Världens bästs pickup, om du inte behöver lasta tungt

Den är stor, den är komfortabel och den är unik. Att jämföra Ford F150 Raptor med Ford Ranger Wildtrak är lite som att jämföra Ford Mustang Mach 1 med en Ford Mondeo. F150 Raptor är en pickup med extrema terrängegenskaper som samtidigt är både lättkörd, komfortabel och rymlig.

Efter en vecka med den stora amerikanska Ford-pickupen är jag väldigt kluven till den. Belackare skriker ut sin ilska över den omoderna och totalt klimatvidriga bilen. Andra får något drömskt i blicken inför den maffiga bilen med all världens muskel- och machoattribut. Jag ser en tekniskt avancerad terrängbil där årtionden av pickupbyggande gjort amerikanska Ford till marknadsledare när det gäller pickuper. Den här bilen är extrem på många sätt. Framför allt är den extremt flexibel. Den är en komfortabel och riktigt rymlig långfärdsbil med ett baksäte som klarar riktigt långa ben och passagerare i höghatt. Den är överlägsen de flesta andra bilar vid terrängkörning och den kör ifrån de flesta vid rödljusrace, om det nu överhuvudtaget är en merit. Den är en seriös dragbil som drar 3,5 ton, men som lastbil är den ganska medioker med en lastvikt på 500 kg.

Elmanövrerad bakläm som arbetsbänk.

Den 2,8 ton tunga pickupen har ett rått utseende och lockar köpare som vill boosta sitt machoego med en 456 hästars bensinmotor under huven och ett avgasljud som designats för att låta just macho. Paradoxalt nog är den här statussymbolen och machomarkören även en seriös hantverkarbil. Flaket är byggt som en arbetsbänk med specifika fästen för skruvtvingar.

Ford F150 är världens mest sålda pickup. Den var världens mest sålda bil en gång i tiden. Den är i grunden byggd som en T-Ford med stel bakaxel och en kaross som vilar på en ram. En snart hundraårig konstruktion som utvecklats till perfektion i den amerikanska pickupen. En robust bas för den bil som Hedins nu importerar till Sverige.

V6:an under huven ger ett maximalt vridmoment på 692 Nm och högsta effekt på 456 hk. Det råder ingen tvekan om att den här motorn fungerar utmärkt både på landsväg, i terrängen och i stadstrafiken. Bilen har dock ett handikapp i staden och det handlar om storlek och sikt. Bilen är stor och det är inte helt lätt att se vad som döljer sig precis framför bilens front eller bakom baklämmen. Här finns dock kameror som är till viss hjälp.

De amerikanska pickuperna har alltid fått kritik för hög bränsleförbrukning här i Sverige, men för att belysa det här lite mer objektivt har jag gjort ett räkneexempel. När jag kör F150 Raptor på landsväg, 80-100 km/t drar den 12,1 liter bensin/100 km. Blandad körning har jag legat på 13,0 liter/100 km. Kör jag den på motorväg, 120-130 km/t drar den 14,2 liter/100 km. Jag har kört de senaste europeiska pickuperna som VW Amarok och Ford Ranger med V6-motorer på 241 hk, liksom Toyota Hilux med 2,8 liters fyrcylindrig diesel. Vid blandad körning med de här tre har jag hamnat på så gott som exakt 10 liter diesel/100 km. Om jag räknar på kostnaderna för en körning på 1500 mil, snittkörning per år för svenska bilägare, kostar drivmedlet för en Amarok (241 hk) ca: 37500:-, Ford F150 Raptors ca: 40 000:- med dagens drivmedelspriser. Jag tvekar inte att säga att det är värt de pengarna att få köra den större Raptorn, men största haken är att Raptorn bara lastar 500 kg medan Amaroken lastar det dubbla.

Ford F150 Raptors styrka är:

Terrängegenskaperna:

Stora hjul, suverän drivlina med tiostegad automat och komplett fördelningslåda med låsbar mittdifferential, låsbar differential i bakaxeln och en extremt långslagig, flexibel samt följsam hjulupphängning. Mycket bra FOX-stötdämpare, hög markfrigång och stora hjul. 

Komforten:

Låg ljudnivå vid lugn körning. Sportläge och hårdkörning betyder oljud för några eller maffigt ljud för andra.

Riktigt bra fjädringskomfort för att vara en pickup.

Rymlig.

Bra stolar med både värme och ventilation.

Bra förarmiljö.

Bra dragbilsegenskaper.

Bra strålkastare.

Stor.

Svagheter

Låg lastvikt.

Dyr i inköp.

Stor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

nio + elva =