Audi Q4 e-tron även som Sportback

Audis sjunde helelektriska bil blir en coupé-modell, eller snarare en SUV-coupé, vad det nu är för något. Vi fick en förhandstitt på vad som komma skulle när Audi visade ett antal konceptbilar på bilmässan i Geneve 2019. En av dem var Q4 e-tron. En bil som var ganska nära produktion och allt pekade då på att Audi var på väg att släppa en kompakt SUV i sin e-tron serie. Den bilen är nu närmare produktion och nu är det klart att den även får ett syskon med namnet Audi Q4 Sportback e-tron och idag (7/7) bjuds vi den första informationen om den kommande modellen. 

Båda de eldrivna Audi SUV:arna byggs på samma plattform, den moduluppbyggda elbilsplattformen MEB, som kommer att användas av flera andra märken inom Volkswagen-gruppen. Bilarna har den mesta tekniken, eller snarare nästan all teknik, gemensam. Hjulbasen på båda bilarna är 2,77 meter, längden 4,60 meter och höjden 1,60 meter för Sportback. Systermodellen är 1 cm kortare. Bilarna får i första läget två elmotorer, en för vardera axeln, som sammanlagt erbjuder en effekt på 225 kW, vilket räcker till en tid på 6,3 sekunder 0-100 km/t. 

Batteriet får en kapacitet på 82 kWh och det räcker till en räckvidd på 45 mil enligt WLTP. En kommande version med enbart bakhjulsdrivning kommer att få en räckvidd på 50 mil enligt WLTP. De första bilarna har allstå Audis quattro-teknik, men utan kardanstänger. Här distribueras kraften med hjälp av ett körprogram som läser av hur underlaget är och vilka önskemål föraren har. Halka och terrängkörning betyder drivning 50/50 mellan axlarna. I vardagen är bilen annars bakhjulsdriven och allt mer kraft läggs över på framaxeln när det behövs, vilket görs på en bråkdel av en sekund. Tekniken ger också möjlighet att göra bilen mer neutralstyrd vid kurvtagning.

Bilarna kan laddas med likström upp till 125 kW, vilket betyder att den kan laddas till 80% på en halvtimme. Audi har använt en hel del avancerad teknik för att ge bilen så lång räckvidd som möjligt och det handlar bl.a. temperering av batterierna där värmen återvinns med en värmepump.

Det låga luftmotståndet är också en viktig faktor när det gäller räckvidden. Audi uppger en luftmotståndskoefficient på 0,26 för Sportback och 0,27 för systermodellen. Grundkonstruktionen i MEB-plattformen gör det möjligt för Audi att placera de tunga batterierna, 510 kg, optimalt lågt på ett sätt som ger låg tyngdpunkt och bästa viktfördelning.

Båda modellerna är designade enligt Audis e-tron koncept med likheter med första e-tron men nu med en coupékaross för Sportback som får tydligt bredaxlad och muskulös design över 22”-hjulen. LED-strålkastare, LED-bakljus och en fräck inredning med LED-slingor och LED punktbelysning samt den belysta e-tron loggan i stötfångaren får väl ses som både väntat och självklart.

Produktionsstart 2021. Audi räknar med att ha 20 helt eldrivna bilar på marknaden 2025.

Energiförbrukningen uppges till 22,4- 26,6 kWh per 100 km för e-tron 50 quattro, 22,4-26,4 för e-tron 55 quattro samt 21,6-26,3 för e-tron Sportback 50 quattro och 21,9-26,0 för e-tron Sportback 55 quattro.

Några bilder på Q4 e-tron concept från en unik förhandsvisning i Stockholm:

Tidigare artiklar om kommande Audi e-tron:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tolv − sex =