Allvädersbilen Mercedes All Terrain

Det fanns en tid då en terränggående bil hade stenhårda bladfjädrar och spakar för att koppla in fyrhjulsdrivningen, så började tillverkarna experimentera med fyrhjulsdrivna versioner av standardmodeller och en rad med olika lösningar för bilar med mer terrängförmåga men mindre av de grovhuggna lösningarna dök upp på marknaden Mercedes E-klass kombi i All Terrain version tar dig längre ut i skogen än de flesta kombimodeller.

En isande västanvind drar in från Vättern och snön faller mer eller mindre horisontellt. Plog/saltbilarna kör i skytteltrafik mellan Jönköping och Linköping men det byggs ändå upp snödrivor tvärs över E4. Högerfilen är bitvis i det närmaste oframkomlig och som förare måste man hela tiden försöka läsa väglaget och anpassa hastigheten till snödrivorna. Det är just en sådan här dag jag känner mig extra trygg i en bil byggd för alla väderlekar. 

Mercedes kallar sin höjda fyrhjulsdrivna kombi för All Terrain, vilket är lite väl ambitiöst. Jag skulle snarare kalla de All Weather. Visst, den klarar mer terräng än en vanlig Mercedes-kombi men all terräng klarar den inte. För det krävs en G-klass eller en Unimog. 

Mercedes E-klass i All Terrain version är bilen för alla som måste ut oavsett väder, men inte vill köra en SUV. I vardagen är den en 2 cm högre Mercedes-kombi med lite designfinesser som för tankarna till SUV:ar, men under ytan finns en mängd avancerad teknik som ökar framkomligheten på dåliga bortglömda skogsvägar och framför allt ökar stabiliteten på vintervägar i de mest extrema situationerna. På köpet får man en bil som ledigt tar sig ut från en inplogad parkeringsplats medan grannen sliter med att skotta.

Viktigast av allt när det gäller stabilitet och framkomlighet är att få ut kraften till alla fyra hjulen och att se till att de har kontakt med marken även om den är ojämn. Mercedes har, till skillnad från de flesta andra tillverkare, valt en fyrhjulsdrivning där mesta kraften ligger på bakhjulen och framhjulen kopplas in vid behov. En tvåskivig koppling distribuerar kraften mellan axlarna så att 45% av kraften går till framaxeln om bakaxeln tappar greppet. Sensorer känner dessutom av om ett hjul börjar spinna och bromsar det så att kraften går över till det andra hjulet på den axeln.

Mercedes All Terrain har luftfjädring som standard och det betyder både riktigt bra komfort, framför allt på dåliga tjälskadade vägar, men också möjligheten att öka markfrigången genom att höja bilen ytterligare 2 cm. Bra vid körning på dåliga skogsvägar, men också bra när snön ligger djup. Det går att packa snön under bilen genom att sänka den och sedan höja den igen och det kan vara nyckeln till att komma loss.

Kombinationen av luftfjädring och bakhjulsprioriterad fyrhjulsdrivning ger en Körkänsla som i mångt och mycket påminner om just en klassisk Mercedes-kombi. Styrningen är neutral med tendens till överstyrning vid hård körning på halt underlag. En överstyrning som snabbt kompenseras till neutralstyrning med viss understyrning när bilens elektronik lägger mer kraft på framhjulen och stabiliserar bilen genom att använda antisladdsystemet. Luftfjädringen sväljer de flesta ojämnheter på ett mycket bra sätt och bilen känns både smidig och komfortabel. Tyvärr blir fjädringen stötigare när bilen höjs i terrängkörningsläget. Detta då luftfjädringen pumpas upp och blir hårdare. Den niostegade automatlådan, som är standard, märks överhuvudtaget inte om man inte kikar på varvräknaren.

Bränsleförbrukningen har Mercedes pressat ner till 6,6 liter diesel per 100 km, vilket är imponerande med tanke på att det rör sig om en bil som väger över två ton, är fyrhjulsdriven, har 200 hk och ett lastutrymme på närmare 2 kubikmeter.

Sammanfattningsvis så är den här bilen en klassisk kombi med rejält lastutrymme och ett baksäte fällbart i delning 40/20/40. Mercedes har tillverkat kombimodeller sedan sent 70-tal och nu handlar det mer om förfining än revolutionerande lösningar. Dagen E-klass kombi är en extremt komfortabel bil med riktigt bra framstolar, bra förarmiljö (när man vant sig vid vissa egna lösningar) och riktigt hög säkerhet. Bilen har högsta passiva krocksäkerhet och i princip alla möjliga förarstödsystem som autobroms, filhållare och varning för bil som kommer bakifrån när man öppnar sidodörren. 

Varför?

För att vi lever i ett land där vädret kan överraska.


För vem?

För den som reser långt och måste ut oavsett väder.


Slutsats?

Överlevnadsbil i ett land där vinterväghållningen inte fungerar överallt.

Fakta. Mercedes E 220 d All Terrain

Pris från: 549 900 kronor.

Skatt/år: 7 827 kronor.

Motor: 2-liters rak fyrcylindrig dieselmotor. 

Växlar: 9-stegad automatlåda. 
Effekt: 147 kW (200 hk).
Vridmoment: 440 Nm.

Toppfart: 229 km/tim.
Acceleration: 0–100 km/tim på 8,4 sek.

Tjänstevikt: 2 040 kg.

Max Totalvikt: 2 700 kg. 

Max släpvagnsvikt: 2 100 kg. 

Längd/bredd/höjd: 495/186/150 cm. 

Bagageutrymme: 640 (baksäte uppfällt lastad till ryggstödets överkant) 1 820 liter (med fällt baksäte lastad till taket).

Vändcirkel: 11,9 m.

Förbrukning: 6,6 liter/100 km (WLTP). Koldioxidutsläpp: 173g/km (WLTP), uppmätt 6,8 liter/100 km blandat, 7,2 liter på motorväg.

Förmånsvärde från: 8 306 kronor/mån.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

16 − två =