Kia EV6 GT, 585 hk, 2,2 ton och maxad HPC-laddning

Ett hundra mil i elbil under en och samma dag, visst är det möjligt. Det funkade för tio år sedan med Tesla S och Teslas Superchargers. Det fungerade för fyra år sedan med Audi e-tron och Ionitys HPC-laddare. Jag körde Växjö-Stockholm med en elbil som maximalt kan ladda 100 kW och Stockholm-Växjö med en Kia EV6 GT som maximalt kan ladda med 240 kW. Det tog 14 timmar med ett par ärenden på en dryg timme i Stockholm. Jag har nog aldrig kört den här sträckan med en så komplett och mångsidig bil som Kia EV6 GT.

Efter 14 timmar och lite mer än 100 mil kommer den stora överraskningen. Det är då leendet och summeringen infinner sig. Efter en lång resa på motorväg, landsväg och i stadstrafik i Stockholm kommer jag slutligen in på en riktigt krokig småländsk mindre landsväg.

Tankarna på de som ägnat sig åt aggressiv körning, mittfältskörning och de evigt sega omkörningarna på motorvägarna, älgar och vildsvin på landsvägarna, bussfiler, budcyklister och kamikazefotgängare i Stockhomstrafiken är som bortblåsta när den 2,2 ton tunga elbilen smeker innerkurvorna med perfekt spårstabilitet och drar ut ur kurvan med maximal kraft i GT-läget. 

Det är där och då jag inser att Kia EV6 GT är den mest kompletta elbilen jag någonsin kört. En utmärkt förarmiljö, bra stolar och framför allt vägegenskaperna som är en suverän balans mellan komfort och känslighet intill perfektion utan att upplevas som nervösa, gör att jag kör en extra sväng där i mörkret. En sväng där LED-strålkastarna med Matrix-teknik som bara bländar av den ytan där det finns ett möte eller en framförvarande. 

Det som gör EV6 GT unik är kombinationen av bra utrymmen både i lastutrymme och baksäte samt vägegenskaperna. Bilen är stabil och inte spårkänslig. Tungt stabil, samtidigt som den i GT-läget känns som en klassisk sportbil då bakhjulen trycker ifrån med en lätt överstyrning. Den tekniska grunden för det här är just eldrivningen där batteriernas placering i golvet ger både låg tyngdpunkt och bra viktfördelning. Detta i kombination med hög motoreffekt, högt vridmoment från start och möjligheten att fördela drivningen mellan axlarna så att bilen svarar snabbare på styrningen, läs något överstyrd, till mjukare styrrespons, läs understyrning. I realiteten betyder det att jag körde Kia EV6 GT som en lugn och snäll miljöbil i Stockholms innerstad, ett landsvägslok på motorvägen, där den låga ljudnivån lyfte ljudbilden från bilens musikanläggning, och en sportbil i mörkret i smålandsskogarna. Nu väntar jag bara på nästa vinter med en uppsättning riktigt bra vinterdäck på bilen och en körning en dag då smhi och Trafikverkets utmaningsprofet Bengt Olsson varnar alla för att ge sig ut i trafiken!.

När jag kollar på färddatorn visar det sig att körtiden ner från Stockholm är fullt jämförbar med en klassisk dieslkombi med det enda undantaget att jag stannat i Linköping och snabbladdat i 20 minuter på Circle K:s HPC-laddare. Kian startade från 8% laddning med en effekt på 120 kW, gick upp till 190 kW vid 20% och 230 kW vid 25% för att dippa till 130 kW vid 60%, upp till 200 kW mellan 68% och 75% för at sedan långsamt gå ner till 75 kW vid 80% laddning och hålla det till 95% d jag avbröt. Bilen jag körde upp, 100 kW maximal laddkapacitet nådde max 80 kW och dippade till 40 kW redan vid 80%. EV6:an låg närmare toppladdning betydligt mer än den andra bilen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

två × två =