VW Amarok generation 2, mer säkerhet, mer terräng

Framifrån har den likheter med VW Touareg, från sidan påminner den om Ford Ranger. Det handlar om nya VW Amarok, andra generationen av Volkswagens pickup, som ursprungligen lanserades 2010 ooch nu har sålts i mer än 830 000 exemplar. Interiören har även den drag av VW:s SUV:ar. En stor stående mittdisplay dominerar förarmiljön i toppversionen. 

Glädjande nog har VW valt att erbjuda bilen med den uppskattade V6:an, 241 eller 250 hk, i toppversionen som även kan väljas med en 2,3-liters bensinfyra på 302 hk. Sammanlagt fem olika motorer erbjuds, 150-302 hk, alla utan stöd av eldrivning. Ingen eldriven version eller biogasdriven version erbjuds. Alla versionerna med en effekt över 209 hk har en 10-stagad automat som standard. Lägre effekter får 5- eller 6-stegade manuella växellådor eller en 6-stegad automat. Det finns två olika drivsystem, kontinuerlig fyrhjulsdrivning med fördelningsväxellåda och valbart lågväxelläge, eller manuellt valbar fyrhjulsdrivning med fördelningslåda och lågväxel. 

För oss som lever i ett land med mycket mörkerkörning och mycket vilt längs vägarna är det extra glädjande att VW nu erbjuder Amarok med VW:s IQ-Light som använder LED-tekniken för en säkrare mörkerkörning med matrixteknik som ger helljusbelysning båda sidor om ett mötande, eller framförvarande fordon. Mer high tech, mer förarstöd, men ändå fokus på pickupen som ett yrkesfordon för tuffa tag kan man sammanfatta nya Amarok.

Den nya pickupen är ett samarbete med Ford som också lanserar sin nya Ranger i dagarna, så likheterna med Ranger och Tiguan är inte så förvånande. Den nya bilen bygger på klassisk pickupteknik med en kaross och ett flak på en stegram, långslagig fjädring, stel bakaxel och individuell hjulupphängning fram. På tal om hjul så erbjuds Amarok med 16-18 tums hjul för terrängdäck och upp till 21 tum för mer landsvägsbetonade däck. 

Pickupen kommer både som fyradörrars double cab och som tvådörrars single cab. Flaken rymmer en, respektive två SJ-pallar. Dragvikten upp till 3,5 ton, beroende på drivlina och lastvikten upp till 1,16 ton. Taket tål en last på 350 kg. Längden ökas med 10 cm till 5,45 meter och hjulbasen ökar med 17 cm. Bilen får kortare överhäng och därmed bättre terrängvinklar men å andra sidan längre mellan axlarna, vilket betyder att den kan bli hängande vid övergången av en brant kulle. Vadningsdjupet blir nu hela 80 cm.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

9 + åtta =