upp på Goodwood Festival of Speed 2019.

Rent tekniskt handlar det om en 2,3 meter bred bil med batterier för energilagring, en elmotor på 400kw (550hp), en vikt på 1650 kg, en acceleration 0-100 km/t på 4.5 sekunder. Den klarar backar med en stigning på 130% och är egentligen inget annat än en fullfjädrad offroad-racer.

Alejandro Agag heter den som grundat och driver den här serien där nio team kämpar om segern i racet som genomförs över två dagar: kval och semifinal på lördag och söndagen innehåller ett ”Crazy Race” och final. Racet är uppdelat på två varv, ett med den kvinnliga föraren bakom ratten och sedan ett med den manliga föraren i respektive team.

Premiärsäsongen Extreme E genomförs på fem kontinenter och det världsomspännande evenemanget kommer att använda sin internationella underhållningsplattform för att promota elektrifiering, hållbarhet och jämlikhet.

Efter påskhelgens race i Saudiarabien går racingserien vidare till Lac Rose i Senegal, Kangerlussaq på Grönland, Pará i Brasilien och Tierra Del Fuego i Argentina.

Ekströms och Hürtgens Cupra-racer. Foto: Charly Lopez

Många företag har gått in som sponsorer i Extreme E-serien. En av dem är spanska biltillverkaren Cupra där Extreme E är nästa spännande kapitel i CUPRAs racinghistoria. CUPRA är starkt förknippat med internationell racing och expert på att utveckla tävlingsbilar på högsta nivå. Dessutom är Cupra inne i en intensiv process för elektrifiering av olika bilmodeller. Cupras bil körs av svenske Mattias Ekström, en av våra största racinglegender genom tiderna med bl.a. ett DTM-mästerskap i sitt cv och massor av både banracing, rally och rallycross i sin erfarenhetsbank. Mattias kör Cupras bil tillsammans med tyska Claudia Hürtgen. Tyvärr blev inte tävlingen optimal för teamet efter att Claudia vurpade med bilen i en allvarlig crash under lördagen. De kom ändå igen och vann söndagens ”Shootout”.

Foto: Charly Lopez

Söndagens ”Crazy Race” vanns av svenske Timmy Hansen, ett välkänt rallycrossnamn, i par med brittiska Catie Munnings. Mikaela Åhlin-Kottulinsky körde in som trea i samma race. Hon kör i par med Pension Button, brittisk f.d. F1-förare.

Racen är korta och körs på dryga tio intensiva minuter där publiken bjuds på extrem offroadracing och bilar som klarar att köras där få andra kan ta sig fram.

En F1-världmästare, Nico Rosberg till vänster, en australisk rallyförare, Molly Taylor och en trefaldig rallycrossvärldsmästare, Johan Kristoffersson, tog hem första segern någonsin i Extreme E.

Slutligen blev det semifinal och final. Johan Kristoffersson körde tillsammans med sin australiensiska teamkamrat Molly Taylor hem både segern i semifinalen och i finalen av den första deltävlingen av Extreme E.

I söndagens semifinal handlade det mesta om att få en bra start för att slippa åka i damm. Kristoffersson inledde för RXR, Rosberg X Racing, och gjorde från sitt ytterspår en mästerlig manöver mot rallylegenderna Sébastien Loeb och Carlos Sainz. Därifrån kunde han enkelt kontrollera situationen och gav australiensiskan Molly Taylor ett utmärkt läge att förvalta fram till seger. 

I finalen ställdes Kristoffersson än en gång mot Loeb samt Timmy Hansen. Hansen var snabbast iväg från startlinjen, men värmlänningen upprepade sitt segerrecept med attack från ytterspår och ett eget spårval in i första kurvan. 

Molly Taylor (AUS)/Johan Kristoffersson (SWE), Rosberg X Racing

-Bilen kändes fantastisk och racingen var spännande i början av de två racen, så jag är verkligen glad att jag och Molly kunde ta hem den här segern för hela teamet och för alla våra fantastiska fans, säger Johan.

Med en halv minuts ledning efter Kristofferssons styrning, kunde Molly Taylor ta över och föra Rosberg-teamet fram till en historisk första seger i serien. Taylor öste beröm över sin lagkompis:

-Jag måste säga tack till Johan för hans fantastiska omkörningar i semifinal och final. Han förde vår Odyssey 21 till en fantastisk position, vilket gav mig möjligheten att bara fokusera på att ta bilen i mål.

Teamets grundare, Nico Rosberg, var av förklarliga skäl mycket nöjd med premiärhelgen.

Det handlade mycket om sand och damm i den saudiska öknen när Molly Taylor (AUS) och Johan Kristoffersson (SWE) körde hem totalsegern till Rosberg X Racing

-Jag är så tacksam mot alla i RXR för allt jobb vi har lagt ner inför tävlingen och under helgen. Den här segern har vi tagit tack vare ett fantastiskt lagarbete och jag tycker att Johans och Mollys prestation i bilen bekräftade det. Våra förare har inte satt en fot fel och har visat upp otrolig fart, säger den förre formel 1-världsmästaren. 

Rosberg lyfter också fram förarnas engagemang i miljöfrågan, en viktig del av den nya racingseriens syften.

-Jag är väldigt stolt att ha båda två som ambassadörer för våra insatser på banan, men också för deras engagemang att skapa medvetande om och vidta åtgärder för att skydda vår planet.

Extreme E handlar om att genomföra miljöanpassad racing och att uppmärksamma miljöer där klimatförändringarna har stor effekt. Nästa tävling ska lyfta fram havsmiljö och avgörs i Senegals kustområde i slutet av maj. Inför den tävlingen leder Kristofferssons team mästerskapet med fem poäng.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

12 + tio =